پرداخت داستانی به کرامات بدون عناصر دراماتیک دافع مخاطب است
کد خبر: 3978726
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵
مریم بصیری در گفت‌وگو با ایکنا:

پرداخت داستانی به کرامات بدون عناصر دراماتیک دافع مخاطب است

نویسنده رمان «دخیل عشق» با انتقاد از داستان‌نویسی دینی گفت: برخی ناشیانه و مستقیم به بحث معجزه و کرامات پرداخته‌اند و عناصر دراماتیک در آن‌ها دیده نمی‌شود، از این رو این کتاب‌ها مخاطب را دلزده می‌کند.

 پرداخت ناشیانه به کرامات رضوی در داستان‌هامریم بصیری؛ نویسنده در گفت‌وگو با ایکنا درباره نگارش داستان با موضوع کرامات رضوی گفت: در مجموع موضوعات دینی در حوزه داستان نسبت به سایر موضوعات اندک است. زیرا برخی نویسنده‌ها اعتقادی به رمان دینی ندارند، از این رو سراغ موضوعات دینی نمی‌روند و اغلب داستان‌ها و رمان‌ها از گونه رمان‌های عامه‌پسند است.
 
وی افزود: اندک بودن داستان و رمان دینی را می‌توان به تعداد اندک نویسندگان این حوزه مرتبط دانست و یا حتی نویسنده‌های مذهبی هم علاقه کمتری به نوشتن رمان دینی دارند. البته این مسئله می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، از جمله منابع اندکی که در دسترس است. به عنوان مثال من در حال حاضر رمانی درباره امام محمدباقر (ع) می‌نویسم که حدود ۷۰ کتاب را در این زمینه مطالعه و بررسی کرده‌ام. تصور کنید نویسنده چقدر باید زمان خود را به این موضوع اختصاص دهد، به ویژه نویسنده‌ای که غیر از نوشتن شغل دیگری دارد. این یکی از موانع خلق داستان دینی است.
 
بصیری ادامه داد: خلق آثار ضعیف در حوزه رمان‌های دینی نیز باعث شده مخاطب پیش‌زمینه ذهنی نسبت به این دسته از آثار داشته باشد و گاهی آن‌ها را از مطالعه چنین آثاری دلزده کند. از این رو در بازخورد‌هایی که نویسنده از مخاطب می‌گیرد، این احساس را در مخاطب می‌بیند که گاهی نسبت به مباحث و مسائل دینی اشباع شده و بحث شفا، معجزات و ... برایش تکراری است و یا اصلاً باور ندارد. این می‌شود که مخاطب به رمان‌های دینی علاقه‌ نخواهد داشت و این مسئله در نویسنده اثرگذار است.
 

  •  بیشتر بخوانیم

چالش میان سرگذشت‌نامه‌نویسی و رمان‌نویسی


 
بصیری ادامه داد: در واقع برخی آثار داستانی دینی به قدری ضعیف و کم‌محتوا هستند و برخی ناشیانه و مستقیم به بحث معجزه و کرامات پرداخته‌اند و عناصر دراماتیک در آن‌ها دیده نمی‌شود و مخاطبی که چنین اثری را می‌خواند این مسائل برایش غیرقابل باور و سطحی نمود می‌کند و این کتاب‌ها را نمی‌خواند.
 
نویسنده رمان «دخیل عشق» تصریح کرد: بحث معجزه در ادبیات رد شده است. به این معنی که شخصیت باید برای رسیدن به خواسته‌هایش بجنگد و کشمکش داشته باشد و در معجزه بدون اینکه این کشمکش‌ها را داشته باشد، دست دیگری که دست خداست در کار است. این مسئله باعث می‌شود که از جذابیت داستان کاسته شود. البته من در داستان‌هایی با این موضوع، سعی کردم شخصیت برای رسیدن به خواسته‌هایش تلاش کند و وقتی ناامید می‌شود این معجزه رخ دهد.   
 
وی در ادامه گفت: سوژه‌های بسیاری در پیرامون ما وجود دارد و کرامات بسیاری را دیده و در زندگی خود تجربه کرده‌ایم که همه این‌ها می‌تواند دستمایه داستان قرار گیرد، فقط باید این سوژه‌ها را کشف کرد و پرورش داد. من در کارگاه‌های داستان‌نویسی به هنرجو‌ها تأکید می‌کنم که سفر به عتبات عالیات، زیارت حرم ائمه معصومین (ع)، خواب و رؤیا و ... می‌تواند ایده خلق یک داستان باشد. این کار را هم در کارگاه داستان‌نویسی ویژه امام رضا (ع) و کرامات رضوی انجام دادیم و حاصل آن ۱۲ رمان و مجموعه داستان درباره امام رضا (ع) بود که اغلب آن‌ها به چاپ رسیده و دو عنوان از آن‌ها به زودی چاپ خواهد شد.
انتهای پیام
captcha