تجربه دینی از دیدگاه مجتهدشبستری در بوته نقد
کد خبر: 4033789
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱

تجربه دینی از دیدگاه مجتهدشبستری در بوته نقد

صدوچهارمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «نقد و نظر» به همت پژوهشکده فلسفه و کلام و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایکنا، از جمله مقالات این شماره شامل «سعادت در اخلاق ارسطو» نوشته بهرام علیزاده و نیره‌سادات میرموسوی «برهم‌کُنشِ اجزای نفس و تکوینِ مبادی عمل در اخلاق نیکوماخوس» اثر سید جمال‌الدین میرشرف‌الدین «بررسی مقایسه‌ای زندگی پس از مرگ از نگاه سیدمرتضی و جان‌هیک» به قلم محمدحسین مرادی نسب و محمد جعفری «تجربه دینی از دیدگاه محمد مجتهدشبستری در بوته نقد» نوشته مریم علیزاده، حمیدرضا حاجی بابایی و وحید واحد جوان است.
 
همچنین «نقد نظریه سوسیالیستی اقتصاد اشتراکی از منظر اخلاقی؛ بر مبنای تفکرات فردریش هایک و آین رند» نوشته رهام شرف، امیر جباری و ندا لولویی؛ «خلق معنا یا کشف معنا؟ مطالعه، ارزیابی و هم‌افزاییِ دیدگاه‌های اروین یالوم و ویکتور فرانکل پیرامون معناداری زندگی در بستر فلسفه‌درمانی» به قلم رسول حسین پورتنکابنی، جهانگیر مسعودی و سیدمرتضی حسینی شاهرودی؛ «امکان زندگی معنادار در کلان‌شهرهای جدید با تأکید بر معماری مدرن» اثر حنانه پروین و امیرعباس علیزمانی از دیگر مطالبی است که در این شماره منتشر شده است.
 
در بخشی از مقاله «تجربه دینی از دیدگاه مجتهدشبستری در بوته نقد» آمده است: تجربه دینی یکی از مسائل مهم در فلسفه غرب پس از رنسانس است که تحولاتی را در اندیشه معرفتی برخی از نواندیشان مسلمان ایجاد نمود. محمد مجتهدشبستری نیز متأثر از همین تحولات، تجربه دینی را به‌عنوان هسته اصلی همه ادیان قرار می‌دهد و معتقد است عقاید، اعمال و احکام دینی تابعی از تجربه‌های دینی هستند. تجربه دینی از نگاه او دارای معقولیت و معرفت‌بخشی است و آیات قرآن نیز باید با رویکرد تجربه دینی فهمیده شود. از آنجا که این رویکرد تأثیر قابل توجهی در برداشت از قرآن کریم دارد، بررسی دیدگاه مجتهدشبستری ضروری به نظر می‌رسد.
 
این پژوهش با هدف تحلیل و ارزیابی تجربه دینی از دیدگاه مجتهدشبستری و با روش تحلیلی‌ـ‌انتقادی ضمن بررسی ادعای او به این نتیجه دست یافت که تجربه دینی محصول فلسفه مسیحیت است و تطبیق آن بر اسلام نادرست است. وحی نبوی بر خلاف تجربه دینی امری اختصاصی است و با آن تفاوت ماهوی دارد. داده‌های احساسی به دلیل خطاپذیری، حجیت و معرفت‌بخشی ندارند. تجربه‌های دینی مقید به سنت‌ها هستند و خود نمی‌تواند مبنایی برای معقولیت باورهای دینی باشد. تجربه‌های دینی به دلیل ماهیت احساسی در قالب مفاهیم قرار نمی‌گیرد و نمی‌تواند معیاری برای فهم قرآن باشد.
 
برای مشاهده متن کامل مقالات صدوچهارمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «نقدونظر»  به آدرس http:jpt.isca.ac.ir مراجعه کنید.
انتهای پیام
captcha