پایان بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن بسیج
کد خبر: 4070819
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷

پایان بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن بسیج

مراسم اختتامیه بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج امروز 23 تیرماه با حضور مسئولان و فرماندهان بسیج کشور برگزار و طی آن از برگزیدگان بخش‌های مختلف تجلیل به عمل آمد.

مراسم اختتامیه بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج بسیج بسته شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج امروز 23 تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌شاهرودی، جانشین نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین و جمعی از فرماندهان بسیج کشور در سالن پنج آذر سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مجید زینلی، قاری ممتاز کشوری و از برگزیدگان این مسابقات به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین احسان رضایی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین به ارائه گزارشی از بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج پرداخت.

وی گفت: این دوره از مسابقات از روز سه‌شنبه 21 تیرماه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز شد. در ادامه روز چهارشنبه 22 تیرماه مسابقات در بخش‌ها و رشته‌های مختلف در شش سالن مجزا در دو گروه بانوان و آقایان برگزار شد. همچنین در این دوره یک گروه از داوران ملی و بین‌المللی رقابت قاریان و حافظان قرآن کریم را قضاوت کردند.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین افزود: مسابقات قرآن بسیج اواخر سال 1400 در مراحل مقدماتی برگزار شد. در مرحله مقدماتی این مسابقات بیش از 20 هزار نفر از بسیجیان در چهار بخش ثبت نام کرده و رقابت خود را برگزار کردند. این چهار بخش شامل؛ انفرادی، گروهی، خانوادگی و ایده‌پردازی بود.

رضایی تصریح کرد: در ادامه مرحله استانی این مسابقات برگزار شد و حاصل رقابت، راهیابی 2 هزار نفر به مرحله کشوری بود. مرحله کشوری نیز طی دو مرحله برگزار شد. مرحله اول به صورت ارزیابی مجازی بود که در خردادماه شاهد برگزاری آن بودیم. حاصل ارزیابی مجازی راهیابی 200 نفر به مرحله حضوری بود که در روزهای اخیر رقابت حضوری برگزار شد و امروز شاهد اختتامیه آن هستیم.

رضایی در ادامه به اجرای بحث‌های تخصصی در بسیج که می‌تواند تأمین‌کننده جامعه مخاطب مسابقات قرآن باشد اشاره و اظهار کرد: تاکنون نزدیک به ۱۰۰ دارالقرآن در سراسر کشور راه‌اندازی شده که به آموزش‌های تخصصی قرآن می‌پردازد. راه‌اندازی واحدهای قرآنی در سطح مساجد و پایگاه‌های مقاومت را نیز آغاز کرده‌ایم و تا کنون بیش از یک هزار واحد قرآنی شکل گرفته است. همچنین به ازای هر استان یک دارالتحفیظ طراحی شده است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود مسابقات قرآن بسیج بر محور خروجی‌های دارالتحفیظ‌ها، دارالقرآن‌ها و واحدهای قرآنی بسیج متمرکز شود و تمامی شرکت‌کنندگان مسابقات خروجی این مراکز باشند.

وی همچنین به افق پیش روی مسابقات قرآن بسیج اشاره و اظهار کرد: یکی از برنامه‌ها در نظر گرفته شده برای مسابقات قرآن بسیج این است که در سال‌های آتی تمام شرکت کنندگان در این رویداد صرفاً افرادی باشند که خروجی برنامه‌های آموزشی بسیج بوده‌اند. این موضوع البته از سال ۱۴۰۰ در دستور کار بسیج بوده و مقرر است مسابقات به گونه‌ای برگزار شود که در مرحله ملی از افرادی که برگزیده مسابقات دستگاه‌های دیگر بوده‌اند، دعوت نشود و صرفاً افرادی حضور داشته باشند که خروجی طرح‌های آموزشی بسیج بوده‌اند.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این مراسم گروه مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآنی کریم میعاد به اجرای قطعاتی پرداخت و پس از آن جانشین نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین سخنانی را مطرح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌شاهرودی، جانشین نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در اختتامیه بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن و عترت بسیج با اشاره به دهه امامت و ولایت و قرار داشتن در ایام عید غدیرخم به مواردی از توجه حضرت علی(ع) به قرآن کریم اشاره کرد و گفت: اولین مطالبه حضرت علی(ع) از حکومت اسلامی این است که بستر آموزش قرآن را در کشور و سرزمین فراهم کند. موضوع دیگر که مورد تأکید حضرت امیرالمومنین علی (ع) قرار گرفته است، فهم قرآن است. ایشان زنده بودن و حیات طیبه انسان را در فهم قرآن می‌دانند.

وی در ادامه بیان کرد: نکته دیگری که حضرت علی(ع) مورد تأکید قرار داده‌اند قرائت قرآن با صدای خوش و زیباست. کسانی که در این جلسه و این مسابقات قرآن را با صدای خوش و صوت داوودی تلاوت کرده‌اند به این سخن حضرت امیرالمؤمنین(ع) عمل کرده اند. نکته مهم‌تری که به آن اشاره شده است، عمل به آیات قرآن است. ما باید زندگی خود را در سایه قرآن شکل دهیم.

محمدی‌شاهرودی با اشاره به اینکه که برخی قرآن را باور دارند اما آن را به عنوان قانون و یک برنامه برای زندگی و اداره کشور قبول ندارند، افزود: قرآن همانند خانه‌ای است که هرگز فرو نمی‌ریزد. در جامعه اسلامی مادامی که به قرآن عمل کردیم به موفقیت رسیدیم و عدم موفقیت ما در برخی از امور ناشی از عمل نکردن به قرآن و اسلام است.

جانشین نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این مراسم بیان کرد: از افتخارات سازمان بسیج این است که سند اعتلای آن به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است؛ سندی که مبتنی بر قرآن و تعالیم ناب اسلامی است. امروزه در ام‌القرای جهان اسلام همه دستگاه‌ها باید به قرآن به عنوان یک اصل اساسی توجه داشته باشند.

پایان بخش مراسم اختتامیه بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج تلاوت محمدحسن موحدی، قاری ممتاز کشوری و نیز تجلیل از برگزیدگان رشته‌های مختلف این مسابقات بود.

یادآور می‌شود، بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بسیج از روز 21 تیرماه با برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور 200 شرکت کننده در چهار بخش آغاز شده بود.

سمیه عیادی

انتهای پیام
captcha