پایان سومین ختم قرآن مسجد امام(ره) بازار تهران با تلاوت نخستین قاری راتب + عکس
کد خبر: 4058226
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵

پایان سومین ختم قرآن مسجد امام(ره) بازار تهران با تلاوت نخستین قاری راتب + عکس

سومین ختم قرآن به روش قرائت تحقیق(مجلسی) در هزار و چهاردهمین کرسی تلاوت روزانه اذانگاهی توسط نخستین قاری راتب کشور، در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران انجام شد.

محمدجواد موسوی‌درچه‌ایبه گزارش ایکنا، سومین ختم قرآن به روش قرائت تحقیق(مجلسی) در هزار و چهاردهمین کرسی تلاوت روزانه اذانگاهی مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران ظهر امروز، ۲۹ اردیبهشت، برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، از مدرسان و قاریان کشورمان به عنوان قاری راتب مسجد امام(ره) ظهر امروز در حضور آیت‌الله عالمی، امام جماعت مسجد و نمازگزاران، سوره‌های پایانی جز سی را تلاوت و قرآن را برای سومین بار در این مکان مقدس ختم کرد.

در ادامه، موسوی‌درچه‌ای در همین مکان، دور چهارم ختم قرآن را با تلاوت سوره حمد و آیات ابتدایی سوره بقره آغاز کرد.


بیشتر ببینید و بخوانید؛ 


قرآن‌‌دوستان هر روز نیم ساعت قبل از اذان ظهر با حضور در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران می‌توانند مستمع این تلاوت باشند، همچنین دارالقرآن مسجد نیز با مدیریت قاری راتب، آماده ارائه آموزش تلاوت قرآن کریم به علاقه‌مندان است.

فعالیت دارالقرآن الکریم مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران

دارالقرآن مسجد امام خمینی(ره) در سال 1397 تأسیس شد و اولویت خود را بسترسازی برای اُنس روزانه و مستمر آحاد مردم با قرآن و مسجد قرار داد.

با توجه به آیات و احادیث فراوان درباره پیوند ناگسستنی قرآن و مسجد، پیرو تأکیدات مکرّر رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد کرسی‌های مستمر و روزانه تلاوت در طول سال به ویژه در مساجد و سفارش معظّم له نسبت به تکریم جایگاه تالی قرآن، مسجد امام بازار تهران برای نخستین بار در کشور، اقدام به انتصاب قاری راتب مسجد کرد. (راتب یعنی کسی که برای انجام فعالیت مستمر در مکان معینی منصوب می‌شود، مانند امام جماعت راتب) لذا طی حکمی از سوی آیـت‌الله شیـخ حسـن عـالِمـی، امـام جمـاعت مسجد، حجت‌الاسلام سیدجواد موسوی‌درچه‌ای به عنوان قاری و مؤذن راتب مسجد امام معرفی شد.

موسوی درچه‌ای

هر روز نیم‌ساعت قبل از اذان ظهر، کرسی تلاوت مجلسی توسط وی در شبستان اصلی مسجد، اجرا و با اذان ظهر و دعای فرج ختم می‌شود. کرسی‌های روزانه تلاوت مجلسی در مسجد امام از تیرماه 1397 آغاز شد و تا امروز در حال برگزاری است.

با اجرای روزانه و مستمر این طرح، کل قرآن کریم تقریبا با انجام 300 تلاوت تحقیق مجلسی توسط یک قاری و در یک مسجد، ظرف یکسال ختم می‌شود که در نوع خودش باارزش و در کشور ما برای نخستین بار است انجام می‌شود و هر سال گنجینه ارزشمندی از یک دوره تلاوت مجلسی کل قرآن با صدای قاری راتب، تولید و قابل ارائه و استفاده خواهد بود. ضمناً این طرح علاوه بر برکات معنوی و اثرات آموزشی، باعث ایجاد تأثرات روح‌بخش و سازنده میان قاری و مستمع شده و بستری بی‌بدیل برای انس و الفت روزانه و مستمر مردم با مسجد و قرآن است.

موسوی‌درچه‌ای

طرح «قاری راتب مسجد» از دیرباز تاکنون در بسیاری از مساجد کشور مصر رواج دارد و یکی از عوامل اصلی برتری سطح تلاوت قراء مصری نسبت به سایر قاریان، همین تلاوت‌های مجلسی روزانه اساتید مصری در طول اوقات شبانه روز است. از استاد شیخ محمد رفعت گرفته تا استاد مصطفی اسماعیل و استاد عبدالباسط و سایر قراء مشهور جهان اسلام همگی قاری راتب مسجد بوده‌اند و صوت ملکوتی‌شان از طریق «مسجد»، عالم‌گیر شد.

مسجد رأس‌الحسین و مسجد زینبیه در قاهره از مساجد معروفی هستند که بیش از یک قرن است که کرسی راتب تلاوت به همراه ابتهال و اذان در تمام وعده‌های اذانگاهی به صورت روزانه و مستمر توسط قاریان و مبتهلان برجسته مصری در آن اجرا می‌شود.

پایان سومین ختم قرآن مسجد امام(ره) بازار تهران با تلاوت قاری راتب + عکس

ضمناً مؤذن فقید مشهور مرحوم محمد آقاتی که اصالتاً اهل مشهد و مؤذن آستان قدس رضوی بود در سال 1327 به دعوت تولیت وقت مسجد، به تهران نقل مکان کرد و بیش از 25 سال مؤذّن راتب مسجد امام بازار تهران بود و اذان‌های زیبا و ماندگارش جزو میراث فرهنگی و ملی به شمار می‌رود و همواره از صداوسیما پخش می‌شود.

انتهای پیام
captcha