به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، محمد آزاد، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت، با اشاره به فعالیت حدود دو هزار و 500 دفتر خدمات زیارتی دارای مجوز در سطح کشور گفت: سازمان حج و زیارت حمایت از دفاتر زیارتی، کارگزاران و عوامل اجرایی را از جمله وظایف خود میداند و با توجه به چالشهایی که از ناحیه شیوع کرونا برای این دفاتر و کارگزاریها روی داد، اقداماتی در خصوص کاهش دغدغهها و کمک و حمایت آنان دنبال کرد.
وی با اشاره به تعطیلی سفرهای زیارتی و در پی آن تعطیلی این دفاتر و خسارات ناشی از آن افزود: رئیس سازمان حج و زیارت و دست اندرکاران ذیربط برای کاهش خسارت و زیان دفاتر خدمات زیارتی و کم شدن بار مشکلات آنان مباحثی را در دو محور کاهش هزینهها و اعطای تسهیلات در دستور کار قرار داده و پیگیری کرده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت از جمله این اقدامات اصلاح شیوه نامههای جاری در حوزه دفاتر خدمات زیارتی برای کاهش هزینههای این دفاتر عنوان و ذکر کرد: ادغام و تمرکز دو دفتر در یک محل، کاهش متراژ مصوب محل دفاتر خدمات زیارتی در این راستا بود.
وی تعامل با واحدهای مرتبط برون سازمانی به منظور کاهش هزینههای مترتب بر دفاتر و نیز بهرهمندی و اعطای این دفاتر و کارگزاران زیارتی چون سایر صنوف و بخشهای کشور از تسهیلات کرونایی بود.
آزاد با اشاره به پیگیریهای رئیس سازمان حج و زیارت با رئیس دفتر و معاون اقتصادی رئیس جمهوری، وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار، رفاه و تامین اجتماعی و نیز سازمان امور مالیاتی در این رابطه گفت: این تلاشها موجب شد تا در مرحله نخست دفاتر خدمات زیارتی ضمن برخورداری از معافیتها و مساعدتهای مالیاتی از تسهیلات مربوط به حوزه مشاغل آسیب دیده ازکرونا نیز بهرهمند شوند.
به گفته وی در مرحله اول که خردادماه سال 99 اجرایی شد این تسهیلات در قالب وامهای 60 و 160 میلیون ریالی به دفاتر خدمات زیارتی پرداخت شد. با توجه به تداوم شرایط کرونایی و نیز آسیبهای ناشی از آن بر دفاتر خدمات زیارتی، سازمان حج و زیارت بر آن شد تا تسهیلات کرونایی مرحله دوم را برای این مراکز از دولت پیگیری کند.
به گفته معاون سازمان حج و زیارت در این مرحله کارگزارن زیارتی و عوامل اجرایی که در عملیات های حج و عتبات سال های 96، 97 و 98 در همکاری با سازمان حضور و مشارکت داشتهاند از این تسهیلات بهرهمند میشوند که اطلاعات مربوطه برای سامانه کارآ وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی ارسال شد.
وی افزود: در این مرحله سقف تسهیلات پرداختی به دفاتر خدمات زیارتی یک میلیارد و 200 میلیون ریال و عوامل اجرایی معادل 200 میلیون ریال تعیین شد که بدین ترتیب برای بیش از دو هزار و 500 دفتر و بالغ بر15 هزار نفر از کارگزاران عوامل اجرایی میتوانند با مراجعه به سامانه کارا و ثبت نام نسبت به اخذ تسهیلات اقدام کنند.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت تاکید کرد: در تلاش هستیم تا در صورت امکان برای عوامل اجرایی بیشتری تسهیلات 200 میلیون ریالی را اخذ کنیم که در صورت حصول نتیجه، موضوع اطلاع رسانی میشود.
وی در پایان از تلاشهای صورت گرفته در سازمان حج و زیارت و مسئولان ذیربط قدردانی کرد و گفت: به طور طبیعی چنین اقدام بزرگی برخی نقایص احتمالی را در خود دارد که خوشبختانه با پیگیریهای همکاران ما در دفتر راهبری و نظارت بر امور کارگزاران، این نقیصههای احتمالی نیز به زودی رفع خواهد شد.
انتهای پیام