فرایند انتخابات اصلاح شود / لزوم اتحاد نیروهای دلسوز برای مقابله با فساد
کد خبر: 3978939
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸

فرایند انتخابات اصلاح شود / لزوم اتحاد نیروهای دلسوز برای مقابله با فساد

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأکید بر اینکه اصلاح فرآیند انتخابات در جهت اینکه یک الگو برای نظام اسلامی در سطح بین‌الملل باشد نیز یک نیاز است، گفت: اگر می‌خواهیم با فساد و ناکارآمدی مقابله کنیم باید نیروهای دلسوز انقلاب را در هر تیم و جناحی که هستند با هم یکی کنیم.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس بعدازظهر امروز، 30 خردادماه در دیدار با رئیس و اعضای هیئت نظارت و رسیدگی انتخابات این استان و همچنین مدیرکل دادگستری استان از فعالیت‌های آنان در ایام انتخابات قدردانی کرد و گفت: نمایندگان شورای نگهبان و نظارت جدا از تلاش‌های فیزیکی در معرض تنش‌های روحی و روانی هم قرار می‌گیرند و در این شرایط کار کردن جز با اراده و ایمان قوی راه دیگری وجود ندارد.

وی همچنین از حضور مردم در انتخابت قدردانی کرد و گفت: علی‌رغم فشارهای چندن ساله دشمن ملت ایران به میدان آمدند و بصیرت خود را نشان دادند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه تحریم‌های دشمنان در زمان اوج گرفت، گفت: این تحریم‌ها از نظر معادله اقتصادی و به عقیده خودشان باید در طول 1.5 سال جواب می‌داد و نظام اقتصادی ما به کلی از هم فرو می‌پاشید اما آن‌ها امروز فشارها و تحریم‌ها را نزدیک به 3.5 سال ادامه داده‌اند تا شاید انتخابات ایران مثل انتخابات آمریکا باشد که ترامپ آنجا به خاطر سیاست‌هایش شکست خورد اما در کشور ما الحمدالله دوباره مردم نشان دادند که در انتخابات ارزش‌های انقلابی از همه چیز برایشان مهم‌تر است.

امام جمعه شیراز بیان کرد: علی‌رغم تمام این فشارها و تحریم‌ها باز هم مردم به دشمنان نه گفتند و اعتقاد داشتند که راه نجات پای صندوق رأی است و این بسیار کار بزرگی بود که مردم انجام دادند، البته نباید از نقش ولایت فقیه و شخص رهبری برای این جهت غفلت کنیم.

وی با بیان اینکه اگر توجه به نقش ولایت فقیه در حضور مردم پای صندوق‌های رای را جدی نگیریم باز لطمه خوریم و تحلیل غلطی خواهیم داشت، گفت: این موضوع بسیار مهمی است، این رأی مربوط به نظام و رهبری بود. در روز قبل از انتخابات رهبر معظم انقلاب سخنرانی فرمودند بسیاری از مردم کوچه و بازار به خاطر حرف رهبری پای صندوق آمدند و به طور کلی در هر جا که دچار مشکل می‌شویم رهبری و ولایت به یاری ما می‌آید.

آیت‌الله دژکام همچنین به بحث فرایند انتخابات اشاره کرد و گفت: در طول این چند دوره انتخابات و همین دور اخیر، متوجه ضعف‌هایی در فرآیند برگزاری انتخابات شده‌ایم که باید در جهت رفع و تکمیل آن اقدام کنیم یعنی امروز در گام دوم انقلاب اسلامی، خطوط کلی حرکت را رهبری مشخص کرده‌اند ولی در ریز کارها و جزئیات قسمت‌هایی وجود دارد که اصلاح آن‌ها کار شما مسئولان است و اگر این فرآیندها اصلاح نشود بهانه همیشه در دست دشمن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری اینکه نظارتی که شورای نگهبان باید انجام دهد و تأیید صلاحیت کند، در کشورهای دیگر هم وجود دارد، گفت: نمی‌توان امور اداره مملکت و یا شهرها را به دست کسی دهیم که مثلا جاسوس است و یا مسائل اخلاقی و یا اقتصادی دارد و یا اعتقادی به نظام اسلامی ندارد، بنابراین باید نظارت باشد و این حق ملت است و همه این توضیح و اقناعش انجام شده است اما باز هم به عنوان یک بهانه است.

وی تصریح کرد: پس از پایان انتخابات دوباره این بحث را علاوه بر رسانه‌های خارجی و معاند حتی رسانه‌های داخلی داغ می‌کنند و این مشکلی در فرآیند کار هست و باید دقت شود تا اصلاح شود. بالاخره از اول انقلاب تا به امروز بعد از این همه انتخابات و 8 رییس جمهوری که انتخاب شده‌اند با این وضعیتی که می‌بینیم این جهت باید اصلاح شود و برای اقناع حداکثری افکار عمومی تلاش کرد.

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: باید به همه ملت و مجموعه‌های خبررسانی به نحوی آموزش دهیم تا از نظر سیاسی آن‌ها را رشد دهیم که این مسئله وجود نظارت شورای نگهبان طبیعی شود و زمان آن است که اصلاح کنیم.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) گفت: بحث دیگری در خود قانون است که باید واضح‌تر و مصداقی‌تر به مسائل بپردازد. مثلاً فردی مشکلات عدیده اخلاقی دارد اما مدعی می‌شود به خاطر ضدیت با ولایت فقیه و به استناد فلان بند رد شده‌ام. در حالی که اگر جرم این فرد و علت رد صلاحیتش واضح شود، هیچکس از آحاد مردم به او حق نمی‌دهد که در حقش اجحاف شده است. مجلس ما باید این موارد را اصلاح کند و بندها را مشخص کند تا قبل از اعلام عمومی، خود کاندیدا بفهمد که قرار است به فلان دلیل واضح و مشخص رد صلاحیت شود و کنار بکشد اما امروز بعد از فرایند رد صلاحیت و اعلام نتایج، بسیاری از رد صلاحیت‌شدگان می‌گویند برخورد سیاسی با ما شده است در حالی که خود آن‌ها هم می‌دانند که چنین نیست. مسلما اگر این گره‌ها و مسائل را حل شود، مردم اطمینانشان بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: در خود استعلام هم جا دارد که بررسی شود که آیا امکان دارد کسی که می‌خواهد کاندیدا شود قبل از ورود به جریان انتخابات از وضع خود استعلامی بگیرد که اگر تناسبی ندارد شرکت نکند، نه اینکه وقتی درگیر انتخابات شد به او بگویند به خاطر فلان گزارش‌ها صلاحیت ندارد. برخی افراد واقعا محترمند و در عین حالی که رد صلاحیتشان قانونی است ولی می‌توان در مناصب دیگری از آن‌ها استفاده کرد اما وقتی مهر رد صلاحیت بر آن‌ها خورد قضیه برایشان گران می‌شود. این مسئله مهمی است که با پیگیری‌ها برای دوره آینده ان شاءالله تصحیح شود.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه اصلاح فرآیند انتخابات در جهت اینکه یک الگو برای نظام اسلامی در سطح بین‌الملل باشد نیز یک نیاز است، گفت: نهایتا اگر می‌خواهیم با فساد و ناکارآمدی مقابله کنیم باید نیروهای دلسوز انقلاب را در هر تیم و جناحی که هستند با هم یکی کنیم. این مسیری است که انقلاب باید طی کند و امیدوار هستیم همین جهت‌گیری‌ها از جاهای دور از مرکز تا خود مرکز با جدیت دنبال شود و نظارت‌های شورای نگهبان از این جهت متوجه باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: با همین شعار دولت مردمی و ارتباط دولت و مردم برای حل مشکلات که رئیس جمهور منتخب شروع کرده‌اند و طبق گفته خودشان با الگویی که در آستان قدس داشتند به نتایج خوبی خواهیم رسید و دولت موفقی شکل خواهد گرفت. ایشان در آستان قدس حرم را به همه مرزهای کشور توسعه داد و امروز همان طور کاری باید شود و همه پای این کار بیایند تا مشکل کشور را رفع کنند.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: اگر این جهت به کمک امام رضا(ع) انجام گیرد مطمئن هستیم که ابرقدرتی ایران در جهان تثبیت می شود و غرب می‌فهمد که باید با ما راه بیاید در غیر اینصورت همین است که مدام فشار می‌آورند.

انتهای پیام
captcha