مبنای طرح‌ها بر اساس درخواست دستگاه‌هاست
کد خبر: 4066438
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
پاسخ ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن به یک نقد

مبنای طرح‌ها بر اساس درخواست دستگاه‌هاست

مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به نقدی که هفته گذشته در مورد بی‌توجهی آن ستاد به فعالیت‌های قرآنی در مساجد،‌ در ایکنا منتشر شد، پاسخ داد.

محمدمهدی بحرالعلوم مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن

به گزارش ایکنا، ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم هفته گذشته 34 عنوان برنامه برای اجرا در سال 1401 و اختصاص بودجه به این برنامه‌ها را اعلام کرد، در بین این عناوین تنها یک عنوان برنامه که دارای اولویت سی و دوم بود، به بحث فعالیت‌های قرآنی در مساجد اختصاص یافته است.

انتشار این عناوین و اولویت‌های اجرایی آن باعث شکل‌گیری نقدهایی از سوی فعالان قرآنی کشور شد. از جمله این نقدها باید به گفت‌وگوی محمدحسین محمدزاده، از اعضای حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با ایکنا اشاره کرد. وی در این گفت‌وگو بی‌توجهی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به مطالبه مقام معظم رهبری را نقد کرده بود. رهبر معظم انقلاب ابتدای ماه مبارک رمضان امسال در دیدار با جامعه قرآنی به تبدیل شدن مساجد به قرارگاه قرآنی و اجرای برنامه‌های قرآنی در مساجد تأکید کرده بودند.

پس از انتشار این مطلب در خبرگزاری قرآن، محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا پاسخ نقدهای مطرح شده را داد.

وی با بیان اینکه سپاسگزار افرادی که نقد‌ها و نظرات خود را در جلسات ستاد و یا از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کنند هستیم،‌ گفت: این موضوع را به فال نیک می‌گیریم چرا که چنین رویه‌ای نشان می‌دهد موضوع حفظ قرآن در حال جدی‌تر شدن است.

بحرالعلوم بیان کرد: در مورد مساجد و فعالیت‌های قرآنی در مساجد که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، جلساتی در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم برگزار شد و بررسی‌هایی نیز صورت گرفت. نکته‌ای که وجود دارد این است که مبنای طرح و برنامه‌هایی که به ستاد ارائه می‌شود، بر اساس درخواست دستگاه‌هاست، به تبع دستگاه‌ها نیز در حوزه‌های مختلف برنامه‌هایی را ارائه داده‌اند.

مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه دستگا‌ه‌های عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در حوزه مساجد نیز برنامه‌هایی را ارائه داده‌اند، اظهار کرد: با توجه به اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مجمع مشورتی آن شورا، پیش‌تر کارگروهی برای بررسی فعالیت‌های قرآنی در مساجد تصویب کرده‌ بود، لذا ستاد راهبری حفظ قرآن تنها به اختصاص بودجه‌ای تجمیعی برای بحث فعالیت‌های مربوط به حفظ قرآن در مساجد اکتفا و ریزِ هزینه‌کرد این بودجه را به روشن شدن وضعیت کارگروه تشکیل شده در شورای توسعه، موکول کرد.

بحرالعلوم تصریح کرد: ما نه تنها در مورد بحث مساجد بلکه در مورد همه طرح‌ها و برنامه‌هایی که عنوان آنها تصویب شده است، طرح تفصیلی دریافت خواهیم کرد؛ در واقع تصویب نهایی طرح‌ها منوط به دریافت طرح تفصیلی شده است، لذا هر وقت طرح تفصیلی و پیشنهادات کارگروه مساجد آماده شود ما نیز این آمادگی را داریم که بودجه آن را تا حد توان اختصاص دهیم.

وی در مورد دلیل قرار گرفتن تنها عنوان برنامه مربوط به مساجد در اولویت‌های انتهایی اجرا، گفت: دلیل اینکه برنامه در نظر گرفته شده به اولویت‌های بعد رفته است پیگیری این موضوع در کارگروه مربوط به شورای توسعه و در واقع دلیل این اولویت‌بندی انتظاری بوده است که برای روشن شدن عناوین داشته‌ایم. ما منتظر هستیم تا فعالیت‌های کارگروهی که در شورای توسعه در حال دنبال شدن است، روشن شود و بعد در مورد آن تصمیم‌گیری کنیم.

مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در ادامه بار دیگر با تأکید بر اینکه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم از این موضوع غافل نبوده و قصد برنامه‌ریزی برای آن را داشته است، گفت: با توجه به اینکه قبل از ستاد، شورای توسعه فرهنگ قرآنی کارگروهی مخصوص این کار تشکیل داده بود، مقرر شد برای جلوگیری از موازی کاری و هماهنگی بیشتر، فعالیت‌ها از طریق همان کارگروه پیگیری شود. علاوه بر این برخی اعضای کارگروه، بودجه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم نیز عضو کمیته فعالیت‌های قرآنی مساجد هستند.

بحرالعلوم در پایان تأکید کرد: در همین 34 عنوان برنامه که اعلام شده است، برخی فعالیت‌ها ناخواسته در مساجد اجرایی می‌شود، به عنوان مثال بخش زیادی از فعالیت‌های قرآنی بسیج در مساجد انجام می‌شود. بنابراین عناوین اعلام شده بیگانه با مساجد نیست.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha