برنامه مسابقات سراسری قرآن در سال 1401
کد خبر: 4046748
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۵
حمید مجیدی‌مهر اعلام کرد:

برنامه مسابقات سراسری قرآن در سال 1401

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اعلام زمان برگزاری مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن در سال 1401، گفت: در آذرماه مرحله نهایی مسابقات بخش نغمات دینی به میزبانی استان قزوین، در دی‌‌ماه مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن در رشته‌های قرائت و حفظ به میزبانی خوزستان و در اواخر بهمن‌ و اوایل اسفند نیز مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد.

حمید مجیدی‌مهر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد برنامه مسابقات قرآن در سال 1401 گفت: ثبت‌نام برای حضور در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از اردیبهشت‌‌ماه آغاز می‌شود و مانند چند سال اخیر یک ماه به علاقه‌مندان فرصت داده خواهد شد تا در رشته‌های مختلف، که همزمان با ثبت‌نام در پایگاه اطلاع‌رسانی مسابقات اطلاع‌رسانی خواهد شد، ثبت‌نام کنند.

مجیدی‌مهر تصریح کرد: مرحله شهرستانی از تیر آغاز می‌شود و تا نیمه اول مرداد ادامه خواهد داشت. همچنین از نیمه دوم مرداد مرحله استانی مسابقات آغاز می‌شود و به احتمال بسیار تا اوایل مهر ادامه خواهد داشت.

شیوه جدید برگزاری مرحله نیمه‌نهایی

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن مرحله نیمه‌نهایی نیز خواهد داشت، بیان کرد: این مرحله از مسابقات در سال 1401 به سبک و سیاق جدیدی برگزار خواهد شد تا نتایج را به عدالت نزدیک‌تر کند. در مورد جزئیات شیوه جدید اطلاع‌رسانی‌ خواهد شد. یکی از نقاط مثبت آن این است که بخش نغمات مسابقات شامل رشته‌های اذان، دعاخوانی و مدیحه‌سرایی به لحاظ مکانی و زمانی از مسابقات قرائت مجزاست.

میزبانان مسابقات سراسری قرآن

وی با تأکید بر اینکه در ماه‌های منتهی به پایان سال 1401 تقریباً هر ماه شاهد برپایی یک رویداد قرآنی خواهیم بود، اظهار کرد: در آذر مرحله نهایی مسابقات بخش نغمات دینی را به میزبانی استان قزوین برگزار خواهیم کرد. در دی‌ مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته‌های قرائت و حفظ به میزبانی استان خوزستان برگزار می‌شود. در اواخر بهمن‌ و اوایل اسفند و همزمان با مبعث پیامبر اکرم(ص) نیز مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی را برگزار خواهیم کرد.

مجیدی‌مهر در مورد حضوری یا غیر حضوری بودن این مسابقات بیان کرد: با توجه به بهبود شرایط کرونا، امیدواریم که بتوانیم همه این مسابقات را حضوری برگزار کنیم. در حوزه مسابقات بین‌المللی امسال کشورهای مختلفی را از حوزه آمریکای لاتین دعوت خواهیم کرد و فعالیت‌های مستمری در این حوزه آغاز شده است. در برخی کشورهای آفریقایی، که در چند سال اخیر در مرحله نهایی مسابقات غایب بوده‌اند، نیز شاهد حضور شرکت‌کننده‌هایی خواهیم بود.

گسترش عدالت در مسابقات

وی تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها، مسابقات بین‌المللی پیش رو باید رکورد گذشته خود را، که 85 کشور بود، ارتقا دهد و از 90 کشور بیشتر شود. با توجه به اینکه مسابقات ایران یکی از معتبرترین مسابقات دنیاست، تلاش خواهیم کرد که همچنان عدالت‌ یکی از مؤلفه‌های اصلی آن باشد.

مجیدی‌مهر اظهار کرد: بسیار خوشحالیم که در مسابقات ایران نمایندگان شایسته‌ کشورمان بدرخشند، اما به هیچ وجه دغدغه ستاد برگزاری کسب رتبه از سوی نمایندگان ایران نیست و ضوابط فنی و اجرایی برای شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی عادلانه رعایت می‌شود. امیدوارم بتوانیم بار دیگر این پیام را به دنیا مخابره کنیم که جمهوری اسلامی در همه عرصه‌ها عدالت‌محور است و یکی از آنها مسابقات قرآن است و شرکت‌کنندگان دیگر کشورها تصور نکنند که حتماً نمایندگان ایران رتبه اول را کسب می‌کنند. امیدواریم برخی نواقص آیین‌نامه و نیز شیوه‌های اجرای مسابقات رفع شود تا به نفع شرکت‌کنندگان باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha