جشنواره فیلم فجر در تیررس «تک تیرانداز»
کد خبر: 3949678
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
بر پرده نقره‌ای جشنواره/ 3

جشنواره فیلم فجر در تیررس «تک تیرانداز»

«تک‌تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری، فیلمی است که در آن برهه‌ای از زندگی شهید عبدالرسول زرین ملقب به گردان تک‌نفره روایت می‌شود. این فیلم سینمایی در سی‌‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

جشنواره فجر در تیررس «تک تیرانداز» قرار گرفتعلی غفاری، کارگردان فیلم سینمایی «تک تیرانداز» در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره این فیلم سینمایی گفت: نبود قهرمان یکی از مهمترین نقصان‌های سینمای کشورمان است، زیرا چند سالی است که فیلم‌های ما مایوس‌کننده و خموده است بدون اینکه در خود قهرمانی داشته باشد. این در حالیست که در گذشته همیشه قهرمان عاملی برای رونق بخشیدن به سینمای کشورمان بود. «تک تیرانداز» چنین ظرفیتی را داراست. این ویژگی نیز دلیلی شد تا من کارگردانی آن را قبول کنم. این فیلم نمایشی از رزم شهید عبدالرسول زرین در جبهه‌های جنگ تحمیلی است که کامبیز دیرباز نقش وی را ایفا می‌کند.

وی افزود: فیلم‌هایی که در ژانر دفاع مقدس تولید می‌شود ظرفیت این را دارد تا در قالب بین‌المللی عرضه شود، چرا شخصیت‌های این حوزه جدا از توانایی رزمی به لحاظ اخلاقی نیز در بالاترین سطح بودند. رزمندگان ما امتیازاتی داشتند که در دیگر جنگ‌ها نمی‌توان همانند آنها را مشاهده کرد. این موضوع قادر است تازگی و جذابیت بالایی برای تماشاگران به همراه داشته باشد. برای مثال فیلم «تک‌تیرانداز» ساخته «کلینت ایستوود» درباره یک آمریکایی است که در جنگ عراق حضور داشته است. این فرد، تعداد هدف‌های موفقش بسیار پایین‌تر از تک‌تیرانداز ایرانی است، اما آنها با ساخت یک فیلم سینمایی توانستند معرفی جهانی داشته باشند، پس چرا ما نتوانیم از این حوزه بهره لازم را بریم.

جشنواره فجر در تیررس «تک تیرانداز» قرار گرفت

غفاری متذکر شد: مطلب دیگری که درباره کارهایی نظیر «تک تیرانداز» می‌توان گفت وجه حماسه‌سازی آن است. این کارها می‌تواند روحیه سلحشوری را در بین جوانانمان اوج ببخشند، چون وقتی آنها ببینند افرادی در هشت سال جنگ تحمیلی وجود داشتند که با شجاعتشان دشمن را عاجز کرده بودند درخواهند یافت اگر فیلم‌های هالیوودی با خیال‌پروری قهرمان‌سازی می‌کند ما در واقعیت چنین کاری انجام داده‌ایم.


بیشتر بخوانید:

فیلم فجر با «آفتاب نیمه‌شب» طلوع می‌کند

«بچه گرگ‌های دره سیب» در کمین سیمرغ‌های فیلم فجر


این فیلمساز متذکر شد: برای ساخت «تک تیرانداز» تحقیقات فراوانی انجام شد. خانواده و دوستان این شهید بخشی از تحقیقات ما را تشکیل می دادند و اسنادی که در رابطه با شهید زرین در اسناد جنگی وجود داشت بخشی دیگر از مطالعاتمان بود، البته تمام تلاش این بود در ساخت فیلم به هیچ وجه اغراق نداشته باشیم، چون این موضوع همانند سمی است که تولیدات این حوزه را با مشکل مواجه می‌کند، البته رزمندگان کشورمان نیازی به اغراق ندارند، چون کافیست به صورت واقعی آنها را نشان دهیم تا بزرگترین حماسه‌ها خلق شود.

این سینماگر اضافه کرد: بخش زیادی از قصه «تک تیرانداز» در دل نیروهای دشمن تعریف می‌شود و به تاثیر حضور و مبارزه تک تیرانداز ایرانی در عقیم کردن عملیات‌های دشمن می‌پردازد. این فیلم سینمایی با حمایت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در حال تولید است. شهید زرین تک تیراندازی ایرانی که از ۷۰۰ تا ۳۰۰۰ شلیک موفق داشته است.

جشنواره فجر در تیررس «تک تیرانداز» قرار گرفت

این کارگردان تصریح کرد: درباره مشکلات پیش رویمان بارها صحبت شده، چون هر فردی که می‌خواهد سینمای دفاع مقدس را تجربه کند با چنین مشکلی مواجه می‌شود، آنهم نبود امکانات است. برخی مواقع با مشکلاتی رو‌به‌رو می‌شویم که ابتدایی‌ترین امکان در فیلم‌های جنگی است، اما بچه‌هایی که در این پروژه کار می‌کنند تمام سختی‌های پیش رو را با جان و دل پشت سر می‌گذارند تا آنها هم توانسته باشند در حوزه دفاع مقدس کاری را انجام دهند.

غفاری با اشاره به اینکه به سینمای دفاع مقدس باید به صورت ملی نگاه کرد، بیان کرد: نباید تنها از انجمن سینمای دفاع مقدس یا شهرک توقع داشت در این رابطه فعال باشند، بلکه برای رسیدن به کمال مطلوب باید خیلی‌ها همراهی کنند تا اتفاقات خوبی را در این ژانر شاهد باشیم. این اتفاق در سال‌های ابتدایی جنگ رخ داد، اما امروز تنها به امکانات موجود در شهرک دفاع مقدس محدود شده‌ایم! من به شدت از این کمبودها دلگیرم ولی امیدوارم صدای ما به گوش مسئولان برسد تا آنها از خواب بیدار شوند زیرا همین روایت‌هاست که فرهنگ ما معرفی می‌کند، اما آن چیزی که من می‌بینم نشان از مرگ این ژانر در آینده دارد!

وی در انتها تاکید کرد: نسل بعدی از ما طلب خواهد کرد و ما نیز بدهکار آنها خواهیم بود، پس اگر نتوانیم شرایط را به درستی مهیا کنیم قادر نخواهیم بود به سوالات آنها پاسخ دهیم. درضمن باید اضافه کنم نسخه تکمیل شده این فیلم به سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر داده شد تا شاهد اولین پخش آن در این فستیوال سینمایی باشیم. در این فیلم کامبیز دیرباز، علیرضا کمالی، امیررضا دلاوری، عبدالرضا انصاری، انوش معظمی، حسین شریفی و ... نیز در کنار صد هنرور، دیگر بازیگران اصلی این فیلم سینمایی را تشکیل داده‌اند.

جشنواره فجر در تیررس «تک تیرانداز» قرار گرفت

عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از؛ کارگردان: علی غفاری، تهیه‌کننده: ابراهیم اصغری، نویسندگان: رضا خمسه، بهنام علیزاده، مدیر فیلمبرداری: سعید براتی، تدوین: حسن ایوبی، مدیر تولید: عباس دقاقی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: مجید کرباسیان، مدیر صدابرداری: شهرام متولی باشی، طراح گریم: محسن ملکی، مدیر طراحی صحنه و لباس: عباس بلوندی، طراح صحنه: حبیب کریم زاده، طراح لباس: بهزاد آقابیگی، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، طراح بدلکاری: امیرحسین خنجری، عکاس: آرش شاه‌محمدی، عکاس پشت‌صحنه: مانی رئیسی، منشی صحنه: ساناز فراهانی، مدیر تدارکات: رامین بهزادی، مدیر مالی: ثریا سپاسی، روابط عمومی: جواد اصغری، مهدی قیصری فیلمبردار، بهرام مشایی سرپرست گروه فیلمبرداری، جواد اصغری دستیار تولید، نیما خورشیدی دستیار برنامه‌ریز، سید احمد حسینی دستیار دوم کارگردان، بهنام نوروزی و فریبرز خان محمدی مجریان گریم، مجید قربانی و بابک مرادی دستیاران صدا، جلال عالی فکر، حسن کیا، مهدی افروغ، حمیدرضا رضایی، علی عبدالهی، نرسا بهلولی، عباس قاسمی، فتاح نظریان دستیاران نور و فیلمبرداری، جواد داودی، محمد اشتیاقی، ولی خزایی، پژمان الیاسی، یونس عرب گری، حسین حبیبی فر دستیاران صحنه و دکور، میثم کرمی، مجتبی طهماسب، محمدباقر شفیعی، نسرین جلالی زاده دستیاران لباس، محمدرضا اسماعیل نژاد، حمید بیاتی، بهزاد سلیمی، مرتضی رمضانی دستیاران جلوه‌های ویژه میدانی، هومن کیایی فرد و سیامک راشدی.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۴ - ۱۵:۴۱
1
0
خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی عالی. بود❤️
captcha