رژیم صهیونیستی عامل تفرقه میان امت اسلامی است
کد خبر: 4013203
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲
روحانی اهل تسنن عراق:

رژیم صهیونیستی عامل تفرقه میان امت اسلامی است

شیخ عبدالامیر الکیلانی، از شخصیت‌های فرهیخته دینی در عراق، رژیم صهیونیستی را عامل تفرقه میان امت اسلامی خواند و گفت: این گروه‌های مقاومت هستند که با عقیده و ایمان راسخ خود شرّ رژیم صهیونیستی را از سر کشورهای اسلامی ریشه‌کن خواهند کرد.

شیخ عبدالامیر الکیلانی، امام جماعت اهل تسنن در بغداد

شیخ عبدالامیر الکیلانی، از چهره‌های فرهیخته دینی در عراق و امام جماعت و خطیب مسجد شاکر العبود بغداد در گفت‌وگو با ایکنا رژیم صهیونیستی را عامل تفرقه میان امت اسلامی توصيف كرد و گفت: توطئه‌های صهیونیسم با تسلط آن بر جهان به شیوه‌های مختلف شروع شد و کینه‌توزی صهیونیست‌ها نسبت به پیروان ادیان دیگر و تسلط آ‌ن‌ها بر حکومت‌ها در منطقه و حمایت از رژیم‌های دیکتاتوری برای پیشبرد اهداف عامل تفرقه میان مسلمانان شد.

او با اشاره به اینکه امروز صهیونیسم از طریق نهادهای سرّی یا علنی دینی، ورزشی، فنی و نظامی در کشورهای اسلامی نفوذ دارد، گفت: صهیونیسم به دنبال تسلط بر رسانه‌ها، مدارس و دانشگاه‌هاست. به دنبال استیلا بر اقتصاد و ثروت جهان است.

صهیونیسم لائیک، خطری که جهان را تهدید می‌کند

شیخ الکیلانی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در ایجاد بحران‌های اقتصادی جهانی دست دارد و از آمریکا برای تسلیم کردن و به زانو درآوردن کشورهای مخالف استفاده می‌کند تا این رژیم را تأیید کنند و به عادی‌سازی با آن روی آورند، مثل قطار سازش رژیم‌های مرتجعی که هم اکنون به راه افتاده است.

رژیم صهیونیستی در ایجاد بحران‌های اقتصادی جهانی دست دارد و از آمریکا برای تسلیم کردن و به زانو درآوردن کشورهای مخالف استفاده می‌کند تا این رژیم را تأیید کنند و به عادی‌سازی با آن روی آورند

امام جماعت و خطیب مسجد شاکر العبود افزود: صهیونیست‌ها آفتی برای ملت‌ها و تمدن‌هایشان هستند. آنها برای رسیدن به قدرت از هیچ کاری ابا ندارند. جاسوسی، فتنه‌انگیزی و جنگ‌ صهیونیسم، در ادیان و فرهنگ‌های دیگر هم فتنه انداخته و به دنبال تحریف آن و هر مذهب فلسفی و علمی بوده است.

او نقش صهیونیسم لائیک را خطری جهانی خواند و گفت: اسرائیل مرزهای مشخصی نخواهد داشت. صهیونیست‌ها به دنبال تحقق رؤیای خود در رسیدن به سرزمین موعود یا همان اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات هستند و فارغ از اینکه زیاده‌خواهی‌های اسرائیل در چه محدوده جغرافیایی متوقف شود، اما این رژیم به هر نحو به دنبال گسترش دامنه نفوذ اقتصادی، سیاسی و نظامی خود است.

شیخ الکیلانی با تأکید بر اینکه ارتش‌های عربی و اسلامی قادر به آزادسازی فلسطین نخواهند بود، گفت: این ارتش‌ها با دستان بیگانگان ایجاد شده‌اند و از طرف همان کشورهای اجنبی مسلح می‌شوند که بنای کشور صهیونیست را گذاشتند.

نقش مقاومت در آزادسازی فلسطین

این روحانی سنی عراق تنها راه آزادسازی فلسطین را مقاومت مردمی خواند و گفت: همه کسانی که قادر به حمل سلاح هستند باید در آزادسازی شریک شوند. الحشد الشعبی در عراق، سپاه قدس در ایران، حزب الله، جنبش امل، حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه‌‌های مقاومت فلسطین  راه واقعی آزادی فلسطین هستند، زیرا از قدرت معنوی بالایی برخوردارند و با دلاورمردی بی‌نظیری مبارزه می‌کنند و در مبارزه خود بیشتر از این که سلاحشان کارساز باشد، عقیده  و ایمان راسخ و ثابت آنها در دل‌هایشان عامل مهم محسوب می‌شود.

شیخ الکیلانی تأکید کرد: ما در طول مناقشه اعراب و اسرائیل هنوز شاهد یک نبرد واقعی از سوی ارتش‌های کشورهای اسلامی نبوده‌ایم بلکه هر آنچه بوده پیروزی‌هایی است که گروه‌های مقاومت کسب و دشمن را متحمل خسارات سنگین کردند و این تنها راه آزادی فلسطین از نحر تا بحر است.

ضرورت وحدت مسلمانان در صف مقابله با دشمن صهیونیستی

این روحانی اهل تسنن با تأکید بر ضرورت وحدت مسلمانان در صف مقابله با دشمن صهیونیستی گفت: آیاتی از قرآن کریم به وحدت و برادری دعوت می‌کنند. در آیه 10سوره مبارکه حجرات خداوند می‌فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» (در حقيقت مؤمنان با هم برادرند پس ميان برادرانتان را سازش دهيد و از خدا پروا بداريد اميد كه مورد رحمت قرار گيريد).

وی افزود: همچنین طبق آیه 103 سوره آل عمران که می‌فرماید «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذكُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَيكُم إِذ كُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا وَكُنتُم عَلىٰ شَفا حُفرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنقَذَكُم مِنها ۗ كَذٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُم آياتِهِ لَعَلَّكُم تَهتَدونَ» (و همگی به ریسمان خدا [= قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت‌]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دل‌های شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید و شما بر لبِ حفره‌ای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد؛ این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار می‌سازد؛ شاید پذیرای هدایت شوید) تمسک به مشترکات اسلامی و توجه به اصول دین را رمز تحقق وحدت اسلامی دانست.

شیخ الکیلانی همچنین در ادامه به چند حدیث از پیامبر درباره تأکید بر همراهی با جماعت و پرهیز از تفرقه اشاره کرد و گفت که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «عَلَيكَ بِالجَمَاعَةِ، فَاِنَّمَا يَأخُذُ الذِّئبُ مِنَ الغَنَمِ القَاصِيَةِ؛ با جماعت همراه شو؛ زیرا گرگ، گوسفند دورمانده را می‌خورد».

وی افزود: امام علی(ع) هم می‌فرماید که «ید الله مع الجماعة»(دست خدا با جمعيت است). در واقع اتحاد مسلمانان سبب قدرت و شوكت آنان و تفرقه سبب ذلت و خواری آنان می‌شود و از سویی جدایی از جامعه سبب انزوا و انحرافات فکری می‌شود.

این شخصیت دینی اهل تسنن عراق از مظاهر تفرقه میان مسلمانان در گذشته را  برای نمونه اختلاف بر سر تعداد رکعت نماز تراویح در یک مسجد خواند و گفت: کار به جایی رسیده بود که نمازگزاران صدایشان را به روی هم بلند کرده و با یکدیگر درگیری لطفی پیدا کرده بودند و از همین رو نزد یکی از عالمان بزرگ وقت رفتند تا بین آنها حکم دهد و او فتوای بسته شدن مسجد را داد و گفت که وحدت مسلمانان تکلیف است، اما نماز تراویح، سنت است.

او افزود: در دوران مغول‌ها هم در مسجدی در دمشق بر سر اینکه بسم الله باید یواش یا بلند گفته شود بحث و جدال بالا گرفته بود، اما مغول‌ها آمدند و سرزمین شام اشغال شد و بسم الله آهسته یا بلند برچیده شد.

شیخ الکیلانی علت ضعف مسلمانان را در اختلاف آنها دانست و گفت: ما نمی‌گوییم مسلمانان باید در همه چیز با یکدیگر اتفاق نظر داشته باشند. بالاخره ممکن است که در آرا و دیدگاه‌هایشان اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد، اما چیزی که اهمیت دارد احترام گذاشتن به آرا و دیدگاه‌های یکدیگر است. اما متأسفانه ما مسلمانان بر سر مسائل کوچک هم با یکدیگر اختلاف نظر داریم و وحدتمان را فدای اختلاف‌ها کرده‌ایم و به نحوی ضعیف شده‌ایم که دشمن توانسته بر ما چیره شود.

شیخ الکیلانی گفت: وقتی اسلام آمد، بین گروه‌ها و طوایف مختلف در شبه جزیره عربستان هیچ پیوندی جز در اسباب معیشت و تجارت نبود و عصبیت‌های جاهلی حکم‌فرما بود و تفرقه و خصومت میان مردم آن دوره بیشتر از وحدت و همبستگی بود؛ اما اسلام میان قلوب مسلمانان وحدت و الفت آفرید آن هم بر سر یک حقیقت واحد و آشکار که «ایمان به خدا» بود.

تأکید آموزه‌های قرآنی و اسلامی بر حفظ وحدت 

او با تأکید بر وحدت‌آفرین بودن آموزه‌ها و تکالیفی که دین اسلام برای مردم تعیین کرده است، گفت: نماز، روزه، حج و زکات موجب وحدت می‌شود. خداوند مسلمانان را به چنگ زدن به ریسمان محکم الهی و دین قوی اسلام و آراستگی به اخلاق پسندیده و ترک هر گونه اخلاق نکوهیده دعوت کرد و از همین رو خداوند در کتاب خود می‌فرماید: «وَمِنَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ أَخَذْنَا مِيثَاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ فَأَغْرَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ۚ وَسَوْفَ يُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ» (و از آنان که گفتند: ما به کیش عیسی هستیم عهد گرفتیم (که پیرو کتاب و رسول خدا باشند) آنان نیز از آنچه (در انجیل) پند داده شدند نصیب بزرگی را از دست دادند، ما هم (به کیفر عملشان) آتش جنگ و دشمنی را تا قیامت میان آنها افروختیم، و به زودی خدا آنها را بر (عاقبت بدِ) آنچه می‌کنند آگاه خواهد ساخت.

شیخ الکیلانی با تأکید بر اینکه اسلام عامل وحدت است، گفت: دشمنان، اسلام را عامل تفرقه معرفی می‌کنند در حالی که اسلام وقتی عامل تفرقه می‌شود که به ظاهر و نه باطن آن گرویده باشیم و مسلمان شناسنامه‌ای باشیم. اگر به معانی و مفاهیم آموزه‌های الهی عمل کنیم در وحدت بی‌نظیر می‌شدیم.

شیخ الکیلانی با بیان اینکه همه کمالات و مواهب و نیکی‌های عالم در وجود پیامبر(ص) جمع شده است، گفت: ایشان تصویری از والاترین ارزش‌های انسانی هستند، بنابراین کسانی که پیرو او شدند مردان قهرمانی هستند که در تاریخ مشهور و ثبت شدند.

گفت‌وگو: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha