مرحله کشوری مسابقات مناظره دانشجویی برگزار شد
کد خبر: 3956646
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵

مرحله کشوری مسابقات مناظره دانشجویی برگزار شد

در دومین مناظره مرحله کشوری نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی دو گروه موافق و مخالف دیدگاه خود را در موضوع حجاب مطرح کردند.

مرحله کشوری مسابقات مناظره دانشجویی برگزار شد

به گزارش ایکنا از کهگیلویه‌وبویراحمد، دومین مناظره مرحله کشوری نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی با موضوع «گره خوردن حجاب با مد (حجاب استایل) با فلسفه حجاب در اسلام در تعارض است» بین دو گروه کوثر از دانشگاه الزهرا (س) به عنوان گروه موافق و گروه رمز و راز از کهگیلویه و بویراحمد به عنوان گروه مخالف برگزار شد.
وفاداران از گروه موافق در آغاز مناظره گفت: سؤال این است که آیا ما با بروز بودن حجاب مخالفیم؟ خیر؛ اما تعریف ما از مد و حجاب چیست؟ مُد به ذات متعلق به سرمایه‌داری است و فقط به دنبال فروش محصول است و این فرصت تفکر را به شما نمی‌دهد که آیا شما مد اسلامی می‌خواهید یا خیر. مد نیازساز است و فرصت صحبت کردن و فکر کردن به شما نمی‌دهد.
وی ادامه داد: مد ساحت‌های مختلف دارد اما ساحت اقتصادی مد را هیچ کس نمی‌تواند منکر شود حتی کشورهایی مثل مالزی و ترکیه که به مد اسلامی ورود کرده‌اند تحت تأثیر ساحت اقتصادی مد قرار گرفته‌اند که در آن نیاز به جلوه‌گری و تجمل گرایی وجود دارد. اما گذاره، حجاب را مطرح می‌کند که تعریف خود را دارد. ما باید به تعریف بومی حجاب اسلامی که آن را از سخنان مراجع و متخصصان اسلامی دریافت کرده‌ایم مراجعه کنیم نه اینکه ببینیم کاسب کار و فروشنده از حجاب چه تعریفی دارد.
وفاداران با اشاره به اینکه در گذشته نوع پوشش رپرها به معنی اعتراض بود اما این سبک در مد جذب و اکنون به عنوان یک مد مطرح است نه برای اعتراض، گفت: شاید بگویید بیایید مد خودمان را تعریف کنیم اما درگزاره «حجاب استایل» مطرح شده است. برخی می‌گویند برای علاقه‌مند کردن مردم به حجاب باید از حجاب استایل استفاده کرد اما آرایش کردن، ژست گرفتن برای عکاسی، سبک زندگی و به نمایش گذاشتن داخل حجاب استایل وجود دارد. حجاب استایل این فرصت را نداده که تعریف خودمان را از حجاب خودمان مطرح کنیم.
وی با مطرح کردن این سؤال که آیا فلسفه حجاب به غیر از این بود که زیبایی‌هایمان را جای دیگری به نمایش بگذاریم و معیارهای زیبایی نیز در تعریف ما متفاوت بود؟، ابراز کرد: اگر در مسیر قد قرار بگیریم باید با قاعده آنها کنار بیاییم و حرکت کنیم قاعده‌ای که در آن یک روز سفید بودن پوست مد است و یک روز سیاه بودن آن.
همچنین، احمد عابدنژاد از گروه مخالف نیز سخنان خود را با تعریف حجاب از منظر استاد مطهری آغاز کرد و گفت: ایشان چهار اصل بر سه محور اجتماعی، فردی و خانوادگی برای فلسفه حجاب مطرح می‌کنند و می‌گویند: حجاب آرامش روانی می‌آورد، موجب حفظ ارزش و بالا بردن زن می‌شود، باعث استحکام پیوند خانواده شده و استواری اجتماع را چند برابر می‌کند.
وی بیان کرد: ما قبول داریم که بهترین حجاب چادر است اما اینکه تنها حجاب چادر است از نظر بنده اشتباه است. ما چرا می‌گوئیم غرب بر مد تأثیر دارد چون خودمان صاحب سبک و طراح در مد نبودیم. اینکه می‌گوئیم نمی‌توانیم با مد پیش برویم چون غرب مد را پیش می‌برد چون ما مد را سرکوب کردیم. ایران کشور چند هزار ساله است و از شمال تا جنوب چندین نوع لباس و مد وجود دارد.
عابدنژاد اضافه کرد: شهید مطهری می‌گوید قبل از اسلام حجاب در ایران سختگیرانه‌تر بوده است یعنی حجاب قبل از اسلام هم وجود داشته است. به لباس‌های اقوام نگاه کنید چادر در حجاب آنها وجود ندارد. اقوام عشایر طی ۵۰ سال اخیر تغییر کرده اما چهارچوب آن تغییر نکرده است. همیشه در اقوام عشایر حجاب و عفاف پیشرو بوده و با اینکه در لباس آنها چادر وجود ندارد نمی‌توانیم زنان عشایر لر را به عنوان زنان عفیف و محجبه مطرح نکنیم.
وی تصریح کرد: یا باید در صنعت مد صاحب سبک باشیم و مد اسلامی که با فقه و فلسفه ما در تعارض نیست را بسازیم یا خواه ناخواه مورد هجوم غرب و شرق قرار بگیریم.
بنا بر این گزارش، همچنین، زهرا نعمتی از گروه موافق نیز گفت: گروه مخالف گفتند باید حجاب باشد. ما هم می‌گویم باید حجاب باشد اما نمی‌گوییم چادر حجاب اصلی است. بین رسم پوشش و مد فرق وجود دارد. مدگرایی که در جامعه وجود دارد باعث از بین رفتن پوشش اقوام ما می‌شود. رسانه‌‌ها پوشش‌های سنتی ما را از بین می‌برند و بر روی زنان و دختران ما تأثیر دارند.

انتهای پیام
captcha