سبک زندگی رضوی بر پایه توجه به خداباوری
کد خبر: 3978989
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷

سبک زندگی رضوی بر پایه توجه به خداباوری

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: خداباوری مسئله بسیار مهم است که اگر انسان با ایمان قلبی به آن توجه داشته باشد، می‌تواند سبک زندگی رضوی را در زندگی خود پیاده کند.

سبک زندگی رضوی بر پایه توجه به خداباوریحجت‌الاسلام والمسلمین محمد فلاح، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، پیرامون موضوع سبک زندگی رضوی و چرایی سختی‌هایی که این سبک زندگی به‌‎همراه دارد، اظهار کرد: داشتن سبک زندگی رضوی کار سختی نیست و همانگونه که امام رضا(ع) در سلسلةالذهب فرمودند: «لاإلهَ‌إلَّااللّهُ حِصنی»، در حقیقت آن دژی که مردم بخواهند وارد آن شوند، کلمه توحید است که این توحید می‌تواند بسیاری از مسائل را تغییر دهد.

وی بیان کرد: برای کسی که خداباور بوده و به‌صورت قلبی نیز به آن ایمان داشته باشد و آن‌ را بخواهد، این نتیجه باعث می‌شود که امروزه آن چیزهایی که در سبک زندگی سخت به نظر می‌رسند، به راحتی اتفاق افتد.

فلاح اضافه کرد: به‌عنوان مثال اگر بنا است که انسان، ساده‌زیست باشد و آن سبک زندگی که حضرت رضا(ع) در زندگی خود داشتند را در پیش بگیرد، همگی به توحید بازمی‌گردد و لذا اگر توحید در وجود انسان نهادینه شود، در این صورت انسان به‌راحتی می‌تواند به همه این‌ امور و آن سبک زندگی که خواهان آن است، جامه عمل بپوشاند.

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اما این در حالی است که همین توحیدی که می‌تواند کارساز و گره‌گشا باشد، زمینه‌هایی دارد که یکی از این زمینه‌ها مقوله تفکر و پژوهش است. همیشه حرف‌های بسیاری برایمان گفته‌اند و شنیده‌ایم و نوشته‌های زیادی را هم برایمان نوشته‌اند و خوانده‌ایم و با این وجود گمان می‌کنیم حال که این‌ها را شنیده و خوانده‌ایم باور قلبی هم به آن‌ها پیدا کردیم، اما باید دقت داشت این تفکری که داریم تفکر اشتباهی است، زیرا به هر میزانی که انسان از تفکر خود استفاده و آن را درک کند، به‌همان میزان هم می‌تواند توحید را در وجود خود نهادینه کند و به عمق آن پی ببرد.

وی بیان کرد: به‌ عنوان مثال همانگونه که برای پخت یک غذا نیاز است موادی با یکدیگر ترکیب شوند و بر روی شعله‌ای قرار داده شوند، معلومات ما هم نسبت به دین، خدا، توحید، معاد و امامت مانند ملزومات پخت یک غذا هستند و اگر همه این‌ها با یکدیگر ترکیب شوند لزوما منجر به پخت یک انسان نمی‌شوند، بلکه این مقوله‌ها باید بر روی شعله تفکر جوشانده و پخته شوند تا در نهایت منجر به یک انسان پخته شود، لذا تفکر است که می‌تواند انسان را به آن درجه اعلاء برساند.

پیاده کردن توحید در زندگی تنها با ایمان قلب به دست می‌آید

مدیر فرهنگی مسجد الزهرا(س) بیان کرد: در واقع افراد در مورد تمام اشیا، موجودات، اتفاقات و حوادثی که در این عالم هستی وجود دارد می‌توانند با تفکر، توحید را با دیدن آن‌ها درک کنند. به تعبیر دیگر باید در تلخ‌ترین و یا شیرین‌ترین حوادث، خدا را پیدا کنیم و وقتی که انسان این حوادث را درک کند به عمق توحید پی خواهد برد و در نتیجه باعث می‌شود که در زندگی با نگاه و زاویه‌ای توحیدی، به‌راحتی آنچه را که خدا به او گفته انجام دهد و دیگر آن سبک زندگی که پیش از این برایش سخت و سنگین بود، سخت نمی‌شود.

فلاح بیان کرد: در حقیقت اینگونه اصول و مبانی تربیتی برای مردم بیان شده است، اما فردی به این حقیقت‌ها دست پیدا می‌کند که خود، به دنبال آن‌ها باشد، اما با توجه به گستردگی ارتباطات در جهان که باعث شده مطالب گوناگونی در این فضاها منتشر شود، باعث شده که برخی افراد در بین این همه اطلاعات مختلف و متعدد آن حقیقتی را که خواهان آن هستند، گم کنند.

وی اظهار کرد: اما این در حالی است که اگر کسی با ایمان قلبی به دنبال این حقایق باشد قطعاً آن‌ها را پیدا خواهد کرد و در حقیقت هیچ چیزی نیست که برای مردم تبیین نشده باشد و به جرئت می‌توان گفت که کارشناسان و متخصصان دینی به تمامی سؤالات، شبهات و مسائل مختلفی که ممکن است برای هر فردی به وجود آید در قالب‌های مختلفی پاسخ داده‌اند.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: همانگونه که افرادی در قلب اروپا زندگی می‌کنند طرفدار مقاومت و جمهوری اسلامی هستند و به اسلام ایمان آورده‌اند و در حقیقت این موضوع نشان می‌دهد اگر واقعاً به دنبال آن باشیم آن‌ها را پیدا خواهیم کرد.

فلاح تصریح کرد: به همین دلیل است که یکی از پایه‌های رسیدن به این سبک زندگی تفکر است، چرا که این مقوله لازمه زندگی ما است و در کنار این تفکر نیز می‌توان از پژوهش هم استفاده کرد و در حقیقت این دو در کنار یکدیگر می‌توانند انسان را به آن درجه‌ای که باید برسانند، اما این در حالی است که مردم هنوز نمی‌دانند که چگونه پژوهش کنند و به دنبال چه چیزهایی باشند و چگونه آن حقیقت را پیدا کنند.

وی اظهار کرد: در حقیقت ما گمان می‌کنیم که سبک زندگی فقط یک عمل است، اما نمی‌دانیم این اعمال و رفتاری که به‌عنوان سبک زندگی انجام می‌دهیم برخاسته از نگرش و اندیشه ما است و لذا باید ابتدا اندیشه و نگاهمان را نسبت به هستی تغییر دهیم و تا این کار را انجام ندهیم طبیعتاً اعمال ما هم درست نخواهد شد.

این فعال فرهنگی تأکید کرد: لذا سخت بودن این نوع سبک زندگی را باید به حساب این بگذاریم که هنوز برخی از افراد تفکر و اعتقاد خود را درست نکرده‌اند. در حقیقت باید به این امر توجه داشت که ما نمی‌توانیم بدون بنیه‌های اعتقادی، سبک زندگی رضوی را در زندگی خود پیاده و به آن دست پیدا کنیم.

انتهای پیام
captcha