تمام ظرفیت قرآنیان در طرح‌های استخدامی دیده شود/ مطالبات قرآنی؛ نیازمند اقدام و عمل
کد خبر: 4003215
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۵
مطالبات قرآنیان چهارمحال‌وبختیاری از کمیسیون فرهنگی/ ۴

تمام ظرفیت قرآنیان در طرح‌های استخدامی دیده شود/ مطالبات قرآنی؛ نیازمند اقدام و عمل

قاری ممتاز چهارمحال‌وبختیاری و مدرس دانشگاه گفت: در کنار مشکلات احصا شده و مورد تأکید قرآنیان استان و کشور، در حال حاضر ساماندهی، استخدام، جذب و به‌کارگیری نیروهای قرآنی و دیده شدن تمام ظرفیت قرآنیان اعم از مدرسان، مربیان و مبلغان قرآن در طرح‌های استخدامی مهم‌ترین مطالبه جامعه قرآنی استان از کمیسیون فرهنگی مجلس است.

چهارمحال‌وبختیاری در روزهای پایانی هفته جاری میزبان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است و در روزهای اخیر محافل و دستگاه‌های فرهنگی استان مشغول هم‌اندیشی و هماهنگی برای جمع‌بندی مشکلات احصا شده و الویت‌بندی مطالبات برای انتقال به این کمیسیون هستند تا بتوان از ظرفیت مجلس انقلابی برای حل مشکلات و پاسخ به مطالبات فرهنگی استان استفاده کرد. در همین راستا، ایکنای چهارمحال‌وبختیاری در سلسله گفت‌وگوهایی با مسئولان و چهره‌های شاخص قرآنی در استان، مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات قرآنی آنان را جویا شده است، امید است اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس این مطالبات را بشنوند و برای رفع نیازمندی‌های قرآنی استان گام‌های مؤثری بردارند.


بیشتر بخوانید:


فرشاد توحیدنیا، قاری ممتاز چهارمحال‌وبختیاری و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه بخشی از مطالبات جامعه قرآنی استان مواردی هستند که تا کنون در محافل مختلف از سوی قرآنیان مطرح و تکرار می‌شود، اظهار کرد: قطعاً نمی‌توان از ظرفیت‌ها و نقاط قوتی که ذیل توصیه‌های مقام معظم رهبری و به برکت انقلاب اسلامی در حوزه فعالیت‌های قرآنی ایجاد شده است، چشم‌پوشی کرد. در طی چهار دهه گذشته رویش‌ها و توانمندی‌های بسیاری در عرصه قرآنی کشور ایجاد شده و نمونه آن خیل عظیم قاریان و حافظانی است که در عرصه مسابقات بین‌المللی قرآن افتخارآفرینی می‌کنند، همچنین باید به شکل‌گیری مؤسسات، نهادها و تشکل‌های قرآنی اشاره داشت که فعالیت‌های ارزنده‌ای را در تربیت قرآنی انجام داده‌اند.

توحیدنیا با تأکید بر ضرورت هم‌راستایی مطالبات با ظرفیت کمیسیون فرهنگی مجلس در حوزه اختیاراتش ذیل قوه‌مقننه، بیان کرد: نمی‌توان مطالباتی نظیر حمایت مالی یا اختصاص امکانات و تجهیزات به این یا آن نهاد فرهنگی را که خارج از حوزه اختیارات کمیسیون فرهنگی مجلس است مطرح کرد، بلکه تمامی مطالبات و انتظارات باید در ذیل ظرفیت کمیسیون یعنی ارائه طرح و قانون‌گذاری، مطرح شوند.

وی ادامه داد: در حوزه فعالیت‌های قرآنی مشکلاتی وجود دارد که از دیرباز بسیاری از قرآنیان در مورد آن‌ها اتفاق نظر دارند و مطرح می‌کنند، برای نمونه می‌توان به موازی‌کاری نهادهای پرتعداد متولی امر قرآن و یا نبود تولیت واحد و منسجم و نیز فقدان ردیف‌های اعتباری خوب در حوزه فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد، بنابراین به‌نظر می‌رسد به جای پرداختن به موضوعات کلیشه‌ای و پرتکرار در سفر خاص و مهم اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به استان و ظرفیت ارزشمند این کمیسیون در حل مشکلات قرآنیان در حوزه قانون‌گذاری و ارائه طرح‌ها، انتظارات قرآنیان با توجه به شرایط زمانی و مکانی استان و به‌صورت به‌روز شده مطرح و مطالبه شود.

توحیدنیا تصریح کرد: در کنار مشکلات احصا شده و مورد تأکید قرآنیان استان و کشور، در حال حاضر ساماندهی، استخدام، جذب و به‌کارگیری نیروهای قرآنی و دیده شدن تمام ظرفیت قرآنیان اعم از مدرسان، مربیان و مبلغان قرآن در طرح‌های استخدامی مهم‌ترین مطالبه جامعه قرآنی استان از کمیسیون فرهنگی مجلس است.

این مدرس دانشگاه با ذکر اینکه بخشی از این نیروهای قرآنی سابقه سال‌ها همکاری با آموزش و پرورش استان را به‌صورت حق‌التدریس دارند، افزود: این افراد که استخدام آموزش و پرورش نبودند در فراخوان جدید جذب معلمان در آموزش و پرورش فرصت استخدام پیدا کرده‌اند؛ با اینحال بخش‌های دیگر نیروهای قرآنی هیچ شانسی را برای جذب و به‌کارگیری در نهادهای فرهنگی و قرآنی ندارند و با وجود پیگیری‌های فراوان، صدای مطالبه آنان به جایی نرسیده است.

جذب حداکثری مربیان قرآنی استان؛ رهاورد سفر کمیسیون فرهنگی مجلس

توحیدنیا با اشاره به اینکه بخشی از نیروها از قرآن‌آموزان دوره تربیت مربی قرارگاه خاتم‌الاوصیا در استان هستند، تصریح کرد: این دوره چند سال پیش در استان و سراسر کشور برگزار و تعهداتی مبنی بر استخدام افرادی که این دوره را می‌گذراندند مطرح شد که تا کنون جامه عمل نپوشیده است. به‌نظر می‌رسد که توافق‌نامه‌‌های مربوط به استخدام و یا پیگیری‌های بعدی به‌طور بایسته و شایسته انجام نشده است.

این فعال با سابقه قرآن در استان تأکید کرد: قاریان و حافظان پرشماری در مؤسسات و مراکز قرآنی استان سال‌ها سابقه شاگردپروری و تدریس دارند که حداقل دستمزد را نیز دریافت نمی‌کنند و بسیاری از آنان حتی بیمه نیستند، آنها طی سال‌های طولانی در مسیر خدمت به قرآن و فی سبیل‌الله مشغول کار و فعالیت هستند، بنابراین مطالبه این گروه از قرآنیان نیز ساماندهی، جذب، استخدام و به‌کارگیری در مراکز آموزشی و نهادهای قرآنی است.

توحیدنیا بیان کرد: انتظار می‌رود رهاورد سفر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به استان این باشد که مطالبه مدرسان و مربیانی را که سال‌هاست در رشته‌های گوناگون قرآنی مشغول آموزش و نشر قرآن در استان هستند، مورد توجه قرار دهند و طرحی را برای استخدام این افراد تهیه و با همکاری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در صحن مجلس مطرح و تصویب شود، طرحی که وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای آموزشی و فرهنگی را به استخدام و به‌کارگیری این نیروها ملزم کند.

این مدرس دانشگاه با یادآوری اقدامات خوب مجلس انقلابی در یکسال گذشته مبنی بر اجازه یافتن مربیان قرآن برای شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، بیان کرد: نکته اینجاست که تمامی ظرفیت نیروهای قرآنی که به برخی از آن‌ها اشاره شد مشمول این قانون نمی‌شدند و اجازه حضور در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش را نداشتند لذا مطالبه قرآنیان این است که تمام ظرفیت قرآنیان در این طرح دیده شود و شاهد جذب حداکثری مربیان و مدرسان قرآن باشیم. هفته گذشته در جلسه مدیران و مربیان جامعةالقرآن شهرستان بروجن بر این نکته تأکید شد چه بسیار مربیانی که با سابقه طولانی‌مدت تدریس قرآن در این مراکز در استان‌، هنوز بیمه نبوده و با حداقل دستمزد مشغول فعالیت هستند.

توحیدنیا تأکید کرد: در این برهه زمانی که در گام دوم انقلاب اسلامی قرار داریم و دولت و مجلس انقلابی بر سر کار هستند، قرآنیان چهارمحال‌وبختیاری از کمیسیون فرهنگی انتظار دارند که اولاً صدای جامعه قرآنی بیش از هر زمان دیگر شنیده شود و دوم اینکه کمیسیون فرهنگی تریبونی برای اعلام و انتقال مطالبات قرآنیان به دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط باشد. همچنین انتظار می‌رود که مجلس شورای اسلامی اقدام و عمل انقلابی لازم را در جهت برآورده شدن به مطالبات قرآنیان استان داشته باشد.

این قاری پیشکسوت استان با اشاره به نقش ادارات قرآنی دستگاه‌های دولتی در رشد و ارتقای سطح فعالیت‌های قرآنی استان‌ها، گفت: از مجلس انقلابی انتظار می‌رود که نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز قرآنی به‌ویژه دارالقرآن‌الکریم سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، دارالقرآن بسیج و دیگر مراکز مهم را در راستای نقش‌آفرینی مؤثرتر و گسترده‌تر و مدیریت بهینه و هم‌افزای فعالیت‌های قرآنی، بسیج کند و در این خصوص مطالبه‌گر باشد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۸ - ۱۸:۲۵
0
0
عجب مطالباتی
captcha