نشست تخصصی«شاخصه‌های امر به معروف در عدالت اقتصادی» بررسی شد
کد خبر: 4069089
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
در قالب نشستی به همت ایکنا؛

نشست تخصصی«شاخصه‌های امر به معروف در عدالت اقتصادی» بررسی شد

خیر‌خواهی، گام اول امر به معروف در عدالت اقتصادی، فقر نماد کامل بی‌عدالتی در اقتصاد، شفافیت؛ لازمه تحقق عدالت اقتصادی و اصل توازن و برابری در عدالت اقتصادی ... از مهم‌ترین مواردی بود که در نشست تخصصی «شاخصه‌های امر به معروف در عدالت اقتصادی» از سوی صاحب‌نظران مطرح شد.

نشست تخصصی ایکنا شاخصه های امر به معروف در عدالت اقتصادی به گزارش ایکنا از گلستان، نشست تخصصی«شاخصه‌های امر به معروف در عدالت اقتصادی» با حضور حسن دهمرده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گالیکش، یاسر قزوهی، دبیر و شورای امر به معروف و نهی از منکر گلستان، فرزاد طهماسبی، عضو هیئت مدیره اتاق اصناف گلستان و محمد رضا موذنی، معاون توسعه منابع اداره کل امور مالیاتی گلستان امروز، 15 تیرماه دفتر خبرگزاری ایکنا شعبه گلستان برگزار شد.

خیر‌خواهی، گام اول امر به معروف در عدالت اقتصادی

یاسر قزوهی، دبیر و شورای امر به معروف و نهی از منکر گلستان در این نشست تخصصی گفت: آنچه از مفهوم عدالت فهمیده می‌شود این است که هر چیزی باید سر جای خودش قرار بگیرد و بی‌عدالتی زمانی اتفاق خواهد افتاد که مردم با مفهوم عدالت و شاخصه‌های آن بیگانه باشند.قزوهی دبیر امر به معروف گلستان

دبیر و شورای امر به معروف و نهی از منکر گلستان با بیان‌اینکه شناخت امر به معروف باید براصل خیرخواهی صورت بگیرد، افزود: امروزه باید نیاز جامعه در زمینه عدالت محوری شناخته شود و باید منکرهایی که در اقتصاد در زمینه تولید و توزیع کالا وجود دارد مصداق آنها برای مردم تبیین شود.

قزوهی با بیان‌اینکه امروزه نیاز به یک امر حکومتی در اقتصاد داریم، تصریح کرد: یکی از ملاک‌های امر به معروف صداقت و امانت‌داری بوده لذا باید امر به معروف سیستمی و ساختاری ایجاد کرده و مبنای کار براساس شایسته سالاری باشد و قانونی که سلیقه افراد در آن تاثیرگذار باشد عدالت محقق نمی‌شود.

دبیر و شورای امر به معروف و نهی از منکر گلستان تصریح کرد: عدالت از گذشته تا امروز دغدغه جهانی و بشری بوده است. اقتصاد بر کوچک‌ترین بخش‌های زندگی افراد تأثیر می‌گذارد و همین موضوع اهمیت تحقق عدالت را در آن نمایان می‌کند. وقتی وضع اشتغال و تولید درست باشد عدالت اقتصادی محقق می‌شود که باعث می‌شود افراد جامعه به آینده امیدوار شوند.

فقر؛ نماد کامل بی‌عدالتی در اقتصاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گالیکش در این نشست تخصصی به سوره «عصر» اشاره کرد و گفت: خداوند در این سوره می‌فرماید همه انسان‌ها در زیان و خسران‌اند، اما خداوند در این آیه با همراه کردن قید گفته کسانی که توصیه به حق و صبر می‌کنند می‌توانند به اندازه کسی که ایمان آورده منفعت ببرد.دهمرده رئیس دانشگاه ازاد اسلامی گالیکش

دهمرده با بیان‌اینکه بعد از گذشت 42 سال از عمر انقلاب با وجود شبکه‌های علمی و رسانه‌ای نتوانستیم مفاهیم علمی را تبیین‌کنیم، افزود:  متاسفانه در دهه 60 بیش از 4 میلیون متقاضی کنکور در رشته مهندسی داشتیم در حالی که اکنون این آمار به زیر 500 هزار نفر رسیده است که نشان دهنده چالشی بزرگ در دو دهه آتی خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گالیکش با طرح این سوال که آیا در اقتصاد اصلا عدالت وجود دارد یا نه، گفت: ما در جهان با مفهومی آشنا هستیم به نام فقر، وقتی در کشور نیمی از مردم در فقر مطلق زندگی می‌کنند یعنی در آن کشور عدالت برقرار نشده و ما توانستیم گذاره‌های عدالت را در کشور ایجاد کنیم.

دهمرده با بیان‌اینکه نگاه مهندسین به شرایط اقتصادی متفاوت است، افزود: امروزه متفکران ما در حوزه علمی ورود نکردند و نتوانستند از علم خود در راهکشایی مسائل اقتصادی استفاده کنند، لذا اگر در جامعه‌ای موضوعی در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی توسط متفکران حل شد باید بتوانیم برای آن پیوست اقتصادی بنویسیم.  

دهمرده با بیان‌اینکه امروزه دردانشگاه‌ها علم اقتصاد در زمینه‌های مختلف از جمله مکانیک اقتصاد، ترمودینامیک اقتصادی، مدیریت اقتصادی تدریس می‌شود، تصریح کرد: اقتصاد دنیا را نمی‌توانیم با قانون‌های قدیمی اداره کرد و برای اینکه بتوانیم در زمینه اقتصادی موفق باشیم باید الگو‌ها و مدل‌های مورد نیاز جامعه را بروزرسانی کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی‌گالیکش با بیان‌اینکه نمی‌توان به امور ارشادی و امر به معروف و نهی از منکر اکتفا کرد و ضروری است برای اجرای قانون ضمانت اجرایی لازم در نظر گرفته شود، افزود: تجربه کشور نشان داده که تعارض منافع در مواردی مانع اجرای عدالت یا کندی اجرای قانون شده است بنابراین باید قوانین کارآمدی تدوین شود که راه وسوسه را از افراد سالم و تخلف را بر افراد بردارد.

شفافیت؛ لازمه تحقق عدالت اقتصادی

عضو هیئت مدیره اتاق اصناف گلستان در این نشست‌ گفت: در اقتصاد و حکمرانی مطلوب اقتصادی شفافیت لازمه تحقق اهداف کلان و خرد است، اما متأسفانه چون شفافیت لازم وجود نداشته در اقتصاد ما مشکلات و انحرافات بسیاری صورت گرفته است. وقتی ما نتوانسته‌ایم از اموالمان به درستی حفاظت و صیانت کنیم و از سوی دیگر نتوانسته‌ایم ایرادات در حوزه واگذاری‌ها را رفع کنیم.طهماسبی عضو هیئت مدیره اتاق اصناف گلستان

طهماسبی گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر جایگاه عدالت در اقتصاد بیانگر اهمیت این موضوع است. باید قبول کنیم که توسعه اقتصادی بدون عدالت محقق نمی‌شود. بنابراین برای پیشرفت در همه زمینه‌ها نیازمند عدل هستیم.

عضو هیئت مدیره اتاق اصناف گلستان تصریح کرد: ما در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم. در دین اسلام به عدالت در همه زمینه‌ها به ویژه اقتصاد توجه ویژه‌ای شده است. عدالت اقتصادی وقتی محقق می‌شود که مردم در هر طبقه اجتماعی به طور مساوی قدرت خرید و تأمین نیازهای خود را داشته باشند.

طهماسبی با بیان‌اینکه اصلا در اقتصاد عدالت وجود ندارد، گفت: امروزه جامعه نیازمند به الگوسازی است که بتواند آنچه براساس آموزه‌های اسلامی و اخلاقی وحکمرانی دینی مورد تایید اسلام است به جامعه عرضه کند در صورتی که ما در جامعه الگویی براین مبنا نداریم و به بیراهه می‌رویم.

اصل توازن و برابری در عدالت اقتصادی

معاون توسعه منابع اداره کل امور مالیاتی گلستان بیان کرد: بسیاری از مشگلات اخلاقی و رفتاری انسان از عمل نکردن به آموزه‌های قرآنی و وسوسه‌های شیطانی است لذا یکی از این آموزه‌ها امر به معرف و نهی از منکر بوده که تحقق آن در جامعه تاثیرات مثبتی خواهد داشت.موذنی معاون توسعه منابع اداره کل امور مالیاتی گلستان

موذنی به منویات مقام معظم رهبری در بحث جهاد‌تبیین اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مورد تاکید مقام مغظم رهبری در جهاد تبیین مقوله عدالت اقتصادی است و تا زمانی که فرهنگ عدالت محوری در جامعه حاکم نباشد عدالت اقتصادی محقق نمی‌شود.

معاون توسعه منابع اداره کل امور مالیاتی گلستان به اصل توازن و برابری در عدالت اقتصادی اشاره کرد و گفت: براساس نگرش اسلامی، مسأله عدالت اقتصادی در چارچوب حقوق اسلامی مطرح می‌شود و تعیین حق مردم در اموال مشترک، اموال خصوصی و مبادلات و همچنین تعیین حق خود مال در چارچوب موازین اسلامی، موضوع بحث عدالت اقتصادی در جامعه اسلامی بوده لذا باید عدالت و برابری در همه اقشار مشخص شود.

وی با بیان اینکه غرب‌ها با مطالعه متون اسلامی به قوانینی در زمینه اقتصادی دست یافتند که از آن قوانین در جهت منفعت خود استفاده می‌کنند، افزود: امروزه کشور نیاز به کارشناسانی دارد که بتواند قوانین اسلامی و متناسب با شرع را تبیین و بروزرسانی کرده و در اختیار صاحب‌نظران قرار دهد تا در زمینه اقتصادی به پیشرفت برسیم.

موذنی تصریح کرد: عدالت اقتصادی، اجرای عادلانه توزیع و مصرف از اهمیت فراوانی برخوردار است که این موضوع زمینه‌ساز عدالت اقتصادی است. عدالت اقتصادی یعنی حداکثر استفاده از حداقل امکانات که در نهایت منجر به شکوفایی اقتصادی می‌شود.

انتهای پیام
captcha