مجموعه نشست‌های ‌‌‌«تشیع و اندیشه سیاسی» برگزار می‌شود
کد خبر: 4079925
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳

مجموعه نشست‌های ‌‌‌«تشیع و اندیشه سیاسی» برگزار می‌شود

مجموعه نشست‌های ‌‌‌«تشیع و اندیشه سیاسی» به همت کانون اندیشه جوان برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، به همت کانون اندیشه جوان در گفت‌وگوی زنده مجازی به موضوعات «اندیشه سیاسی شیعه در دوره غیبت» و «اندیشه سیاسی شیعه در دوره صفوی (علامه مجلسی)» ‌از مجموعه نشست‌های تشیع و اندیشه سیاسی پرداخته می‌شود.
 
در تفکر شیعی، سزاوارترین فرد برای اداره جامعه اسلامی، پیامبر اکرم(ص) است و بعد از ایشان، این امر به امام معصوم (ع) می‌‏رسد. بر اساس این بینش، این حکومت در عصر غیبت به عهده فقهای جامع‌‏الشرایط است که دارای صفاتی چون اجتهاد، مدیریت، حسن تدبیر و آگاه به شرایط زمانه خود است، اما این مهم تا انقلاب اسلامی به درازا انجامید. از همین روی پرداختن به دو دوره بعد از غیبت امام دوازدهم و نیز ظهور دولت صفویان که بر پایه آرا علمای شیعی بود تا به قدرت رسیدن حکومت جمهوری اسلامی که تکامل بخش اندیشه سیاسی شیع محسوب می‌شود، حائز اهمیت است.
 
بر این اساس دوران غیبت امام دوازدهم، شرایط و مقدمات لازم برای طرح اندیشه سیاسی شیعه را در فضای غیبت فراهم کرد و فقها و علما به طرح رابطه با نظام سیاسی مشروع غیرشیعی پرداختند. این روند تا به قدرت رسیدن حکومت صفوی که شیعی محسوب می‌‌شد، ادامه یافت اما این دوره چالش دیگری روی داد و آن عدم معصومیت حاکم بود که به نظریه‌پردازی مجدد علما به نوع رابطه شیعیان با نظام سیاسی پرداخته شد. از همین رو پرداختن به این دو دوره اساسی و فضای فکری جامعه شیعی اهمیت ویژه دارد.
 
در همین راستا کانون اندیشه جوان قصد دارد تا در روز سه‌شنبه و چهار‌شنبه 1 و 2 شهریور ماه ساعت 21 با حضور حجج اسلام محسن مهاجرنیا و ابوالفضل سلطان‌محمدی در نشستی مجازی تحت عنوان «اندیشه سیاسی شیعه در دوره غیبت» و «اندیشه سیاسی شیعه در دوره صفوی (علامه مجلسی)» ‌در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی @canoon_org_  به گفت‌وگو بپردازد.
 
انتهای پیام
captcha