اختصاص هزار دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل زائران اربعین
کد خبر: 4079708
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران خبر داد:

اختصاص هزار دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل زائران اربعین

رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران با اشاره به اینکه وظیفه حمل و نقل زوار کار مشترکی بین ما و عراق است، گفت: بخش کوچکی از این حمل و نقل به عهده ما خواهد بود و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، هزار دستگاه اتوبوس برای این امر در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری محمدامین توکلی‌‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی و رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران، ۳۰ مردادماه در محل تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، توکلی‌زاده به اقدامات این معاونت در راستای برگزاری مراسم اربعین حسینی اشاره و اظهار کرد: ستاد اربعین حسینی مدتی است کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرده است. این ستاد، سابقه دیرینه‌ای در شهرداری تهران دارد و سال‌های متمادی است که تشکیل شده و خدمات بسیار خوبی را نیز ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه پس از دو سال وقفه عدم شرکت مردم در حماسه اربعین حسینی، امسال مقدمات حضور مردم در این حماسه فراهم شده است، گفت: حضور ۲۵ میلیون نفر در یک واقعه جهانی عدد کوچکی نیست. این مراسم، بی‌بدیل بوده و یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات انسانی و همچنین، فرصت بی‌بدیلی برای بهره‌برداری از سفره بابرکت اباعبدالله(ع) است.

توکلی‌زاده با اشاره به وظایف ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران بیان کرد: این ستاد عضو رسمی ستاد اربعین کشور است. در ستاد اربعین کشور مسئولیت‌هایی به عهده کلان‌شهرهای کشور به ویژه شهرداری تهران گذاشته می‌شود. عمده این زحمات که از سوی همکاران در حوزه خدمات شهری از گذشته انجام می‌شد، امسال نیز تداوم داشته و در کمیته‌های حمل و نقل، فرهنگی و رسانه نیز خدمتگزار مردم هستیم. امسال به دلیل وقفه دوساله در برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین، اشتیاق فراوانی در مردم برای حضور در این مراسم وجود دارد. هرچقدر اشتیاق و حضور مردم بیشتر باشد، مسئولیت ما سنگین‌تر خواهد شد. براساس همین موضوع، کمیته‌های تخصصی ستاد اربعین حسینی در مجموعه ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران تشکیل شد که همکاران خدمات شهری در این حوزه همواره مانند سنوات قبل پیشتاز بوده و همکاران حوزه حمل و نقل نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: پیرو مصوبات ملی و تقسیم کار انجام شده، در حوزه فرهنگی و رسانه‌ای نیز مسئولیت‌هایی را برعهده گرفتیم که سعی داریم وظایف خود را در این زمینه به خوبی انجام دهیم و برنامه‌های گذشته را با کیفیت خوب و بهتر اجرا کنیم.

توکلی‌زاده بیان کرد: از رسانه‌ها درخواست داریم تا خیّرانی که قصد دارند نیات خیرخواهانه خود را اجرایی کنند، تلاش خود را معطوف رفع نیاز امروز مراسم اربعین حسینی یعنی مسئله گرمای هوا کرده و اقلام مورد نیاز زوار در این زمینه همچون آب، یخ، سایه‌بان، مه‌پاش و ... را تهیه کنند.

رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران تصریح کرد: نکته بعدی در مورد میزبانان عراقی است. میزبانان عراقی سنتی دارند که زودتر به زیارت امام حسین(ع) مشرف شده و خیلی سریع کربلا را ترک می‌کنند. باید کمک کنیم تا زائران ایرانی نیز از این سنت تبعیت کرده و موجبات زیارت دیگر زوار را نیز فراهم کنند.

وی بیان کرد: رسانه اربعین خود مردم هستند و هر کدام از زوار می‌توانند با استفاده از کمترین ابزار همچون گوشی‌های همراه دیگران را نیز در زیارت عتبات عالیات سهیم کنند. البته فرهنگ‌سازی و کمک به توسعه این مسئله باید از سوی رسانه‌ها پیگیری شود تا مردم هرچه بیشتر با این فرهنگ آشنا شوند.

توکلی‌زاده با اشاره به برنامه «جاماندگان حسینی» نیز اظهار کرد: این برنامه طی دو سال اخیر و به دلیل شیوع بیماری کرونا اطلاع‌رسانی عمومی نشد اما با این وجود طی سال گذشته حدود 500 هزار نفر در برنامه «جاماندگان حسینی» شرکت کردند. امسال نیز پیش‌بینی ما این است که تعداد بالایی از مردم تهران در راهپیمایی جاماندگان شرکت کنند که مسئولیت مستقیم برگزاری این مراسم برعهده سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران است و هماهنگی‌های لازم در این زمینه نیز با نهادهای مختلف همچون شهرداری‌های مسیر این رهپیمایی و ... انجام شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری باشکوه اربعین حسینی جزو دغدغه‌های مهم اعضای شورای اسلامی شهر تهران است،‌ گفت: با این وجود برپایی مراسم اربعین و خدمات شهرداری تهران در این زمینه، به هیچ وجه موجب ایجاد خلل در وظایف روزمره شهرداری نخواهد شد و تمامی خدمات شهرداری همچون روال عادی به مردم ارائه خواهد شد.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به خدمات شرکت شهر سالم به زوار اربعین حسینی نیز بیان کرد: طبق هماهنگی‌هایی که با مدیرعامل شرکت شهر سالم انجام شده، این شرکت به عنوان کمیته سلامت ستاد اربعین در موکب 77 و شهرهای کربلا و نجف مستقر است. همچنین، این شرکت با فراخوان از داوطلبان حوزه سلامت و خدمات پزشکی، نسبت به برپایی ایستگاه سلامت در مرزها اقدام خواهد کرد.

توکلی‌زاده در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه وظیفه حمل و نقل زوار کار مشترکی بین ما و عراق است، گفت: البته بخش کوچکی از این حمل و نقل به عهده ما خواهد بود و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تعداد یک هزار دستگاه اتوبوس برای این امر در نظر گرفته شده است.

پویش «سلام یا مهدی(عج)»؛ مهمترین برنامه فرهنگی ستاد اربعین شهرداری تهران

در ادامه، کامران زنگیشه، رئیس کمیته خدمات شهری ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران نیز در سخنانی گفت: در مجموعه ستاد اربعین کشور 17 کمیته وجود دارد که یکی از کمیته‌ها، کمیته خدمات شهری است. مسئولیت خدمات شهری در حوزه اربعین کشور به عهده شهرداری تهران است و مجموع شهرداری‌های کلان‌شهرها در حوزه خدمات شهری زیرمجموعه ما هستند. ما در مجموع در مرزهای خروجی و نیز در کشور عراق بحث نظافت و پاکسازی را برعهده داریم.

زنگیشه تصریح کرد: در بحث نظافت با ایجاد چهار قرارگاه در مهرزهای مهران، شلمچه، چذابه و خسروی نسبت به جمع‌آوری و پاکسازی پسماندهای تولید شده در نقاط مرزی اقدام می‌کنیم. برای هر کدام از این مرزها یکی از مناطق شهرداری تهران به عنوان معین مرز درنظر گرفته شده است. در این راستا مرز مهران به شهرداری‌های دو منطقه 5 و 11، مرز شلمچه به شهرداری منطقه یک، مرز چذابه به شهرداری منطقه و مرز خسروی به شهرداری منطقه 22 سپرده شده است.

وی بیان کرد: در سنوات گذشته حدود 800 چشمه سرویس بهداشتی در مرزها احداث شده و امسال نیز بحث بهینه‌سازی و رفع نواقص این سرویس‌ها انجام شده و در نقاطی نیز که نیاز به سرویس‌های بهداشتی سیار باشد، اقدام می‌شود؛ همکاران ما هم‌اکنون در حال نصب این سرویس‌ها هستند. همچنین، امسال شهرهای سامرا و طریق در عراق به برنامه ما افزوده شد که برای پاکسازی این شهرها نیز از ظرفیت تمامی مناطق شهرداری تهران بهره خواهیم برد.

زنگیشه با بیان اینکه نظافت شهرهای نجف و کربلا به عهده ما نیست، گفت: کمک‌رسانی در زمینه پاکسازی شهرهای عتبات عالیات به هیچ وجه به معنای نادیده گرفتن کار شهرداری‌های این شهرها نیست بلکه هر بخشی از کار که شهرداری عتبات عالیات به ما بسپارد، به دیده منت انجام داده و از ظرفیت شهردای تهران برای این مسئله استفاده خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: در جایگاه شهرداری تهران در چهار مرز خروجی مهران، شلمچه، خسروی و چذابه، هزار و 500 نفر از همکاران پاکبان شهرداری تهران مستقر می‌شوند و برنامه نظافت و پاکسازی را انجام می‌دهند. همچنین، 130 دستگاه ماشین‌آلات خدمات شهری نیز در مرزها مستقر هستند. امسال مأموریت ویژه‌ای نیز به سازمان آتش‌نشانی سپرده شد تا با توجه به گرمای هوا اقدام به آب‌پاشی و خنک‌سازی فضای هوا کنند. پایان مأموریت همکاران ما در عراق نیز دو روز پس از مراسم اربعین است و این همکاران روز 29 شهریورماه راهی کشور خواهند شد.

پویش «سلام یا مهدی(عج)»؛ مهمترین برنامه فرهنگی ستاد اربعین شهرداری تهران

در ادامه، جعفرزاده، مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران نیز گفت: امسال شهردار تهران تدبیری دارد تا در کنار همه خدماتی که شهرداری طی این سال‌ها در حوزه خدمات شهرداری، حمل و نقل و ... انجام می‌داد، شاهد جریان گفتمانی فرهنگی پررنگ‌تری در حوزه اربعین حسینی باشیم. به همین دلیل امسال برای اولین بار عضو کمیته فرهنگی ستاد اربعین کشور شدیم. چارچوب نگاه ما این است که بتوانیم امسال کمک کنیم تا چارچوب یک گفتمان محوری با حضور همه نهادها در فضای اربعین شکل گیرد.

وی افزود: در کمیته فرهنگی ستاد اربعین، مسئولیت پشتیبانی از تولید محصولات فرهنگی، هدایای موکب‌داران ایرانی، فضاسازی در شهرهای منتهی به مرزها و در طول مسیر نجف تا کربلا بر عهده ما است. مهم‌ترین کاری که امسال انجام می‌دهیم، راه‌اندازی پویشی با عنوان «سلام یا مهدی(عج)» است که سعی داریم در این پویش از ظرفیتی که سلام فرمانده در کشور ایجاد کرده و کشورهای حوزه مقاومت را نیز در بر گرفته استفاده کنیم. آغاز این پویش از ۱۰ شهریورماه سال جاری با برنامه «بدرقه» است که در مصلای تهران برگزار می‌شود. در کنار این برنامه، نمایشگاه اربعینی برپا می‌شود. همچنین طی برگزاری این پویش، اجراهایی در مسیر از مسجد سهله تا حرمین امامین شریفین در سامرا انجام می‌شود.

جعفرزاده تصریح کرد: در کنار اجرای ایرانی این برنامه، ملیت‌های دیگری همچون عراقی، پاکستانی، ترکی، انگلیسی، فرانسوی و ... نیز به اجرای این برنامه خواهند پرداخت. در روز پایانی پویش نیز تمامی شرکت‌کندگان در پویش در حرمین امامین شریفین سامرا جمع شده و نماد «ما ملت امام حسینیم» شکل خواهد گرفت. این برنامه، بهانه‌ای است برای اینکه بتوانیم بحث مهدویت‌ و انتظار را با اربعین پیوند دهیم. تمامی برنامه‌های مختلف همچون مداحی، محصولات فرهنگی و ... ذیل این پویش اجرایی خواهد شد.

وی بیان کرد: پس از اجرای این برنامه نیز طی روز نهم ماه ربیع نیز اقدام به برپایی همایش شکرگزاری جهت قدردانی از خادمان اربعین خواهیم کرد. در رابطه با مسئله خادم منتظر نیز سعی داریم با اعلام فراخوانی در این زمینه هم در داخل شهرداری و هم در خارج از آن از وجود افرادی که قصد دارند نیات خود را در حوزه‌های مختلف فرهنگی و آموزشی اجرا کنند، استفاده شود. 

انتهای پیام
captcha