وضعیت پرداخت زکات در کشور خوب نیست / لزوم جلب اعتماد مردم
کد خبر: 3950090
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
آیت‌الله علوی گرگانی:

وضعیت پرداخت زکات در کشور خوب نیست / لزوم جلب اعتماد مردم

مرجع تقلید شیعه با بیان اینکه امروز وضعیت پرداخت زکات در کشور خوب نیست، گفت: اگر مردم بدانند زکات در جای خود و به درستی مصرف می‌شود و اسراف نمی‌شود، قطعاً همراهی می‌کنند؛ اما اگر مردم ببینند کسی که متصدی زکات است، خانه و ماشینش عوض شده است، بی‌اعتماد می‌شوند.

وضعیت زکات در کشور خوب نیست/لزوم جلب اعتماد مردمبه گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدمحمد علوی گرگانی، هفتم بهمن‌ماه در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین محمدطه مهری،  مدیرکل اجرایی و اعضای شورای عالی زکات کشور، با بیان اینکه فعالیت در عرصه زکات کار بسیار ارزشمندی است، گفت: از نظر فقهی به متولیات جمع‌آوری زکات صاحب الجبایه گفته می‌شود و بابی در فقه به این نام وجود دارد که نشانه اهمیت آن است.

وی افزود: همان طور که رهبر انقلاب فرمودند، ما در این زمینه عقب هستیم، در حالی که زکات مرکزیت عجیبی در اداره و تأمین جامعه بشری دارد، به همین دلیل ائمه(ع) فرمودند اگر زکات جمع‌آوری و توزیع شود، حتی یک فقیر در جامعه بشری باقی نمی‌ماند.

آیت‌الله علوی گرگانی بیان کرد: امام زمان هم تشریف بیاورند، فقیری در روی زمین باقی نخواهد ماند، زیرا زکات و خمس احیاء و به جایگاه واقعی خود بر می‌گردد و حق آن عطا می‌شود؛ به سلمان عرض شد که تو چه کردی که به مقام «منا اهل البیت» رسیدی و ایشان پاسخ داد، برای اینکه من حق هر چیزی را ادا کردم(باعطاء کل ذی حق حقه).

اعتمادسازی در جمع زکات

وی با تأکید بر اینکه ادای حق خیلی مهم است، به ذکر خاطره‌ای پرداخت و افزود: بنده در این زمینه خاطره خوبی دارم که بدون اینکه تعریف از خود باشد، درس‌آموز است؛ بنده سال‌ها در منطقه‌ای مباشر جمع‌آوری زکات بودم و با تبیین این مسئله برای مردم موفق شدیم چندین خانه کامل برای بی‌خانمان‌ها بسازیم و تعمیر کنیم؛ همچنین چندین جاده را  تعمیر کردیم و ساختیم.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: اگر بتوانیم زکات را به درستی جمع‌آوری و توزیع کنیم، بهترین روش برای جذب مردم دنیا به دین است، زیرا سبب می‌شود تا حقوق الهی هر صاحب حقی پرداخت شود؛ البته در این مسیر نباید دچار سستی و ناامیدی شویم.

وی افزود: در جریان کرونا چقدر از نیکوکاران کمک کردند و در این مورد هم اگر مردم بدانند زکات در جای خود و به درستی مصرف می‌شود و اسراف نمی‌شود، قطعاً همراهی می‌کنند، اما اگر مردم ببینند کسی که متصدی زکات است، خانه و ماشینش عوض شده است، بی‌اعتماد می‌شوند.

وی تأکید کرد: اگر مردم تأثیر زکات را در کاهش فقر و برطرف کردن مشکلات فقرا ببینند، دلگرم شده و اعتماد می‌کنند و دست شما را هم می‌بوسند.

وی با بیان اینکه باید مراقب مظاهر کار خود باشیم، تصریح کرد: نباید در کارمان آقاطلبی و آقامنشی وجود داشته باشد و باید مراقب مظاهر کار خود باشیم؛ امروز چشم مردم در برابر رفتار مسئولان تیز است و مراقب هستند؛ وقتی دیدند که بنده ریالی از زکات را در امور شخصی صرف نمی‌کنم، همراهی و استقبال می‌کنند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه زکات آن وضعی را که باید داشته باشد، ندارد، اضافه کرد: باید در راه ترویج و احیای زکات، تلاش بیشتری صورت بگیرد و هرقدر می‌توانید خدمتگزار باشید.

تشکیل کارگروه فقهی زکات

همچنین حجت‌الاسلام مهری در سخنانی گفت: شورای عالی زکات کشور در سال 1390 تشکیل و قانون آن در هفت ماده و 5 تبصره مصوب شد؛ نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی، رئیس این شورا و 11 وزارتخانه و نهادعضو آن هستند و دبیرخانه آن هم در کمیته امداد ایجاد شده است.

وی افزود: در استان‌ها، ادارات اجرایی زکات در کمیته امداد فعال است و به تبیین و ترویج و تبلیغ زکات پرداخته می‌شود؛ مقام معظم رهبری در سال 1396 پیامی درباره زکات ارائه و فرمودند ما نسبت به کم‌کاری فقهی و ترویجی در زکات باید به عفو الهی پناه ببریم.

مهری تصریح کرد: مبنای عملکرد ما پیام مقام معظم رهبری است، لذا کارگروه فقهی زکات تشکیل و حدود 400 سؤال در این زمینه جمع‌آوری شده و در اختیار مراجع معظم تقلید قرار می‌دهیم تا پاسخ فقهی آن را دریافت و بر این مبنا فعالیت شود.

وی افزود: ما معتقدیم اگر واقعاً فریضه زکات در جامعه اجرا شود، نباید حتی یک فقیر داشته باشیم که کارتن‌خواب باشد و در زباله‌ها دنبال غذا و خوراک باشند.

انتهای پیام
captcha