واگذاری 220 مسجد گرجستان به مسلمانان
کد خبر: 4067473
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

واگذاری 220 مسجد گرجستان به مسلمانان

رئیس آژانس ادیان گرجستان در دیدار با هیئت ایرانی در ساختمان نخست‌وزیری این کشور گفت: حدود 320 مسجد در گرجستان وجود دارد که اداره امور 220 مسجد به مسلمانان واگذار شده و مابقی به مرور در حال واگذاری است.

واگذاری 220 مسجد گرجستان به مسلمانانبه گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس، زهره الهیان، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با «زازا واشاخمادزه»، مشاور نخست‌وزیر و رئیس آژانس دولتی امور ادیان گرجستان در محل ساختمان نخست‌وزیری این کشور، دیدار کرد.

در این دیدار که محمد قبادی‌ راد، کاردار سفارت و احمدعلی مهری‌ اردستانی، رایزن فرهنگی کشورمان در تفلیس حضور داشتند، زازا واشاخمادزه در سخنانی، اظهار کرد: ایران و گرجستان دو همسایه تاریخی هستند که در طول سالیان گذشته در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ارتباطات گسترده‌ای داشته‌اند، لذا اطمینان دارم که این‌گونه ملاقات‌ها به توسعه روابط دو کشور کمک می‌کند.

وضعیت ادیان در گرجستان

وی با اشاره به وضعیت ادیان در گرجستان گفت: زندگی مسالمت‌آمیز بین ادیان در گرجستان نمونه است و ما مستقیماً زیر نظر دولت قرار داریم که این مسئله نشان از توجه دولت به ادیان و مذاهب دارد.

رئیس آژانس ادیان گرجستان ادامه داد: وضعیت مسلمانان گرجستان به عنوان بزرگترین اقلیت دینی برای دولت بسیار اهمیت است و دولت توجه ویژه‌ای به جایگاه مسلمانان گرجستان دارد.

واشاخمادزه همچنین افزود: حدود 320 مسجد در گرجستان وجود دارد که اداره امور 220 مسجد به مسلمانان واگذار شده و مابقی به مرور در حال واگذاری است.

مشاور نخست‌وزیر گرجستان تأکید کرد: از هرگونه اقدامی که منجر به همگرایی مسلمانان گرجستان شود، دریغ نمی‌کنیم.

در ادامه، خانم الهیان در سخنانی، کثرت کلیساها در گرجستان را نشان از علاقه‌مندی مردم آن به دین و مذهب برشمرد و گفت: به هرحال دین عنصر جدایی‌ناپذیر از سرشت انسان‌هاست و با آنان پیوند عمیق دارد، لذا اعتقادات و تمایلات مذهبی را نمی‌توان نادیده گرفت.

وی بیان کرد: دین اسلام، مسیحیت و یهودیت با یکدیگر پیوندی دیرینه دارند و نقطه مشترک آنها این است که ادیان الهی هستند.

الهیان از دولت گرجستان به دلیل حمایت از جامعه مسلمانان به عنوان بزرگترین اقلیت دینی تشکر کرد و گفت: ادیان توحیدی در جمهوری اسلامی ایران نیز در کنار یکدیگر به صورت مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند و نمایندگان آنان نیز در پارلمان حضور دارند.

وی به بحث آزادی عقیده و مذهب در اعلامیه حقوق بشر اشاره کرد و افزود: این موضوع در دین اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در تعالیم قرآنی نیز بدان اشاره شده است.

کاردار سفارت کشورمان در گرجستان نیز در این دیدار، بیان کرد: رایزنی فرهنگی ایران و سایر مراکز، فعالیت‌های فرهنگی و دینی خود را در چارچوب قوانین و مقررات تعریف شده دولت گرجستان انجام می‌دهند و تاکنون نیز حمایت‌های خوبی از سوی آژانس شده است، لذا به منظور تطبیق فعالیت‌ها و همکاری‌های دوجانبه به دنبال امضای تفاهم‌نامه هستیم که بتوانیم فعالیت‌ها را در چارچوب آن هماهنگ و دنبال کنیم.

انتهای پیام
captcha