نگاهی به طرح مدارس تخصصی حفظ قرآن همراه با تحصیل
کد خبر: 3949814
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶

نگاهی به طرح مدارس تخصصی حفظ قرآن همراه با تحصیل

طرح حفظ قرآن همراه با تحصیل چند سالی است که در مهد قرآن و ولایت اصفهان و چند مؤسسه دیگر این استان اجرا می‌شود، برمبنای این طرح دانش‌آموزان طی مدت تحصیل، حافظ قرآن نیز می‌شوند.

به گزارش ایکنا، طرح مدارس تخصصی حفظ قرآن همراه با تحصیل، چند سالی است که در اصفهان اجرا می‌شود. برمبنای این طرح، دانش‌آموزان طی مدت تحصیل، حافظ قرآن نیز می‌شوند. دانش‌آموزان پایه‌های چهارم تا نهم اعم از دختر و پسر می‌توانند در این طرح که مورد تأیید آموزش و پرورش نیز هست، شرکت کنند.

این طرح بر اساس بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در خصوص کمیسیون موارد خاص به شماره 7369/120 مورخ 12/3/1395 طراحی شد که دانش‌آموزانی که تمایل به حفظ قرآن کریم دارند، می‌توانند پس از ثبت‌نام در یکی از مدارس رسمی، در یکی از مؤسسات قرآنی مورد تأیید آموزش و پرورش علاوه بر حفظ قرآن، دروس آموزشی خود را گذرانده و در پایان هر ترم برای شرکت در امتحانات به مدرسه رسمی مراجعه و امتحانات خود را برگزار و کارنامه رسمی دریافت کنند.

در این طرح، دانش‌آموزان علاقه‌مند پس از شرکت در دوره آزمایشی تابستان، استعدادیابی و گزینش می‌شوند و از ابتدای مهرماه در دوره‌های عمدتاً سه‌ساله در کنار تحصیل به آموزش دروس آموزش و پرورش همراه با حفظ قرآن کریم می‌پردازند.

دانش‌آموزان به‌صورت متوسط هر روز 6 ساعت در اختیار مرکز آموزشی هستند که سه ساعت آن به دروس آموزش و پرورش و مابقی به امور قرآنی اختصاص پیدا می‌کند و نتیجه آن در سال‌های گذشته و امسال کسب رتبه‌های ممتاز در درس و در رشته‌های قرآنی بوده است.

در کنار درس و حفظ قرآن، برنامه‌های تفریحی و اردویی داخل و خارج استان، برنامه‌های ورزشی، مراسم، جشن‌ها، مسابقات و آزمون‌ها، اجرای برنامه‌های رادیو و تلویزیون و سایر برنامه‌های متنوع و ایجاد محیط شاد و سالم نیز برنامه‌ریزی شده است.

خانواده دانش‌آموزان و قرآن‌آموزان این مرکز، مسئولیت بیشتری را برعهده داشته و در صورت علاقه دانش‌آموزان، زمینه مناسب همراه با آرامش لازم را فراهم کنند. در ایام کرونا و تعطیلی موقت مراکز آموزشی، زیرساخت‌های لازم جهت آموزش مجازی و غیرحضوری فراهم شده که با دقت و نظارت آموزشی، فعالیت‌های آموزشی و حفظ قرآن تدوین و تدریس می‌شود.

فرصت‌ها و مزایای طرح

از مزایای این طرح نسبت به سایر طرح‌ها می‌توان به انتخاب مخاطب مناسب نوجوان و جوان از پایه چهارم تا نهم، انتخاب سن مناسب، بودن دانش‌آموزان در کنار خانواده و برخورداری از حمایت مادی، معنوی و روحی والدین اشاره کرد.

از دیگر مزایای این طرح می‌توان از انتخاب شیوه مناسب حفظ همراه با تحصیل و جلوگیری از ترک تحصیل در ایام حفظ قرآن نام برد. در شیوه‌هایی که فرد باید ترک تحصیل کند تا حافظ قرآن شود و نمونه‌های دیده شده، موفقیت چندانی حاصل نشده، مگر برای افراد خاص، انتخاب شیب ملایم حفظ در طی 3 سال که این طرح فرصت کافی برای حفظ قرآن همراه با درس را به‌وجود می‌آورد.

آسیب‌های طرح

با وجود فراهم بودن زمینه قانونی، موافقت کامل با اجرای این طرح وجود ندارد و آموزش و پرورش در حال حاضر مجوز رسمی برای تأسیس مدارس تخصصی حفظ قرآن که هم شرایط مدارس غیردولتی (غیرانتفاعی) را داشته باشند و هم مهیای حفظ قرآن باشند را نمی‌دهد.

در سال تحصیلی جاری، حدود ۳۰۰ نفر در این طرح در مهد قرآن کریم و ولایت اصفهان مشغول به تحصیل هستند. بعضی از مؤسسات قرآنی دیگر نیز این طرح را اجرا می‌کنند. اولیایی که علاقه‌‌مند هستند فرزندانشان بر مبنای این طرح آموزش ببینند، می‌توانند با شماره 0332278559 و 09130605069 جهت ثبت‌نام پسران و شماره 09130806809 جهت ثبت نام دانش‌آموزان دختر تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha