قرآنیان در طرح وقف جمعی قرآنی پیشگام شوند
کد خبر: 3978963
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶

قرآنیان در طرح وقف جمعی قرآنی پیشگام شوند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس با تأکید بر ضرورت معرفی و احیای وقف قرآنی پیشنهاد داد تا جامعه قرآنی در معرفی وقف جمعی قرآنی در کشور پیشگام شوند.

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با بیان اینکه وقف‌های قرآنی که در میان نیت واقفان فارس سهم کمتری را داراست باید مورد توجه مردم قرار گیرد و سلامت روحی افراد جامعه تضمین شود، گفت: وقف قرآنی، سنتی است که نیاز به معرفی دارد و باید احیا و مورد توجه واقع شود.

وی افزود: یکی از انواع وقف، وقف قرآنی است که در راستای توسعه و ترویج ارزش‌های قرآنی و قرآن‌آموزی نیات واقف اجرا می‌شود. با این حال سهم موقوفات قرآنی کشور کمتر از دو درصد است و این مسئله مبین یک پیام روشن است یعنی ما نباید از حوزه قرآن غافل شویم؛ چنانچه در فرهنگ دینی میان اهل بیت(ع) و قرآن تفاوتی قائل نیستیم.

موسوی بیان کرد: به آن دسته از موقوفات مذهبی که نیات آن مرتبط با توسعه و ترویج قرآن باشد، وقف قرآنی می‌گویند که در چند حوزه خرید و توزیع قرآن کریم، تأمین هزینه‌های مربوط به آموزش قرآن کریم تمامی رشته‌های تلاوت، حفظ، تفسیر و...، آموزش مجازی و تربیت داوران قرآن کریم، برگزاری محافل و جلسات قرآنی، برگزاری مسابقات قرآنی، فعالیت‌های قرآنی، احداث دارالقرآن، ختم قرآن به نیت اموات و همچنین در زمینه‌های پژوهشی علوم قرآنی هزینه می‌شود.


بیشتر بخوانید:


مدیرکل اوقاف فارس با بیان اینکه در استان فارس ۵۱ مورد وقف قرآنی به ثبت رسیده است، گفت: برخی از این وقف‌ها کاملاً قرآنی همراه با قیدهای زمان و مکان و یا بدون این مورد به ثبت رسیده‌اند، وقف‌هایی هستند که بخشی از آن‌ها با توجه به نیت واقف در فعالیت قرآنی صرف می‌شود یا اینکه موقوفه نیات مختلف داشته باشد و درصدی از آن به فعالیت قرآنی اختصاص داده شود.

وی تصریح کرد: وقف‌های قرآنی در دو بخش منفعتی و انتفاعی خلاصه می‌شود؛ موقوفات انتفاعی فاقد درآمد هستند و به طور مثال واقف زمینی را برای احداث دارالقرآن وقف کرده است اما باید یک خیر پیدا شود تا ساختمان دارالقرآن را احداث کند. وقف‌های منفعتی دارای درآمد مستقیم هستند و با توجه به نیات واقف در راه فعالیت‌های قرآنی هزینه می‌شود که این نوع از وقف در استان فارس درصد کمی را به خود اختصاص داده است.

موسوی اظهار کرد: در کل کشور و همچنین در استان فارس بالغ بر ۸۰ درصد موقوفات روضه‌خوانی و اطعام مجلس سیدالشهدا(ع) است که این نوع وقف دارای سبقه تاریخی بوده و پس از دوره صفویه رشد فزاینده‌ای داشته است. از دوره معاصر با توجه به ضرورت و نیاز جامعه یک رویه ایجاد و نیک‌اندیشان و خیران بعدی نیز معمولاً نیات وقف خودشان را بیشتر به حوزه سلامت، درمان و مسائل اجتماعی اختصاص می‌دهند.

وی ادامه داد: سایر حوزه‌های فرهنگی و مذهبی نیز به همین نسبت درصد ناچیز و به مراتب کمتری از نیات وقف‌ها را به خود اختصاص داده است؛ شاهد مثال در این رابطه کم بودن وقف‌های مهدوی و فاطمی در کل کشور است و صد البته باید در نظر داشت که برای انجام وقف نیاز نیست تا افراد تمکن مالی بسیار بالایی داشته باشند، بلکه می‌توانند به طرح «وقف جمعی و مشارکتی» سازمان اوقاف توجه کنند و با سرمایه‌های دلخواه و حتی اندک خود در ثبت وقف‌های جدید با یک یا چند نیت مشارکت کنند. ضمن آنکه افراد به طور کلی می‌توانند اموال خود را برای یک یا چند نیت و موضوع قرار دهند و در زمان تنظیم وقفنامه یکی از نیات را نیز به حمایت از فعالیت‌های قرآنی اختصاص دهند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس در پایان پیشنهاد داد جامعه قرآنی فارس در طرح و اقدام برای یک وقف جمعی قرآنی در فارس و کشور پیشقدم باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha