بزرگترین درس عاشورا برای امروز سخاوت و دستگیری از دیگران است
کد خبر: 4078336
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
امام جمعه میشیگان:

بزرگترین درس عاشورا برای امروز سخاوت و دستگیری از دیگران است

حجت‌الاسلام محمدعلی الهی، امام جمعه و رئیس دارالحکمه میشیگان، گفت: شاید مهمترین درس عاشورا برای امروز میهمن عزیز ما درس جود و کرامت و سخاوت باشد.

محمدعلی الهیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی الهی، امام جمعه و رئیس دارالحکمه میشیگان، 24 مردادماه در نشست علمی «درس‌های عاشورا برای امروز»، گفت: کربلا نه یک دشت و یک منطقه جغرافیایی بلکه یک دانشگاه برای همه جهانیان است؛ امام حسین(ع) نه یک رهبر شیعه، یمنی و یساری و سنی بلکه یک الگوی آسمانی است و جاذبه شکوه شخصیت آن امام(ع) توجه تمامی اندیشمندان و آگاهان به تاریخ عاشورا را عمیقا مجذوب خود کرده است؛ بزرگانی مانند گاندی، اقبال لاهوری، توماس کارلایل، ادوارد بروان، آنتوان بارا و بولس سلامه و شیخ حسن فرحان که خدا مقدمات آزادی ایشان را فراهم کند مجذوب شکوه عاشورا شد‌ه‌اند.

وی افزود: آنتوان بارا، حسین را سید شهدای حقانیت، رمز عدالت و ضمیر همه ادیان تا روز قیامت می‌داند، شیخ مصطفی از علمای الازهر گفته است: درس حق پرستی و قیام علیه ظالمان را از عاشورا فراگرفتیم. شیخ زکزاکی که شش پسر رشید و با ایمانش توسط ارتش نیجریه به شهادت رسیدند در سخنرانی‌اش گفت: یا حسین(ع) اگر چه در کویر کربلا فریاد هل من ناصر ینصرنی تو بی جواب ماند ولی قرنها بعد از آن تنهایی و غربت، پاسخ لبیک یا حسین را از حلقوم صدها میلیون عشاق آزادی و عدالت می‌شنوی. بدرالدین حسون مفتی سابق شام هم معتقد است که ماجرای کربلا قضیه شیعه و سنی و یمینی و یاسری نیست بلکه داستان آموزگاری است که تاریخ قهرمانی و جانبازی را در مدرسه متقین به ثبت رساند و قبر او در قلوب همه قهرمانان زیارت می‌شود.

دیدگاه گاندی درباره حسین(ع)

الهی بیان کرد: ماهاتما گاندی گفت؛ از مکتب عاشورای حسین آموختم می‌توانم مظلوم و در عین حال پیروز و سرافراز باشم. اقبال لاهوری گفت؛ امام حسین(ع) پذیرفت تا زندگیش در میان گرد و خاک و خون قتلگاه پایان بپذیرد ولی حق حیات و حیات حقیقت را تضمین کرد. پرفسور ادوارد کسلر، استاد دانشگاه کمبریج گفته است؛ من مایلم خودم را در فریاد برای عدالت اجتماعی، حسینی بدانم؛ او جانش را برای عدالت اجتماعی فدا کرد.   

امام جمعه میشیگان با بیان اینکه کربلا درس عشق و عقلانیت و صبر و صلاة، شجاعت، ایمان و عدالت و زیبایی و انسانیت، به ما آموخته است، تصریح کرد: در مدرسه حسین و اولاد و اصحاب او سخن از مودت و معرفت، آگاهی و مسئولیت و حیات طیبه و کریمانه است؛ همان حیاتی که آن را در زیارت عاشورا درخواست کرده و می‌گوییم: اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد(ص) و مماتی ممات محمد(ص) و آل محمد(ع).

کلمات جاودانه در تاریخ

رئیس دارالحکمه میشیگان گفت: هر کلمه‌ از زندگی 57 ساله آن حضرت یک کلاس و هر کلاسی یک کتاب است. کلمات الهام‌بخش اجتماعی امام حسین(ع) همواره در افق تاریخ و انسانیت خواهد درخشید، کلماتی چون «ارجعوا الی عقولکم. کونوا احرارا فی دنیاکم. موت فی عز خیر من الحیات فی ذل. به عقولتان برگردید، کمال عقلانی بدون راهپیمایی در مسیر حقیقت امکان ناپذیر است؛ اگر نمی‌خواهید اهل دیانت باشید لااقل اهل حریت و آزادگی باشید؛ لقد طیب الله بک التراب و اوضح بک الکتاب و جعلک و جدک و اخاک ...؛ ای  عزیز دلها خون مطهر تو زمین را پاکسازی و کتاب خدا را تفسیر کرد؛ تو و خانواده‌ات بهترین آموزگاران اندیشمندان عالم هستید.

وی افزود: روز عاشورا هم روز تسلیت و هم روز تبریک بود؛ تسلیت به خاطر دردها و رنجها و تشنگی‌ها و گرسنگی‌ها، شکنجه‌ها و شهادتها ولی روز تبریک به خاطر تولد تازه مردانگی، شرافت و ایثار افتخارانگیز خاندان رسالت. به فرموده شهید مطهری یک صفحه عاشورا تراژدی، تاریکی و ظلمت و پستی و جرم و حنایت بود ولی صحفه دیگر تجلی تابناک تقرب به خدا و غررو قهرمانانه و پاره کردن زنجیرهای زور و ذلت؛ روز عاشورا هم روز اندوه افسردگی و هم روز ابتهاج و افتخار و سربلندی است.  

الهی بیان کرد: پیمودن 2200 کیلومتر از مکه به مدینه و سپس به سمت کربلا، سرانجام با تحمل سختی فراوان به روز عاشورا و روز انتخاب رسید، و او باید بین حق و باطل و زور و ظلمت و یزید و یزدان یکی را انتخاب می‌کرد و البته واضح بود که او رضایت یزدان را برگزیده است. خون پاک مقربترین انسان‌های آسمانی در راه خدا به زمین ریخته شد و این چه سخاوتمندی ستودنی است. این چه سخاوتی است که حتی آب را به سپاهیان جنایتکار دشمن و حتی به اسب‌های آنها تقدیم کرد. او از خانواده‌ای سخاوتمند و ایثارگری است که خدا از آنها برای اطعام در سوره انسان تجلیل کرده است. شدیدا گرسنه و تشنه باشی ولی در موقع افطار غذای خود را به تشنگان و  گرسنگان بدهی.

او مظهر قدیم الاحسان است

افزود: شاید مهمترین درس عاشورا برای امروز میهمن عزیز ما درس جود و کرامت و سخاوت باشد؛ فرمود: اگر در مقامی هستید که بتوانید نیازی از نیازهای مردم را تامین کنید آن را نعمت بدانید و سریعا اقدام کنید قبل از آن که این فرصت از دست شما برود. وقتی مرد اعرابی نزد امام آمد و گرفتاری مالی خود را مطرح کرد امام به قنبر فرمود هر چه هست بیاور و همه را تقدیم کرد و در پایان فرمود عذر می‌خواهم کاش بیشتر داشتم و می‌توانستم بیشتر کمک کنم.

امام جمعه میشیگان تصریح کرد: این درس کربلا در دنیایی که در هر نقطه آن کربلایی برپاست فوری و حیاتی است. حسین(ع) مظهر قدیم الاحسان است، احسانی که 194 بار در قرآن تکرار شده است و در جای جای قرآن آمده: ان الله یحب المحسنین. بشری للمحسنین. ولا نضیع اجر المحسنین. احسان به والدین، احسان در رابطه زن و شوهر، احسان با همسایگان و هموطنان و کل جهان؛ احسان زبانی، اخلاقی و مالی.

وی تاکید کرد: اگر امام(ع) مظهر قدیم الاحسان است ما هم با پیروی از حسین(ع) و همراهی با ایشان مظهر قدیم الاحسان شویم و اگر دوست داریم به چهار شرطِ شهروندی در بهشت عمل کنیم جوابش در حدیث امام صادق(ع) آمده است که اهل بهشت چهار ویژگی دارند: انبساط در چهره و خوشرویی؛ لطافت در زبان و رحمت در روان و سخاوت در دستان. تاکنون با کمال تاسف هزاران نفر از کسانی که در ایران و جهان در سال‌های کرونا جان داده‌اند، عمدتا از طبقات تهیدست و کم درآمد و فقیر بوده‌اند ولی کرونا فقط یکی از مصائب سالهای اخیر ایران و جهان است.

وی ادامه داد: بحران آب، غذا، خشکسالی و بحران‌های طبیعی مانند آتش‌سوزی هولناک و سیل و ... تا بحران‌های اجتماعی مانند تهاجمات تروریستی و جنگ و غارت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و کروناهای اخلاقی، کینه‌توزی‌ها و حسادت‌ها و توطئه‌ دستگاه‌های جاسوسی، زندگی بشریت را به مردابی مرگبار و جهنمی از آتش‌های سیاسی و مذهبی، اقتصادی و اجتماعی تبدیل کرده و صدها میلیون انسان هر شب با شکم گرسنه می‌خوابند. میلیونها آواره جنگی در سرزمین‌های ناامن بدون هیچ امیدی به آینده به سر می‌برند و قربانی جنگ‌های روانی و قبیله‌ای و نظامی هستند و دنبال بارقه امیدی هستند که هرگز نمی‌بینند.

درس احسان و نیکوکاری عاشورا

الهی اضافه کرد: بزرگترین درس عاشورا، انقلاب در ارزشهاست و درس احسان و نیکوکاری و محبت و مردانگی در صدر دروس مدرسه عاشوراست. حسین(ع)، قهرمان بخشش و سخاوت و مهمان‌نوازی است و او سخاوت را از جد بزرگوارش و جده گرانقدرش خدیجه کبری(س) که همه ثروتش را سخاوتمندانه در راه حق فدا کرد و از مادرش فاطمه(س) که لباس عروسی خود را به فقیر داد آموخت و جایزه فداها ابوها را از پدر بزرگوارش دریافت کرد. امام حسین(ع) در چنین خانواده و مکتبی بزرگ شد و بالید.

وی افزود: او شخصیتی است که سوره هل اتی در شان او و خانواده‌اش نازل شد و در یک شب اسیر و یتیم و مسکین به منزلشان آمدند و در موقع افطار غذای خود را در حال گرسنگی و تشنگی به آنها دادند و اطعام طعام کردند و امروز هم باید از اینها برای دستگیری از فقرا و مستمندان جامعه خود درس و الگو بگیریم.

انتهای پیام
captcha