علائم جدید بیماری کرونا / شرایط آرام اما شکننده است
کد خبر: 3950029
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
قاسم جان‌بابایی تشریح کرد؛

علائم جدید بیماری کرونا / شرایط آرام اما شکننده است

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت آرام میزان بستری‌های کرونا در کشور از شکننده بودن این شرایط خبر داد.

واردات واکسن آسترازنکای سوئدی به کشور/ شرایط کرونا آرام اما شکننده استبه گزارش خبرنگار ایکنا، قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با بیان اینکه وضعیت آرامی از نظر میزان بستری داریم، گفت: واقعیت این است که شرایط شکننده بوده و اگر بخواهیم از شیوه‌نامه‌های بهداشتی عدول کنیم حتماً این بیماری برای ما دردسر ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: اگرچه زیر ساخت‌های کشور‌های اروپایی و امکانات بهداشتی آن‌ها از کشور ما خیلی بیشتر است، اما این کشور‌ها نیز در مقابل ویروس کرونا فلج شده‌اند.

جان‌بابایی با بیان اینکه روز‌های سختی برای تمام مردم دنیا پیش‌رو است، اظهار کرد: هنوز به داروی درمانی قطعی نرسیده‌ایم، با وجود این در بیمارستان‌ها دارو‌های کمکی به بیماران کرونایی داده می‌شود.

وی یادآور شد: نگرانی ما از خستگی کادر درمان است و علاوه بر آن نگران کاسبان و مغازه‌داران نیز هستیم، زیرا آن‌ها درآمد روزمزد دارند و با تعطیلی‌ها از درآمد آن‌ها کاسته می‌شود. وقتی شهری قرمز می‌شود تمام مشاغل تعطیل می‌شوند. سخت‌ترین مشکل ما تعطیل کردن مشاغل است، اما چاره‌ای جز این نداریم، به همین دلایل از مردم می‌خواهیم باز هم شیوه‌نامه‌ها را رعایت کنند.

جان‌بابایی یادآور شد: طی عید نوروز و ماه مبارک رمضان میزان مرگ و میرها کاهش یافت، امیدواریم در نوروز ۱۴۰۰ نیز تعداد مرگ و میرها کاهش یابد.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین در رابطه با شیوع ویروس انگلیسی نیز گفت: ویروس سه ساختار ژنی دارد؛ بیشترین جهش در ساختمان بیرونی ویروس رخ داده و میزان سرایت‌پذیری و بیماری‌زایی آن افزایش پیدا کرده است. متأسفانه ویروس تاکنون به سمت سرایت‌پذیری بیشتر رفته است.

وی ادامه داد: تاکنون شش مورد ابتلا به ویروس انگلیسی در کشور داشته‌ایم. حتی ویروس برزیلی هم غیر مستقیم می‌تواند به کشور وارد شود، بنابراین انتقال غیر ممکن نیست و در مجموع قدرت سرایت این ویروس خیلی بالاست. وقتی دستورالعملی در منطقه‌ای شکسته می‌شود پیک کرونا با سرعت به وجود می‌آید. آنچه در برزیل رخ داده می‌تواند به سرعت، حدوداً دو هفته در کشور‌های دیگر به وجود بیاید.

علائم جدید بیماری کرونا

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین در رابطه با علائم جدید بیماری کرونا مثل التهابات پوستی ادامه داد: تغییر ژنتیکی در ویروس شناخته نشده است. اما این بیماری سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. کرونا برخی از اعضای بدن را مستقیم هدف قرار می‌دهد، مثل ریه و دستگاه تنفسی و در برخی مواقع سیستم ایمنی واکنش نشان می‌دهد و باعث بروز التهابات خاص در بدن می‌شود.

جان‌بابایی با بیان اینکه شیوع موج چهارم از ابتدای بهمن یک پیش‌بینی است، گفت: ۱۶ شهر نارنجی و ۱۷۰ شهر زرد و ۲۵۰ تا ۲۶۰ شهر آبی هستند. تغییر رنگ می‌تواند در دو هفته اتفاق بیفتد، اما شرایط هر استانی با دیگری متفاوت است و این شرایط در شیوع بیشتر تأثیرگذار است. در استان‌هایی مثل کرمان و یزد ممکن است پیک چهارم نداشته باشیم، زیرا ابتلای زیاد را قبلا داشته‌اند. شرایط برخی استان‌ها مثل سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد به دلیل اینکه جمعیت آلوده نشده آن‌ها خیلی بالاست، متفاوت از سایرین و ممکن است شاهد پیک سنگین چهارم در این استان‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون استان‌های شمالی وضعیت مناسبی دارند، اظهار کرد: استان‌های هرمزگان، بوشهر و فارس هنوز پیک سنگین نداشته‌اند، به همین دلیل این استان‌ها وضعیت شکننده‌ای دارند و باید بیماریابی، تست گسترده و ایجاد محدودیت‌ها را در این استان‌ها شدید‌تر ایجاد کرد.

جان‌بابایی در ادامه به موضوع واردات واکسن اشاره کرد و گفت: از چند مبدأ درصدد تدارک ورود واکسن هستیم که یکی از آن‌ها شرکت بریتانیایی‌سوئدی آسترازنکا (AstraZeneca) است. در مورد زمان دسترسی مردم به این واکسن باید صبر کنیم تا زمان آن قطعی شود، چون مشکلات خاص واردات واکسن را داریم. زمان قطعی ورود واکسن شرکت بریتانیایی‌سوئدی، هنوز مشخص نیست، ولی وقتی وارد شود، حتماً مردم از آن بهره‌مند خواهند شد. برای واردات واکسن کرونا از سایر کشور‌های خارجی نیز اقدامات لازم انجام شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: این بیماری شرایط سختی را ایجاد می‌کند و مسئولان و مردم باید تلاش کنند تا شیوه‌نامه‌ها رعایت شود. می‌توانیم بسیاری از مراسم‌ تشریفاتی و تجمع‌ها را نداشته باشیم، با برگزار نشدن آن‌ها هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

وی ادامه داد: باید درباره واکسن، واقعیت‌ها را قبول کنیم. در بسیاری از کشور‌های دنیا فاز مطالعاتی را با سرعت و فاز انسانی را با حجم خیلی بالا سپری کرده‌اند و تقریباً تمام دنیا در حال انجام آزمایش‌ها در تعداد و وسعت کمتر هستند.

جان‌بابایی بیان کرد: اینکه واکسن چقدر می‌تواند از ویروس جلوگیری کند هنوز مشخص نشده و نمی‌توان به طور قطع مواردی را اعلام کرد، اظهار نظر‌هایی مثل واکسیناسیون دسته جمعی و فواید آن برای ایمنی جمعی براساس تجربه واکسن‌های قبلی در دنیا وجود دارد، اما درباره این واکسن هنوز اطلاعاتی در دست نداریم.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: تلاش‌های زیادی در کشور برای تأمین و تولید واکسن کرونا انجام شده است. در ابتدای شیوع کرونا واردات لوازم حفاظتی به کشور ممنوع شد؛ انگلیس در اسفند ماه سه میلیون ماسک ایران را در گمرک خود بلوکه کرد. بنابر این روی قول اروپایی حساب کنیم، گفت: خیلی از کشور‌ها به ما قول دادند که کیت آزمایشگاهی و ماسک دهند، اما ندادند. نمی‌خواهیم واکسن وارد نکنیم، اما هرچه زودتر باید روی پای خود بایستیم. مردم بدانند ما به واکسن‌های داخلی خودمان اطمینان بیشتری داریم. زیرساخت‌های ایجاد شده برای واکسن در کشور این را نوید می‌دهد که بتوانیم حداقل افراد خیلی آسیب پذیر را واکسینه کنیم.
انتهای پیام
captcha