شخصیت حضرت حمزه باید برای نسل جوان امت اسلام بازشناسی شود
کد خبر: 4057804
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۹
آیت‌الله اعرافی:

شخصیت حضرت حمزه باید برای نسل جوان امت اسلام بازشناسی شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نسل جوان امت اسلام در سراسر جهان و عمق سرزمین‌های اشغالی، باید حمزه(ع) را بازشناسی کرده، شجاعت، رشادت و حکمت حضرت حمزه (ع) را الگو قرار دهند.

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه کشور

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه کشور امروز ۲۷ اردیبهشت در آئین سوگواره بزرگ حضرت حمزه(ع)، که به همت مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی و در سالن قدس مجتمع امام خمینی(ره) المصطفی برگزار شد، اظهار کرد: گفتمان انقلاب اسلامی، به سود اسلام است. نجات، هدایت امت و رهایی امت از ننگ‌های هجوم بیگانگان، بر پایه بیداری باطن و شکوفایی معرفتی و اخلاقی نهفته که می‌توان با تربیت حمزه‌های عصر حاضر رقم زد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه همواره باید قدردان تکریم کنندگان شخصیت پیامبر اعظم(ص) و خاندان نبوت باشیم، افزود: در عین اعتقاد و پایبندی به امت اسلام و انسجام اسلامی، گفتمان نورانی انقلاب اسلامی، ما را به وحدت صفوف امت در صحنه‌های مبارزه و مقاومت دعوت می‌کند.

برای فلسطین و مجد امت اسلام ابایی از هزینه کردن نداریم

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی و امامین انقلاب نشان دادند که در همه صحنه‌ها، وحدت و یکدستی امت پیشگام بوده، برای فلسطین و پیروزی امت اسلام هزینه می‌دهیم و ابایی از این پیشگامی و هزینه پرداختن نداریم؛ با این همه، همواره بر شناخت حقایق تاریخی و اصول استوار تاریخ‌شناسی و حقیقت تاریخ تأکید داریم.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه در تاریخ اسلام جریانی پنهان و شبکه‌ای پیچیده از منافقان گوناگون، از ناآگاهی توده‌های مردم بهره گرفتند، اظهار کرد: این جریان می‌خواست آن مشعلی که پیامبر(ص) روشن کرده و پرچمی که بر افراشته بودند، آشکار نشود و دستخوش تردید و تزلزل شود.  جریان اموی و طیفی از جریان‌های پیرامونی آن از صحنه‌گردانان این عرصه بودند و هدفشان این بود که راه روشن و صراط مستقیم گم بشود و فضا برای تشخیص و عمل درست از بین رود تا امتداد درست رسالت که در خط پاک علوی است، استمرار نیابد.

مدیر حوزه‌های‌علمیه، نقشه نخست این جریان را نقشه علمی، معرفتی و فرهنگی توصیف کرد و گفت: این جریان فضای معرفت‌شناسی اسلامی، فضای علوم و معارف اسلامی و مباحث علمی و معرفتی را دستخوش انحراف و تحریف می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌علمیه قم با بیان اینکه بر اساس این خط فکری، دست‌اندازی به منابع و مصادر اصلی، معرفت دینی در این دوره شکل گرفت، اظهار کرد: منبع و مصدر اندیشه اسلامی در کنار عقل سالم، قرآن و رسول خداست و قرآن کریم نیز راه را به ما نشان داده که برای تفسیر آیات، مسیر سنت را در پیش گرفته تا راه را بر اساس آن بپیماییم.

منع یکصد ساله نقل حدیث، ضربه بزرگی به یافتن حقیقت دین زد

وی با بیان اینکه احادیث به قرآن عینیت بخشیده است، افزود: سنت رسول الله(ص) مکمل و مفسر قرآن است که راه‌های روشن را نمایان‌تر می‌سازد، منع یکصد ساله نقل حدیث رسول الله(ص)، ضربه بزرگی به یافتن حقیقت دین زد. در چرایی و تحلیل طیفی از نظرات، خوشبینانه آن است که رواج نقل حدیث، قرآن کریم را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: تفسیر و پاسخ واقع‌بینانه به منع حدیث در آن دوران، این است که به عمد سنت الهی را کنار گذاشتند تا خط فکر علم و عدالت علوی تحت‌الشعاع قرار گرفته و به حاشیه برده شود. منع یکصدساله حدیث لطمه کاری به شکل‌گیری مصدر مهم اسلامی وارد ساخت و همزمان با منع رسمی، تحریف حدیث نیز دنبال شد، وضع و جعل حدیث نیز از اعمال دیگری بود که در این دوران دنبال می‌شد تا اغراض نحس پنهانی را در وضع و جرح نشان دهند.

واقعه عاشورا، پیروزی عظیمی برای اسلام است

آیت‌الله اعرافی، «منع»، «تحریف، جابجایی الفاظ، معانی و چینش حدیث» و «وضع وجعل» را سه خط پیگیری شده در دوران اموی دانست و عنوان کرد: حدیث همیشه مرز واضحی در ارتباط با قرآن کریم داشته است.

عضو شورای عالی حوز‌ه‌های علمیه، خط چهارم را بی‌اعتبار نشان دادن حدیث خاندان رسول الله(ص) و ائمه معصومین(ع) دانست و یادآور شد: بر اساس قرآن و سنت واضح و قطعی، حدیث ائمه هدی(ع) را به منزله حدیث نبوی، بلکه عین آن می‌دانیم که جریان اموی و پنهان با بهره‌گیری از چهار خط منع، جعل، تحریف و بی‌اعتبارسازی، یک مصدر اساسی که می‌توانست راهنمای امت باشد را از کار انداختند.

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه کشور

امام جمعه قم افزود: در مقام عمل سیاسی و اجتماعی نقشه‌هایی بعد از رحلت رسول‌الله(ص) کشیدند تا گام به گام کانون اموی مبدل به کانون اجتماعی و سیاسی و قدرت شام شود، در برابر کانون مدینه و کوفه به مبارزه برخاسته و اوج آن در عاشورا رقم خورد. در دل این شکست، پیروزی عظیم الهی بود که در دل تاریخ ماندگار شد.

آیت‌الله اعرافی در ادامه «برهم زدن اقتدار سیاسی اموی و تحریف‌گران اسلام» و نیز «شکست دادن منطق و دسیسه‌های اموی در مقابله با حدیث و کوچک شمردن خاندان پیامبر(ص)» را از جمله پیام‌های عاشورا و نقطه بازسازی خط علوی توصیف کرد.

وی با بیان اینکه خطوط نفاق در همان دوره مدینه شکل گرفت تا این جریان نفاق بتواند امیرالمؤمنین امام علی(ع) و خاندان پاک پیامبراکرم(ص) را کم فروغ نشان دهد، اظهار کرد: حضرت ابوطالب(ع) و حضرت حمزه(ع) در میان عمو‌های پیامبر(ص) همچون خورشید فروزان‌اند که همواره آماج جعل و وضع و هدف‌گیری برای سقوط ایشان در ذهن مردم قرار می‌گرفتند.

مدیر حوزه‌های علمیه فزود: جریان انحراف و تحریف، تمام تلاش خود را در کم فروغ کردن همه ستارگان پیرامون خورشید علوی، که پیشگام و خط‌شکن با قدرت ایستادگی می‌کردند، به کار گرفت.

رئیس هئیت امنای جامعةالمصطفی با بیان اینکه در میان خاندان پیامبر(ص) و صحابه رسول‌الله(ص) با سه گروه مواجه هستیم، گفت: گروهی از صحابه و خاندان رسول‌الله(ص) لغزیزند و از اول ناسالم بودند. جمعی نیز سالم و متوسط‌الحال‌ و گروه سوم نیز برجستگان این جریان‌ها هستند.

آیت‌الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود زنده نگه داشتن یاد و خاطره برجستگان خاندان رسول الله(ص) و صحابه را امری ستودنی توصیف کرد و افزود: بازشناسی، بازخوانی، بازرسی، تبیین و ارائه شخصیت چهره‌های بزرگ اصحاب و خاندان پیامبر(ص)، که در کانون ناب علوی قرار گرفته، از لغزش‌ها به دور هستند؛ امر بسیار مهمی که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو فقهای شورای نگهبان، رشادت، شجاعت و دلیری و نهراسیدن حضرت حمزه(ع) در مصاف با دشمن را از ویژگی‌های بارز شخصیتی حضرت حمزه(ع) دانست و یادآور شد: اگر از درون فروپاشیده، خود را ببازیم، در عمل نیز خواهیم باخت؛ فروپاشی درونی فرد، گروه یا جامعه را در مصاف مشکلات به زمین می‌زند. شجاعت، حکمت و صلابت درونی حق و عیار بالای روح و نشکستن عیار درونی در برابر حوادث بیرونی است. شجاعت و رشادت حضرت حمزه(ع) به معنای منطقی و درست آن بود. معرفت و اخلاص عالی و متعالی حضرت حمزه(ع)، سبب شد تا ایشان در مقام شفاعت، سیدالشهدا(ع)، حشر با رسول الله(ص)، اسدالله و اسد رسول‌الله و سواره در محشر باشند.

رژیم صهیونیستی ننگ بزرگ امت اسلام

وی، گستره جهان شناخت و معرفت و اخلاص را از مهم‌ترین پایه‌های شخصیتی حضرت حمزه(ع) توصیف کرد و یادآور شد: در میان همه گزاره‌های مربوط به حضرت حمزه(ع)، جمله امیرالمؤمنین علی(ع)، که به خداوند سوگند می‌خورند و می‌فرمایند: اگر در لحظه تصمیم و نقطه عطف، حمزه(ع) و جعفر بودند، سرنوشت تاریخ تغییر می‌کرد؛ این امر، نشان دهنده عمق راهبردی و تحلیل عمیق معرفتی، سیاسی و... حضرت حمزه (ع) است.

مدیر حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: حضرت حمزه(ع) تاریخ ساز بود و اگر می‌ماند، درخشش‌های بی‌نظیری از این خورشید تابان تلائلو می‌نمود و مهندسی الهی جور دیگری رقم می‌خورد.

وی حس سیادت، فرماندهی، پیشگامی و شجاعت حضرت حمزه(ع) را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: حضرت حمزه(ع) دارای فلز و عیار فرماندهی و رهبری بود که می‌توانست تاریخ اسلام را جور دیگری رقم بزند.

آیت‌الله اعرافی، با بیان اینکه همه خاندان رسول‌الله(ص) در برابر حضرت علی(ع) تواضع داشته، واقف به بلندای شخصیت والای مولی الموحدین علی(ع) بودند، اظهار کرد: حضرت حمزه(ع) دارای مقامات بالای معرفتی بود که تجلی آن در بیانات رسول الله(ص) و امیرالمؤمنین (ع) به خوبی معرفی شده است.

وی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: اگر در فلسطین و جای جای اسلام سرداری همچون حضرت حمزه(ع) داشتیم، هرگز شاهد ذلت امروزی امت اسلام نبودیم، این ننگ است بر امت اسلام و بیش از 50 کشور اسلامی با بیش از ۵۰ درصد ذخایر معدنی و انرژی است که رژیم منحوس صهیونیستی در آن فتنه‌انگیزی کند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: برادران مسلمان و امت اسلام بشنوند که گفتمان انقلاب اسلامی، به سود اسلام است و نجات، هدایت امت و رهایی امت از این ننگ هجوم بیگانگان، بر پایه بیداری باطن و شکوفایی معرفتی و اخلاقی نهفته در آن است که می‌توان با حمزه‌ها رقم زد.

وی ادامه داد: نسل جوان امت اسلام در سراسر جهان و عمق سرزمین‌های اشغالی باید حمزه(ع) را بازشناسی کرده، شجاعت، رشادت و حکمت حضرت حمزه(ع) را الگو قرار دهند. این الگو‌ها به ما حیات بخشیده، به جامعه جان دوباره اعطا می‌کند.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: عزیزانی که از سراسر عالم برای کسب دانش دینی به قم آمده‌اند، باید منطق حکیمانه و شجاعانه را دریافت و این الگو‌ها را به جهان معرفی کنند.

انتهای پیام
captcha