رژیم صهیونیستی یک رژیم آپارتاید کامل است
کد خبر: 4075429
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
آیت‌الله اختری:

رژیم صهیونیستی یک رژیم آپارتاید کامل است

رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست جمهوری در دیدار با نوره نلسون ماندلا با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی یک رژیم آپارتاید کامل است، خواستار تقویت همکاری‌ با آفریقا برای مقابله با امپریالیسم جهانی شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از صدا و سیما، آیت‌الله محمد حسن اختری، رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست جمهوری گفت: رژیم صهیونیستی یک رژیم آپارتاید کامل از همه جهات است که تقویت و تعمیق همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و آفریقا می‌تواند نقش مؤثری برای مقابله با امپریالیزم جهانی داشته باشد.

آیت‌الله اختری در دیدار با زوولیولیله ماندلا، نوه نلسون ماندلا، رهبر فقید ضد آپارتاید آفریقای جنوبی که در دفتر کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران احترام خاصی برای مردم آفریقا به خصوص شخصیت‌های انقلابی آفریقا قائل است و رهبر فقید ایران حضرت امام خمینی (ره) هم برای مردم و شخصیت‌های انقلابی آفریقا احترام قائل بودند.

وی افزود: مسئولان نظام جمهوری اسلامی و رهبری بزرگ انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه‌ای، نسبت به آفریقا، شخصیت‌های آفریقایی و مبارزات مردم آفریقا علاقه‌مندی دارند و مسئولان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم نسبت به مبارزات آفریقا همگام بودند و از آن‌ها حمایت می‌کردند، اکنون نیز معتقدیم جمهوری اسلامی ایران باید بیش از پیش با کشورهای آفریقایی ارتباط عمیق‌تری داشته باشد.

رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: شخص مرحوم ماندلا، رهبر بزرگ و پیروزمند آفریقایی بسیار مورد احترام مردم ایران است. مبارزات دوران آپارتاید آفریقای جنوبی، فراموش‌نشدنی است و در تاریخ ماندگار شده است. همه ملت‌ها و آزادی‌خواهان نسبت به مردم آفریقا و شخص مرحوم ماندلا، اعتقاد عمیق قلبی و روحی دارند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران رشد و پیشرفت خوبی در دوران انقلاب اسلامی داشته و حمایت از محرومان و مستضعفان از شعارهای انقلاب اسلامی بوده است، افزود: همکاری‌های دو جانبه به خصوص در مسائل حقوقی و بین‌المللی می‌تواند مؤثر باشد.

آیت‌الله اختری با بیان اینکه همواره ارتباطات دو کشور در حال گسترش بوده است و جمهوری اسلامی ایران به این ارتباطات بسیار اهمیت می‌دهد، گفت: لازم است همکاری‌های دو کشور گسترش یابد و معتقدیم هنوز کشورهای امپریالیستی آمریکا و هم‌پیمانانشان به آفریقا ظلم و ثروت‌های مردم آفریقا را چپاول می‌کنند.

وی، یکی از نقاط مشترک دو کشور را مبارزه با امپریالیزم جهانی دانست و گفت: یکی از مسائل مهم، دفاع از مردم مظلومی است که حقوقشان توسط آمریکا و اروپا از بین می‌رود و دیگر مسئله مهم، مسئله فلسطین و حمایت از مردم مظلوم فلسطین است. حدود 70 سال است مردم فلسطین زیر بمباران و ظلم‌ها و وحشی‌گری‌های رژیم اشغالگر صهیونیست رنج می‌کشند و کشته می‌دهند.

رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی یک رژیم آپارتاید کامل از همه جهات است، بیان کرد: این رژیم به هیچ یکی از مبانی بین‌المللی و حقوقی پایبند نیست و اکنون برخلاف قطعنامه‌های سازمان‌های بین‌الملل به جنایات خود ادامه می‌دهد. ادامه اشغال و شهرک‌سازی‌ها و به زندان کشاندن و کشتن مردم مظلوم فلسطین خلاف همه قوانین بین‌المللی است.

وی افزود: کودک‌کشی یکی از جنایات صهیونیست‌ها است؛ این رژیم جنایتکار مردم فلسطین را از نظر دارو، غذا و حتی شیر کودکان تحت فشار قرار داده است و مانند همین رفتار را آمریکا و اروپا نسبت به مردم آفریقا انجام می‌دهند.

آیت‌الله اختری بیان کرد: شما می‌توانید نقش خوبی را در مبارزه با رژیم صهیونیستی و ارتباطات دو کشور ایفا کنید، کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی ایران، اجلاسی را برای دفاع از کودکان فلسطینی برگزار خواهد کرد که از جنابعالی دعوت می‌کنم در این اجلاس که مهرماه در تهران برگزار می‌شود، شرکت کنید و به عنوان زبان آفریقا در مورد مشکلات کودکان آفریقا صحبت کنید.

زوولیولیله ماندلا، نوه نلسون ماندلا رهبر فقید ضد آپارتاید آفریقای جنوبی نیز در این دیدار اظهار کرد: پدربزرگ من مرحوم ماندلا در مبارزاتش با آپارتاید درخصوص الهام خود از امام خمینی(ره)، رهبر فقید ایران سخن می‌گفت و از حمایت مردم ایران در مبارزاتش برای آزادی برخوردار بود؛ ایران نخستین کشوری بود که آفریقای جنوبی را کشور آپارتاید اعلام کرد که بسیار برای ما ارزشمند بود.

وی افزود: از تجربه مبارزه با رژیم ددمنشانه آپارتاید استفاده می‌کنیم. هنوز در حال مبارزه برای استعمارزدایی از جنوب آفریقا و کل آفریقا هستیم. رئیس جمهور ماندلا بسیار واضح گفت که دشمنان آمریکا دشمنان ما نیستند به همین دلیل دوستانمان را در روزهای تاریک مانند جمهوری اسلامی ایران، نزدیک می‌دانیم و هنوز داریم تلاش می‌کنیم آخرین استعمار را در صحرای غربی بزداییم. ما همواره به مردم فلسطین علاقه قلبی داریم پدربزرگ من مسئله فلسطین را بزرگ‌ترین مسئله زمان می‌دانست، به همین دلیل در دیدار با مردم غزه در سال 1995 گفت: آزادی ما بدون آزادی شما کامل نیست.

وی افزود: اکنون پیگیری می‌کنیم که از فعالان مدنی حامی فلسطین حمایت کنیم. همچنین برای حمایت از آرمان فلسطین تلاش می‌کنیم؛ در همین راستا بسیار خوشحال می‌شویم تبادل فرهنگ و تبادل دانشجو داشته باشیم.

زوولیولیله ماندلا همچنین گفت: زمینه‌های همکاری در همه موضوعات به خصوص علمی، دانشجویی و تکنیکی وجود دارد که با اراده دولت‌ها می‌تواند اقدامات خوبی آغاز شود تا مردم آفریقا از فقر و ضعف معیشتی نجات یابند.

انتهای پیام
captcha