مراتب صبر در كلام پیامبر(ص)
کد خبر: 3950112
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱

مراتب صبر در كلام پیامبر(ص)

مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز با بیان حدیثی از حضرت رسول(ص) درباره صبر گفت: پیامبر مكرم اسلام(ص) فرمودند صبر دارای مراتبی است كه صبر در مصیبت‌ها و طاعات الهی از جمله این مراتب است.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حمیدرضا حدائق، مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز امروز، 7 بهمن‌ماه در حاشیه بازدید طلاب مدرسه علمیه خواهران معصومیه از مدرسه علمیه منصوریه، با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص)، گفت: پیامبر(ص) فرمودند صبر به معنای شکیبایی به خرج دادن و تحمل داشتن در برابر امتحان‌های الهی است، وقتی انسانی در هنگامه امتحان قرار می‌گیرد، باید شکیبایی به خرج دهد.

وی افزود: همچنین رسول‌الله‌(ص) در ادامه روایت خود می‌فرمایند صبر نیز دارای مراتبی است که یکی از آن صبر در مصیبت‌ها است، البته گریه بر اهل‌بیت(ع) از سر رحمت و رأفت است.

حدائق با بیان اینکه یکی دیگر از مراتب صبر، طاعات است، تصریح کرد: انسان مؤمن باید در طاعات الهی صبور باشد، برخی تا مقداری درد زانو احساس می‌کنند، این‌گونه بیان می‌کنند که می‌توانیم نشسته نماز بخوانیم، از این‌رو صبر در طاعت یکی دیگر از مراتب صبر است.

مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز، صبر در معصیت را یکی دیگر از مراتب صبر دانست و گفت: انسان نباید فریب شیطان را بخورد. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید، صبر بهترین وسیله برای دفع ضرر است؛ اگر می‌خواهیم ضرر از زندگی دور شود، باید صبر کنیم. هنگامی به جامعه امروز رجوع می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که انسان‌هایی که اهل صبر هستند، در زندگی خود ضرر نمی‌بینند، اهل‌بیت(ع) می‌فرمایند در تمام مراحل زندگی از جمله تربیت فرزند، صبور باشید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سبقه حوزه علمیه منصوریه شیراز اشاره كرد و گفت: با توجه به برگزاری طرح تمرکزگرایی در حوزه علمیه سطح استان فارس، حوزه علمیه منصوریه نیز مختص به سطح 2 و 3 و درس خارج است که به حمد الهی امروز در این حوزه علمیه بیش از 300 طلبه در حال تحصیل هستند.

حدائق با بیان اینكه این مدرسه در سال 860 هجری قمری از سوی امیر صدرالدین محمد دشتکی بنا نهاده شده است، گفت: واقف مدرسه علمیه منصوریه از علمای بزرگ زمان خود بوده‌اند. مرحوم امیر صدرالدین محمددشتکی و غیاث‌الدین منصورتمکن مالی خوبی داشته‌اند، ازاین‌رو موقوفاتی را برای این مدرسه در نظر گرفته بوده‌اند.

وی با تصریح اینکه حوزه علمیه منصوریه یکی از باسابقه‌ترین و مهم‌ترین مدارس علمیه سطح استان فارس است، اضافه کرد: بسیاری از چهره‌های بزرگ عالم تشیع در مدرسه علمیه منصوریه تحصیل یا تدرس داشته‌اند.

انتهای پیام
captcha