کارکردهای ولایت در برابر قرآن
کد خبر: 4070420
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۳
نماینده ولی فقیه در سپاه بیان کرد:

کارکردهای ولایت در برابر قرآن

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن تبیین کارکردهای ولایت در ازای قرآن، گفت: جان قرآن از ولایت تفکیک‌پذیر نیست و قرآنی که بدون ولایت باشد و وهابیت و دیگران با آن سروکار داشته باشند، تنها لفظ و پوسته قرآن است.

به گزارش ایکنا، مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج، ۲۱ تیرماه در سازمان بسیج مستضعفین و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و جمعی از فرماندهان این نیرو برگزار شد.

مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن بسیج

در ابتدای این مراسم سعید پرویزی، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن ‌حجت‌الاسلام والمسلمین احسان رضایی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین به ارائه گزارشی از این دوره از مسابقات پرداخت.

تدوین سند 10 ساله فعالیت‌های قرآنی بسیج 

وی در ابتدای صحبت‌های خود ضمن ارائه گزارشی از مسابقات قرآن بسیج، گفت: رویکرد قرآنی بسیج منطبق با سند اعتلای ۱۰ ساله است که سنگ بنا و‌ مدل بسیج برای ۱۰ سال آتی را تعیین می‌کند. این سند در سه بخش اصلی شامل بخش عمومی، تخصصی و‌ ترویجی اجرا می‌شود.

رضایی افزود: در بخش عمومی، پایگاه‌های مقاومت بسیج مبنای فعالیت قرار گرفته و مقرر شده است در افق ۱۰ ساله، ۲۰ هزار واحد قرآنی راه‌اندازی شود. در واحدهای قرآنی، کار آموزش‌های عمومی قرآن شامل روخوانی، روانخوانی و‌... دنبال می‌شود.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: بخش دوم فعالیت‌های بسیج در سند ۱۰ ساله، فعالیت‌های تخصصی است. این فعالیت‌ها در دو مجموعه دارالقرآن‌ها و دارالتحفیظ‌ها دنبال‌ خواهد شد. مطابق برآوردها در کشور، ۶۰ هزار مؤسسه قرآنی برای تحقق مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری لازم داریم‌. در این بخش، بسیج ۵۰۰ دارالقرآن را پیش‌ روی خود قرار داده است ‌تا الگوی راه‌اندازی این دارالقرآن‌ها به جامعه منتقل شود.

وی اظهار کرد: این دارالقرآن‌ها و دارالتحفیظ‌ها در بخش تخصصی، در زمینه حفظ، قرائت، مفاهیم و‌ تفسیر تمرکز ‌دارند. در محور‌ ترویجی هم‌ برگزاری محافل ‌و پویش‌ها‌ مدنظر قرار گرفته است. امسال‌ چند پویش برگزار شد و‌ استقبال ویژه‌ای نیز از این پویش‌ها به عمل آمد.‌

رضایی با تأکید بر استقبال خوب از فعالیت‌های قرآنی از سوی بسیجیان بیان کرد: هر ساله مسابقات قرآن در بسیج از ابتدا تا انتهای سال با یک‌ تقویم‌ از پیش تعریف‌شده برگزار می‌شود. یکی از نکاتی که در دوره ۱۰ ساله آتی در دستور کار قرار گرفته، این است که مسابقات متمرکز بر قرآن‌آموزان در درون‌ بسیج‌ خواهد شد، یعنی مجموعه‌های تخصصی بسیج قرآن‌آموزانی تربیت خواهند کرد که در مسابقات شرکت خواهند‌ کرد.

حضور 20 هزار بسیجی در مسابقات قرآن

وی‌ در پایان صحبت‌های خود با اشاره به حضور ۲۰ هزار بسیجی در بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن بسیج، گفت: این افراد در مرحله شهرستانی شرکت کردند در ادامه دو هزار نفر به مرحله استانی راه یافتند. از بین آن‌ها نیز ۵۰۰ نفر به مرحله کشوری راه یافتند. این افراد در مرحله‌ مجازی به رقابت با هم پرداختند که در نهایت، ۲۰۰ نفر به‌ مرحله حضوری راه یافتند.

اجرای گروه تواشیح محمدرسول الله در مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن بسیج

در ادامه این مراسم، گروه همخوانی و مدیحه‌سرایی محمد رسول الله(ص) دو قطعه در وصف قرآن و حضرت علی(ع) اجرا کرد و پس از آن نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بیان سخنانی پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه انسان در هر جلسه قرآن کریم احساس حیات و شادابی می‌کند، گفت: دهه پنجم این نظام ولایی همچنان بر صراط مستقیم و با قدرت به پیش می‌رو. اگر تا دیروز به بسیج مردمی و بسیج مستضعفین در نظام جمهوری اسلامی افتخار می‌کردیم، امروز به بسیج جهان اسلام، بسیج ایران، بسیج لبنان، بسیج عراق، بسیج سوریه، بسیج افغانستان، افتخار می‌کنیم. همان چیزی که دشمن را نگران کرده است و حرفشان این است که امام سنگرهای کلیدی جهان را فتح کرده است. امام امت‌های اسلامی را و حتی غیراسلامی را فتح کرده است. امام و انقلاب و رهبری حتی به غیر مسلمانان جرأت ایستادن در برابر استکبار را داده‌اند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه وظیفه داریم روز به روز تمسک خودمان به قرآن و نشر معارف قرآن را بیشتر کنیم، تأکید کرد: اگر بخواهیم کمیت نعمت‌های خدا را بشماریم نباید به خود زحمت بی‌خودی بدهیم. دو بار در قرآن آمده است که نعمت‌های خدا در هیچ استقرایی به پایان نمی‌رسد. اما به لحاظ کیفی و کیفیت نعمت‌های خدا به دو بخش تقسیم شده است؛ نعمت‌های ظاهری و نعمت‌های باطنی، نعمت‌های محسوس و قابل درک برای همگان و نعمت‌های معنوی و باطنی برای افق‌های بالاتر. البته تفاوت‌هایی هم بین این دو نعمت بیان کرده است. نعمت معنوی و نعمت باطنی زوال‌ناپذیر است و پایان ندارد. نعمت باطنی حیات انسانی دارد، اختصاصی است و همه از آن برخوردار نیستند. در بین نعمت‌های معنوی خدا که فراوان است، بزرگ‌ترین، نعمت هدایت دینی و اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی صادقی در مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن بسیج

حاجی‌صادقی با تأکید بر اینکه دین بزرگ‌ترین نعمت الهی است، تصریح کرد: دین بالاترین نعمت است زیرا دین به شما حیاتی فراتر از حیات حیوانی و نباتی می‌دهد. دین آمده است انسان را به بُعد روح‌ الهی برساند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ ». آری انسان به اضافه همه امکانات و ابزارها و منهای دین موجودی مرده است.

وی اظهار کرد: خدا فرمود همان حیاتی را به شما داده‌ام که با دو اصل «ایمان» و «عمل صالح» محقق می‌شود. «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً». دین با دو اصل شکل گرفته است. حیات نباتی را خدا به همه می‌دهد. یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی که کمتر به آن توجه می‌شود، همین است که زمینه را برای حیات انسانی انسان‌ها فراهم کرده است.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: بسیج منهای کارکردها و ثمرات نجومی که برای کل نظام و بشریت داشته است، یک برکت و یک ثمره برای انقلاب است. اینکه انسا‌ن‌هایی از بُعد حیوانی به انسان‌های ملکوتی فرشته‌گونه تبدیل شوند که جز خدا نبینند و جز خدا نخواهند و جز برای خدا حرکت نکنند، بزرگ‌ترین برکت است.

حاجی‌صادقی تصریح کرد: دین آمده است تا جوان روستایی کرمانی را به قاسم سلیمانی تبدیل کند، از انسان «همت» بسازد و «زین الدین» تربیت کند. این بزرگ‌ترین نعمت است لذا خدا را شاکر باشید که در جامعه‌ای و در دورانی قرار دارید که زمینه برای دین‌داری فراهم است. نگویید ما به سراغ قرآن آمده‌ایم و تلاش کردیم قرآنی شدیم، بلکه بگویید ما منت‌کش خدا هستیم که ما را در محضر قرآن قرار داد.

وی با اشاره به اینکه قرآن دو نوع ادبیات را به ما نشان می‌دهد که یکی ادبیات قارونی و دیگری ادبیات سلیمانی است، گفت: قارون همه چیز را دستاورد خود دانست اما سلیمان در اوج قدرت همه چیز را از فضل خداوند دانست.

مهجوریت قرآن همان مهجوریت ولایت است 

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین نعمت، دین است، بیان کرد: در همین دین جایی وجود دارد که سنگ تمام نعمت‌های خداوند است. سنگ تمام همه نعمت‌های خدا، نعمت ولایت است، اصلاً قرآن بی‌ولایت قرآن نیست و این را با صراحت بیان می‌کنم. پیامبر، جدا نشدن قرآن از ولایت را به صورت نفی ابد بیان کرده‌اند، یعنی اصلاً نمی‌شود قرآن را از ولایت جدا کرد. قرآنی که بدون ولایت باشد و قرآنی که وهابیت و دیگران با آن سروکار داشته باشند تنها لفظ قرآن و پوسته قرآن است. جان قرآن از ولایت تفکیک‌پذیر نیست.

حاجی‌صادقی اظهار کرد: اگر قرآن قانون اساسی و دفترچه راهنمای سبک زندگی بر اساس نسخه الهی است، باب ورود به این قانون ولایت است. هر کس از طریق ولایت سراغ قرآن نرفت، قرآن نه تنها او را هدایت نکرد، بلکه او را گمراه کرده است. من در دهه ولایت خدا را بر این نعمت شکر می‌کنم که ما قرآن را از طریق ولایت گرفته‌ایم. علامه طباطبایی فرموده است قرآن عامل گمراهی عده‌ای شده است، چرا چنین است، چون آن عده از باب ولایت وارد نشده‌اند.

تبیین کارکردهای ولایت در برابر قرآن 

وی در ادامه به برخی کارکردهای ولایت اشاره و بیان کرد: اولین کارکرد ولایت، مُبَین قرآن بودن و دومین کارکرد هم مجری قرآن بودن است. وقتی قرآن قانون اساسی باشد، چه کسی جز ولایت شایستگی عملیاتی کردن آن را دارد؟ برای همین است که ولایت از نبوت بالاتر است. البته پیامبر اکرم(ص) هم حکم نبوت و هم حکم ولایت داشت اما ولایت پیامبر از نبوت او بالاتر است. به این علت که ولایت قائم‌مقامی خداست و نبوت، پیک خدا و ابلاغ کننده پیام خداست. کارکرد سوم ولایت، مدافع دین و قرآن بودن است. ولایت آمده است نگذارد قرآن تحریف، تعطیل و مهجور شود. اگر سؤال شود چرا قرآن مهجور شد، باید پاسخ داد مهجوریت قرآن با مهجوریت ولایت است، از روزی قرآن مهجور شد که امت از ولایت جدا شد.

وی بیان کرد: حضرت امام، انقلابی با ماهیت دینی به پا کرد که در عالم بی‌نظیر بود ولی وقتی می‌خواهد یک وصیت‌نامه برای بقا انقلاب بنویسید آن را با حدیث ثقلین شروع می‌کند؛ حقیقت انقلاب، اسلام است و حقیقت اسلام تمسک به ثقلین، لذا مهجوریت هر کدام مهجوریت دیگری است. فکر نکنید اگر قرآن مهجور شد، فقط قرآن مهجور شده است.

 تبیین کارکردهای ولایت در برابر قرآن / سنگ تمام نعمت های الهی چیست

حاجی‌صادقی در پایان به واقعه غدیر خم اشاره کرد و گفت: خداوند در روز عید غدیر فرمود امروز که نعمت ولایت در دین آمد، استکبار و کفر از نابودی دین مأیوس شد. یعنی دین و انقلاب شما مادامی باقی می‌ماند که مشتمل بر ولایت باشد.

بر اساس گزارش ایکنا، در پایان این مراسم از مدیران دارالقرآن سه استان کشور که بیشترین برگزیدگان را در مسابقات بسیج داشته‌اند تجلیل شد. در این بخش از محمد فلاح علیدوست، مسئول دارالقرآن بسیج استان‌ گیلان، سیدامیر ایزدی، مسئول دارالقرآن بسیج استان اصفهان و رحیم قربانی، مسئول دارالقرآن بسیج استان تهران تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha