گمانه‌زنی‌ها برای تعیین تاریخ دقیق عید قربان در کشورهای عربی
کد خبر: 4066809
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴

گمانه‌زنی‌ها برای تعیین تاریخ دقیق عید قربان در کشورهای عربی

با وجود اختلافات شدیدی که در تعیین تاریخ دقیق عید فطر در کشورهای مختلف اسلامی به وقوع پیوست، کارشناسان نجوم از تعیین تاریخ دقیق عید قربان در کشورهای عربی خبر داده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، با وجود بروز اختلاف شدید در زمینه رؤیت هلال ماه شوال به نظر می‌رسد این اتفاق در پایان ماه ذی‌الحجه آینده دیگر تکرار نشود.

انتظار می‌رود اکثر کشورهای اسلامی بر سر یک تاریخ واحد برای عید قربان در سال 1443 هجری قمری مطابق با سال 2022 میلادی توافق کنند.

بر اساس اعلام مرکز بین‌المللی نجوم، اقتران مرکزی (محاق) در سحرگاه روز چهارشنبه 29 ژوئن در ساعت 05:52 به وقت مکه رخ می‌دهد.

در مورد کشورهایی مانند عربستان، مصر، مراکش و اردن که در 29 ژوئن قصد رؤیت هلال ماه ذی‌الحجه را دارند، این مدت‌، زمان مناسبی را برای رؤیت هلال با ابزارهای نجومی پس از غروب خورشید در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد. بنابراین، احتمالاً این کشورها اعلام خواهند کرد که پنجشنبه - مطابق با 30 ژوئن - اول ذی‌الحجه است.

اما کشورهای دیگری هم هستند که برای رؤیت هلال ماه ذی‌الحجه در 28 ژوئن بیرون می‌آیند، مانند قطر و کویت، زیرا ماه ذی‌القعده در این کشورها زودتر آغاز شده است.

برای این کشورها، اقتران بعد از روز رؤیت انجام می‌شود، بنابراین مسلم است که این کشورها روز چهارشنبه ـ مطابق با 29 ژوئن ـ را پایان ماه ذی‌القعده اعلام می‌کنند و از این‌رو ماه ذی‌الحجه در 30 ژوئن آغاز خواهد شد.

به این ترتیب، احتمالاً کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای اسلامی بر سر یک تاریخ برای عید قربان امسال توافق خواهند کرد که این روز نهم ژوئیه آینده خواهد بود و برای برخی از کشورهای دیگر مانند ترکیه که از محاسبات نجومی استفاده می‌کنند نیز همین روز، یعنی 9 ماه ژوئیه عید قربان خواهد بود.

انتهای پیام
captcha