می‌خواند این خانه تو را؛ برخیز
کد خبر: 4067733
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۵
برخط جامعه

می‌خواند این خانه تو را؛ برخیز

سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای که گذشت به مناسبت همزمانی با ایام حج تمتع رویکردی ویژه به این فریضه عبادی داشت و به بررسی حدیث شبلی و همچنین تاثیر حج بر سبک زندگی زائران پرداخت.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهای؛ تبلیغ دینی در سایه سنت و مدرنیته؛ معایب و مزایا، تحول در طرح نذر آب؛ از آبرسانی تا ایجاد اشتغال، کارگروه اندیشه‌ورزی زنان و خانواده وزارت فرهنگ فعال شد، رموز حج و ثروتمندانی که فقط ۲ تکه حوله در بیابان دارند، تزریق دز یادآور واکسن کرونا به زائران اربعین ۱۴۰۱، پرداخت مستمری به ۱۳۷ هزار پشت نوبتی بهزیستی، نقش سمن‌ها در پیشگیری از وقوع متروپل‌ها، برگزاری همایش تخصصی «جهاد بانوان در تبیین»، اعزام بیش از ۲ هزار دانش‌آموز به مناطق عملیاتی غرب کشور، آغاز پیش ثبت نام اربعین ۱۴۰۱ از ۱۰ تیرماه، انتصاب سرپرست خبرگزاری ایسنا، برگزاری مدرسه تابستانه ویژه رده سنی ۱۱ تا ۱۷ سال، موفقیت پژوهشگر پژوهشگاه رويان جهاددانشگاهی در کسب جايزه بين‌المللی کرايوبيولوژی، شب‌کاری مادران شاغل باردار و دارای فرزند شیرخوار اختیاری شد، روزشمار هفته ملی ازدواج اعلام شد، رشد ۲,۲ درصدی ازدواج در دوران شیوع کرونا و برگزاری نشست «خانواده و قوامیت مردان» را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

افزایش جوایز نقدی جایزه ادبی البرز در بخش دانش‌آموزی

حیدر ارشدی، مدیرعامل بنياد فرهنگی البرز با افزایش جوایز بخش دانش‌آموزی جایزه ادبی البرز، گفت: هر یک از دانش‌آموزان منتخب کشوری در پایه نهم مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال و در پایه دوازدهم به هر یک از دانش‌آموزان منتخب کشوری مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌شود.

مدیرعامل بنياد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز با اعلام این موضوع گفت: به مناسبت شصتمین سال تأسیس بنیاد فرهنگی البرز، آئین «جایزه البرز ۱۴۰۱» در بخش دانش‌آموزی با هدف تقدیر از ۶۰ نفر از دانش‌آموزان برتر سراسر کشور، طی مراسمی در آبان ماه سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

ارشدی درباره افرادی که امکان حضور در این فراخوان را دارند، گفت: در این دوره، دانش آموزانی که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در پایه نهم مقطع متوسطه اول و پایه دوازدهم مقطع متوسطه دوم در شاخه نظری (رشته‌های ریاضی فیزیک، تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی)، و شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش از سراسر کشور تحصیل می کنند، می‌توانند با مراجعه به سایت جایزه البرز به نشانی(www.alborzprize.ir سامانه دانش‌آموزی)، نسبت به عضویت در سامانه و متعاقب آن دریافت و مطالعه دستورالعمل جایزه البرز ۱۴۰۱ در هر یک از پایه ها و شاخه‌ها مبادرت ورزند.

تبلیغ دینی در سایه سنت و مدرنیته؛ معایب و مزایا

گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته گذشته نسبت به انتشار قسمت دوم از گزارش نشست تبلیغ دین و چگونگی ارائه آن برای تأثیرگذاری حداکثری در جامعه با حضور سیدمحمود نجاتی حسینی، دین‌پژوه و مدیرگروه دین انجمن انسان‌شناسی ایران و حجت‌الاسلام والمسلمین علی نوریجانی، رئیس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران اقدام کرد. در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: «نجاتی‌حسینی: تبلیغ به معنای رساندن پیام به معنای اکمل و اتم آن است. آنچه در قرآن کریم آمده، دعوت است و دعوت نیز مقوله مهمی بوده و ضمن اینکه شأن متعالی دارد، مسئله جامعه‌شناسی آن، این است که در تبلیغ دینی چقدر می‌توان دعوت را محقق کرد. اصولاً تمایز بین دعوت و تبلیغ مسئله‌ای بسیار مهم و جالب است. در آیه معروفی که راجع‌به دعوت آمده، فرم و شاکله آن را نیز مشخص کرده است. قرآن کریم می‌فرماید: «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ؛ با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به (شيوه‌اى) كه نيكوتر است مجادله نماى».

یکی از دانشمندان مطرح جهان در تفسیری که برای این آیه کریمه بیان کرده، سه سبک و رویه را برای دعوت و تبلیغ ارائه داده است. در این آیه ابتدا بحث دعوت کردن بیان شده، آن هم دعوت از نوع معنوی به سوی خداوند متعال از طریق حکمت. بنابراین، ابتدای تبلیغ باید با حکمت باشد. نکته بعدی موعظه حسنه است که می‌تواند خطابه و یا استفاده از فن بیان باشد. ادامه آیه نیز در رابطه با استدلال با افرادی است که مخالف این دعوت هستند که در این باره بحث بحران مطرح می‌شود».

برای مطالعه گزارش کامل این نشست اینجا کلیک کنید!

تحول در طرح نذر آب؛ از آبرسانی تا ایجاد اشتغال

وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از تغییر در اجرای طرح نذر آب این جمعیت خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی در این زمینه در حال نهایی شدن است و نذر آب پنج از اول مرداد ماه اجرا خواهد شد.

سلیمی تصریح کرد: در طرح نذر آب ۵ محور اصلی کار سالم سازی آب شرب در مقابله با تغییرات اقلیمی است و در کنار آن بحث توانمندسازی مردم مناطق متأثر از تنش آبی نیز در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با اعلام این مطلب که در طرح نذر آب، یک تحول بزرگ در حال رخ دادن است و این طرح به شکل جدیدی اجرا خواهد شد، گفت: به فراخور و نیاز از افراد متخصص و داوطلب و شرکت‌های دانش بنیان برای اجرای طرح‌ها دعوت شده و از نظرات آنها استفاده می‌شود.

جمعه////////آغاز پیش ثبت نام اربعین ۱۴۰۱ و اعلام روزشمار هفته ملی ازدواج

کارگروه اندیشه‌ورزی زنان و خانواده وزارت فرهنگ فعال شد

کارگروه مشورتی و اندیشه‌ورزی زنان و خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری نخستین نشست با حضور وزیر فرهنگ آغاز به کار کرد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ در نشست آغاز به کار کارگروه مشورتی و اندیشه‌ورزی حوزه زنان و خانواده این وزارتخانه که در دفتر وزیر برگزار شد، با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری درباره افزایش جمعیت گفت: رهبری حکیم و فرزانه در مناسبت‌های مختلف در زمینه «جمعیت» دغدغه‌های خودشان را بیش از گذشته مطرح می‌کنند که بدون شک این دغدغه‌مندی ایشان حکایت از اهمیت بسیار بالای پرداختن به مقوله جمعیت در کشور دارد.

اسماعیلی افزود: امیدواریم در کارگروه مشورتی حوزه زنان و خانواده وزارت فرهنگ، گام‌های مؤثری در راستای تحقق مطالبات مقام معظم برداشته شود.

رموز حج و ثروتمندانی که فقط ۲ تکه حوله در بیابان دارند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن حسن‌زاده، امام جمعه موقت اهواز و روحانی کاروان‌‌های حج با تأکید بر اینکه آموختن اسرار و معارف حج برای هر مسلمانی مفید است، گفت: برخی از ارکان دین بر بسیاری از مسلمانان واجب نیست مثل زکات که فقط کشاورزان و دامدارانی که شرایط پرداخت زکات را دارند، باید این عمل عبادی را انجام دهند؛ اما زکات جزو ارکان دین است و فلسفه آن را باید آموخت و در زندگی به کار برد.

وی ادامه داد: در مورد حج هم همین نگاه مطرح است. در روایاتی که از شیعه و اهل سنت به کرات مطرح شده، نماز، روزه، زکات و حج پایه‌های اسلام هستند (البته در روایات فراوان شیعه، مسئله ولایت هم به عنوان یکی از ارکان اساسی اسلام مطرح شده است)، پس باید همه مسلمانان این پایه‌ها و اسرار و معارف آنها را بیاموزند.

این روحانی کاروان‌های حج تمتع ضمن تأکید بر اینکه نباید حج را به مناسک محدود کنیم بلکه همه مسلمانان باید اسرار و فلسفه حج را بیاموزند، گفت: فردی که بتواند تقوا را از حج با خود به زندگی پس از حج ببرد، فردی مسئول و مسئولیت‌پذیر خواهدشد.

تزریق دز یادآور واکسن کرونا به زائران اربعین1401

جلسه ستاد مرکزی اربعین، روز دوشنبه ششم تیرماه با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور، سیدمجید میراحمدی، معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین، استانداران و رؤسای کمیته‌های مختلف این ستاد در وزارت کشور برگزار شد.

در این نشست پس از بررسی روند اقدامات صورت گرفته در استان‌های مختلف برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین، از شعار اربعین ۱۴۰۱ با عنوان «انا من حسین» رونمایی شد.

پس از پایان نشست نیز احمد وحیدی، وزیر کشور با حضور در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در این نشست وضعیت حمل و نقل و جاده‌ها، اسکان و تغذیه، اقدامات بهداشتی و درمانی و نیز هماهنگی با طرف عراقی مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر کشور از تزریق دز یادآور واکسن کرونا به زائران اربعین سال جاری خبر داد و اعلام کرد: به زودی پیش‌ثبت‌نام اعزام به اربعین آغاز می‌شود.

پرداخت مستمری به ۱۳۷ هزار پشت نوبتی بهزیستی

سیدمرتضی حسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور با اعلام اینکه ۱۳۷ هزار خانوار جدید که پشت نوبت دریافت مستمری معیشتی از سازمان بهزیستی بودند وارد چرخه حمایت شده‌اند، گفت: از این تعداد که در سال جدید به جمع مستمری بگیران اضافه شده‌اند، ۱۷ هزار زن سرپرست خانوار و خانواده‌هایشان و ۱۲۰ هزار خانوار افراد دارای معلولیت خیلی شدید و شدید در دهک‌های اول تا هفتم پشت نوبت دریافت مستمری بوده‌اند.

حسینی از واریز مستمری از اردیبهشت‌ماه برای این خانوارها خبر داد و افزود: مبلغ این مستمری برای خانوارهای یک نفره ماهانه ۴۲۰ هزار تومان، دو نفره ۶۰۰ هزار تومان، سه نفره ۸۴۰ هزار تومان، چهار نفره یک میلیون و ۸۰ هزار تومان و پنج نفره یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان است.

وی افزود: این مددجویان پیش‌تر به صورت موردی از خدمات دیگر سازمان بهزیستی بهره‌مند و پشت نوبت دریافت مستمری بودند.

جمعه////////آغاز پیش ثبت نام اربعین ۱۴۰۱ و اعلام روزشمار هفته ملی ازدواج

نقش سمن‌ها در پیشگیری از وقوع متروپل‌ها

نشست مجازی «مشارکت اجتماعی و پیشگیری از وقوع متروپل‌ها» عصر یکشنبه پنجم تیرماه به همت آکادمی خیر ایران(وابسته به بنیاد خیریه آلاء) برگزار شد.

محمدرضا پویافر، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین در این نشست درباره علت تأثیرگذاری حادثه «متروپل» در فضای کشور و برانگیخته‌شدن همدردی مردم، گفت: در این واقعه با فروریختن ساختمانی به خاطر عدم رعایت موارد ایمنی مواجه بودیم که ما را به یاد پلاسکو می‌انداخت. طبیعی است وقتی جان عده‌ای از انسان‌ها از بین برود، جامعه همدردی می‌کند، به خصوص در شرایطی که دستگاه‌های اجرایی، دچار فرسایش سرمایه اجتماعی شده‌اند و جامعه رسانه‌زده ما، هر نامسئله‌ای را تبدیل به مسئله می‌کند.

این جامعه‌شناس ضمن تشریح مشارکت اجتماعی نادرست و نقش سمن‌ها در پیشگیری از وقوع حوادثی همچون متروپل، گفت: افرادی که پول دارند از برطرف‌کردن خیلی از اشکالات کارشان معاف می‌شوند و حوادثی مانند متروپل رخ می‌دهد.

برگزاری همایش تخصصی «جهاد بانوان در تبیین»

همایش تخصصی «جهاد بانوان در تبیین» به مناسبت روز تبلیغ روز دوشنبه ۶ تیرماه با محوریت شبکه‌پردازی مردمی با حضور حجج اسلام محمد قمی، رئيس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدجواد زهرایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران و عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این همایش زهرایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران ضمن تشکر از حضور بانوان طلاب علوم دینی استان تهران اظهار کرد: امروز اولین جلسه‌ای است که در خدمت بانوان طلبه هستیم و امیدواریم از توان فکری ویژه خواهران طلبه در مسیر معرفی اسلام ناب استفاده کنیم.

در ادامه‌ این مراسم سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی نیز با بیان اینکه محرم امسال برای سازمان تبلیغات اسلامی رنگ و بوی دیگری دارد، اظهار کرد: هنوز در ایام ذی‌القعده و ایام زیارتی امام رضا(ع) هستیم. یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در طی هجرت امام رضا(ع) به ایران رخ داد، حدیثی بود که به حدیث سلسلةالذهب معروف شد. این حدیث که به‌نوعی فلسفه سیاسی تشیع را تبیین می‌کند از جایگاه والایی از حیث اهمیت در میان احادیث ما برخوردار است.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در همایش تخصصی «جهاد بانوان در تبیین» با بیان اینکه هدف از شکل‌گیری جهاد تبیین تشکیل لشکر مردمی تبیینی است، گفت: امروز زنان مهم‌ترین کنشگران جهاد تبیین هستند.

اعزام بیش از ۲ هزار دانش‌آموز به مناطق عملیاتی غرب کشور

هر ساله سفر تربیتی معنوی با اعزام دانش‌آموزان به کربلای ایران رنگ و بوی خاصی می‌گیرد و خاطرات جبهه‌ها را در استان‌های ایران بازنشر می‌دهد.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان امسال با کمرنگ شدن ویروس منحوس کرونا با برگزاری یادواره ملی «لشکر آسمانی» و اعزام کاروان‌های دانش‌آموزی به مناطق عملیاتی غرب کشور، حماسه‌آفرینی رزمندگان و شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس را برای نسل جدید بازآفرینی خواهد کرد.

این برنامه ملی با حضور بیش از دو هزار دانش‌آموز سراسر کشور و با هدف آشنایی بیشتر آینده‌سازان با فرهنگ و ارزش‌های دوران هشت سال دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

یادآوری می‌شود این یادواره از ۱۰ تا ۱۵ تیرماه در مناطق عملیاتی غرب کشور برگزار می‌شود. دانش‌آموزان پسر ۱۰ الی ۱۲ تیر و دانش‌آموزان دختر ۱۳ الی ۱۵ تیر از این مناطق بازدید خواهند کرد.

آغاز پیش ثبت نام اربعین ۱۴۰۱ از ۱۰ تیرماه

بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین حسینی، پیش ثبت نام متقاضیان سفر به اربعین حسینی سال جاری از ۱۰ تیر ماه در سامانه سماح سازمان حج و زیارت به نشانی samah.haj.ir آغاز می‌شود.

این پیش ثبت نام تا ۳۰ تیر ماه ادامه دارد و مشتاقان حضور در پیاده روی اربعین با انجام پیش‌ثبت نام در این سامانه زمان و مرز خروجی خود از کشور را اعلام می‌کنند تا مسئولان ستاد مرکزی اربعین بتوانند برنامه‌ریزی درستی برای مدیریت زائران اربعین داشته باشند.

یادآوری می‌شود پیش ثبت نام در این سامانه به معنای اعزام قطعی به عراق در ایام اربعین نیست.

جمعه////////آغاز پیش ثبت نام اربعین ۱۴۰۱ و اعلام روزشمار هفته ملی ازدواج

انتصاب سرپرست خبرگزاری ایسنا

سیدروح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی با صدور حکمی مهدی عرفاتی را به‌ عنوان سرپرست خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و عضو هیئت مدیره این خبرگزاری منصوب کرد.

در بخشی از متن حکم مهدی عرفاتی آمده است:

«خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به‌عنوان یک رسانه‌ حرفه‌ای و پیشرو، یکی از سرمایه‌های ارزشمند کشور و جهاددانشگاهی است. با توجه به لزوم نوآوری، ارتقای و توسعه‌ در این رسانه و عطف به تجربیات و توانمندی‌های جنابعالی، شما را به‌عنوان «سرپرست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و عضو هیئت مدیره» منصوب می‌کنم. لازم است برای نیل به اهداف عالی این رسانه مأموریت‌های زیر مورد توجه ویژه قرار گیرد:

۱- برنامه‌ریزی و تلاش برای ارتقای کیفیت و کمیت تولید خبر و محتوا با توجه به سه اصل خوب، مفید و امیدبخش بودن.

۲- بهینه‌سازی و ارتقای ساختار و مدیریت برای نظارت بر سلامت و صحت اخبار و محتوا در حین توجه به‌سرعت انتشار و استقلال رسانه.

۳- توجه ویژه و برنامه‌ریزی برای ایجاد و توسعه‌ نوآوری رسانه‌ای و استفاده از فناوری‌های جدید نرم و فرهنگی برای رویش و زایش، مجموعه‌های جدید در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا).

برگزاری مدرسه تابستانه ویژه رده سنی ۱۱ تا ۱۷ سال

معاونت آموزشی سازمان جهاددانشگاهی تهران مدرسه تابستانه ویژه رده سنی نونگاه و نوجوان(۱۱ تا ۱۷ سال) را برای عموم علاقه‌مندان برگزار می‌کند.

دوره‌های آموزشی این مدرسه تابستانه شامل توسعه مهارت‌های هنری، آموزش فناوری اطلاعات، توسعه مهارت زندگی و آموزش زبان انگلیسی است.

شروع دوره از ۱۵ تیرماه با ظرفیت محدود و هزینه ثبت‌نام برای عموم سه میلیون تومان تعیین شده است و نشانی محل تشکیل این کلاس‌های آموزشی نیز تهران، بلوار کشاورز، بعد از هتل اسپیناس، شماره ۱۱۸ معاونت آموزشی جهاددانشگاهی تهران است.

علاقه‌مندان شرکت در این دوره‌های آموزشی می‌توانند به وبگاه معاونت آموزشی به نشانی www.jtt.ir مراجعه و یا با شماره ۸۴۶۵۰ -۰۲۱ تماس بگیرند.

موفقیت پژوهشگر پژوهشگاه رويان جهاددانشگاهی در کسب جايزه بين‌المللی کرايوبيولوژی

جايزه بين‌المللی پژوهشگر جوان با عنوان Dayong Gao Young Investigator Award به روح‌الله فتحی اختصاص يافت.

این جایزه به صورت سالانه از سوی انجمن جهانی کرايوبيولوژی به پژوهشگران زير ۴۵ سال فعال در حوزه زيست انجماد و يا کرايوبيولوژی تعلق می‌گيرد که در کشور خود در توسعه اين علم مؤثر هستند.

روح‌الله فتحی، عضو هيئت علمی پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهی، در اين مورد بيان کرد: از اينکه امسال اين جايزه بار ديگر به جهان اسلام و منطقه خاورميانه اختصاص يافته است، بسيار خوشحال هستم.

یادآور می‌شود، روح‌الله فتحی، دانشيار گروه جنين‌شناسی پژوهشگاه رويان بوده که در دو حوزه انجماد تخمک و مهندسی بافت تخمدان فعاليت می‌کند.

شب‌کاری مادران شاغل باردار و دارای فرزند شیرخوار اختیاری شد

بهروز رحیمی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، گفت: در خصوص قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و براساس مصوبه معاون امور مجلس ریاست جمهوری، نوبت کاری شب برای مادران شاغل باردار و همچنین مادران دارای فرزند شیرخوار تا دو سال و پدران تا یک ماهگی نوزاد، در مشاغل و فعالیت‌هایی که نیازمند نوبت کاری شب هستند، اختیاری است.

وی در ادامه افزود: در صورت انجام نوبت کاری، استفاده از مرخصی شیردهی در شیفت شب دو ساعت و در شیفت‌های مضاعف به ازای هر شیفت کاری یک ساعت است.

طبق ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در خصوص نوبت کاری شب برای مادران شاغل باردار و همچنین مادران دارای فرزند شیرخوار تا دو سال و پدران تا یک ماهگی نوزاد، در مشاغل و فعالیت‌هایی که نیازمند نوبت کاری شب می‌باشند، اختیاری است.

جمعه////////آغاز پیش ثبت نام اربعین ۱۴۰۱ و اعلام روزشمار هفته ملی ازدواج

روزشمار هفته ملی ازدواج اعلام شد

امسال هفته ملی ازدواج از روز جمعه ۱۰ تیرماه با شعار «آسان و آسمانی» آغاز می‌شود. اولین روز از هفته ملی ازدواج سال جاری از سوی معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با عنوان «ازدواج به هنگام، آگاهانه، آسان و پایدار» روز دوم، شنبه ۱۱ تیرماه، با عنوان «مشاوره پیش از ازدواج؛ زندگی پایدار» و روز سوم این هفته با عنوان «خیرین؛ ترویج و تسهیل ازدواج» نام‌گذاری شده است.

دوشنبه ۱۳ تیرماه مصادف با چهارمین روز از هفته ملی ازدواج نیز با عنوان «آموزش مهارت‌های زندگی؛ جامعه سالم»، روز سه‌شنبه با عنوان «ازدواج، ترویج فرزندآوری، جامعه پویا و بالنده» و روز چهارشنبه نیز با عنوان «فضای مجازی، سواد رسانه‌ای، آگاهی‌بخشی به جوانان» نام‌گذاری شده است.

پنج‌شنبه ۱۶ تیرماه نیز به عنوان آخرین روز از هفته ملی ازدواج سال ۱۴۰۱ نیز «سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی؛ خانواده بانشاط» نام گرفته است.

رشد ۲,۲ درصدی ازدواج در دوران شیوع کرونا

روز سه‌شنبه، هفتم تیرماه در آستانه هفته ازدواج، نشست خبری تشریح برنامه‌های این هفته با حضور حجت‌الاسلام مهدی متقی‌فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان و دبیر ستاد بزرگداشت هفته ازدواج برگزار شد.

حجت‌الاسلام متقی‌فر در این نشست خبری با اشاره به اینکه وزارت ورزش و جوانان در حوزه بزرگداشت هفته ازدواج به صورت ملی برنامه‌های مختلفی اجرا می‌کند، گفت: وزارت ورزش و ادارات کل استانی برنامه‌های متعددی برنامه‌ریزی کرده‌اند که این برنامه‌ها از روز جمعه ۱۰ تیرماه آغاز و تا ۱۶ تیرماه ادامه پیدا می‌کند.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته ازدواج با اشاره به رشد ۲,۲ درصدی ازدواج در دوران شیوع کرونا، از آغاز برنامه‌‌های هفته ازدواج از روز جمعه ۱۰ تیرماه خبر داد و گفت: برنامه‌های این هفته در جشن وصال آغاز می‌شود.

برگزاری نشست «خانواده و قوامیت مردان»

بیست و دومین پیش نشست حضوری و آنلاین اولین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی «خاتم» روز چهارشنبه هشتم تیرماه به میزبانی مرکز آموزش‌های غیر حضوری حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد.

این پیش نشست با موضوع «خانواده و قوامیت مردان» و با سخنرانی محمود حکمت‌نیا، استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سردبیر فصلنامه حقوق اسلامی و فصلنامه دین و قانون و سید محسن میرباقری، قرآن‌پژوه و رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نور المجتبی علیه السلام انجام شد.

در این نشست محمود حکمت‌نیا، استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به بیان جایگاه حقوق خانواده پرداخت و گفت: یکی از سؤال‌هایی که مطرح می‌شود این است که آیا اساساً حقوق خانواده وجود دارد یا نه و آیا خانواده قابل حقوقی شدن است یا خیر؟ به نظر من واژه حقوق خانواده بی‌معناست و خانواده قابلیت حقوقی شدن ندارد.

وی بیان کرد: در اسلام وقتی از حقوق زن و مرد حرف می‌زنیم یعنی دو موجودی که رابطه زناشویی دارند اما در عین حال از هم مستقل هستند. ولی روابط و رفتارها باید مبتنی بر اخلاق باشد. پس اصل استقلال پایه نظری ماست اما رابطه زوجیت رابطه حق و تکلیف است. یعنی در عین حال که زن و مرد دارای استقلال هستند نسبت به هم حقوق و تکالیف دارند.

انتهای پیام
captcha