اخبار معارفی رسانه‌ها/ انتشار جلد شصت و سوم تفسیر «تسنیم»
کد خبر: 4080215
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰

اخبار معارفی رسانه‌ها/ انتشار جلد شصت و سوم تفسیر «تسنیم»

«جلد شصت و سوم تفسیر تسنیم منتشر شد» یکی از عناوین مهم صفحات معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه اول شهریورماه، اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز سه خبر منتشر کرده است. در بخشی از خبری با عنوان «تصریح سیدالشهدا(ع) بر امامت امام سجاد(ع)» می‌خوانیم: حجت‌الاسلام محمدهاشم شفیعی کارشناس مذهبی و پژوهشگر اهل بیت(ع) در گفت‌وگو با فارس درباره امامت بعد از پیامبر(ص) گفت: خداوند متعال بعد از اشاره به اصل امامت در قرآن کریم، بیان جزئیات آن را بر عهده پیامبر خاتم قرار داد، بنابراین پیامبر اکرم(ص)، در جاهای مختلف و به گونه‌های مختلف به معرفی امامان دوازده‌گانه پرداختند. در بسیاری از روایات به نام امامان تصریح و حتی برخی از خصوصیات شخصی آن‌ها نیز بیان شده است. علاوه بر اینکه پیامبر(ص) به امامت حضرت سجاد(ع) تصریح فرمودند، امام حسین(ع) نیز، به امامت حضرت بعد از خودشان تصریح کردند.
 
این کارشناس مذهبی با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) گفت: امام باقر(ع) فرمودند: «لَمَّا حَضَرَ الْحُسَیْنَ(ع) مَا حَضَرَهُ، دَفَعَ وَصِیَّتَهُ إِلَى ابْنَتِهِ فَاطِمَةَ ظَاهِرَةً فِی کِتَابٍ مُدْرَجٍ فَلَمَّا أَنْ کَانَ مِنْ أَمْرِ الْحُسَیْنِ علیه‌السلام مَا کَانَ دَفَعَتْ ذَلِکَ إِلَى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ علیه‌السلام قُلْتُ لَهُ فَمَا فِیهِ یَرْحَمُکَ اللَّهُ فَقَالَ مَا یَحْتَاجُ إِلَیْهِ وُلْدُ آدَمَ مُنْذُ کَانَتِ الدُّنْیَا إِلَى أَنْ تَفْنَى؛  چون هنگام شهادت امام حسین علیه‌السلام فرا رسید، وصیتش را که در کتابى پیچیده بود، در حضور مردم، به دخترش فاطمه داد، پس چون امر شهادت حسین(ع) بدان جا که مقدر بود رسید، فاطمه آن وصیت را به على بن الحسین(ع) داد، عرض کردم: خدایت رحمت کند، در آن وصیت چه بود؟ فرمود: آنچه فرزندان آدم از ابتداى دنیا تا به آخر رسیدن آن احتیاج دارند.» حجت‌الاسلام شفیعی افزود: امام صادق(ع) نیز فرمودند: «إِنَّ الْحُسَیْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ لَمَّا صَارَ إِلَى الْعِرَاقِ اسْتَوْدَعَ أُمَّ سَلَمَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا الْکُتُبَ وَ الْوَصِیَّةَ فَلَمَّا رَجَعَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ دَفَعَتْهَا إِلَیْهِ؛  چون امام حسین صلوات‌اللَّه‌علیه به جانب عراق رهسپار گشت، کتب و وصیت را به امّ سلمه رضی‌اللَّه‌عنها، سپرد و چون على بن الحسین(ع) به مدینه برگشت به او تحویل داد.
 
دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «خاطرات مرحوم کافی از پیاده‌روی اربعین/ عراقی‌ها باقی غذای زائران را تبرک برمی‌داشتند+فیلم» و «ترتیل صفحه 522 قرآن/ به سوی خدا بگریزید+فیلم، متن و مفاهیم» هستند.

تسنیم

صفحه دین‌، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز هفت خبر منتشر کرده است. در بخشی از خبری با عنوان «جلد شصت و سوم تفسیر تسنیم منتشر شد» آمده است: جلد 63 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت‌الله جوادی آملی و با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز نشر اسراء، منتشر شد. لزم به توضیح است که جلد 63 تفسیر تسنیم، به تفسیر آیات 14 سوره مبارکه قصص تا پایان سوره و همچنین آیات 1 تا 41 سوره عنکبوت اختصاص دارد. همچنین سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است. علاقه‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله جوادی آملی می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند.
 
شش خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «ابلاغ طرح ملی نظارت بر فضاهای اقامه نماز راه‌های مواصلاتی کشور در اربعین ۱۴۰۱»، «استفتاء از امام خامنه‌ای درباره جریمه تأخیر در پرداخت شارژ ساختمان»، «روایت «دلدادگی» نگارگران عاشورایی در حوزه هنری تماشایی شد»، «استفتاء از امام خامنه‌ای درباره زیارت اربعین»، «واشقانی: با معضل تجاری‌کردن مساجد مواجهیم/ مسجد را برای کودکان فضای امن نشان دهیم»، و «اهداف شکل‌گیری سازمان هیئت‌ها و تشکل‌های دینی/ آئین‌نامه جامع ستایشگران اجرایی می‌شود» هستند.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا، امروز یک خبر با عنوان «نقش مهم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جهت اقتدار حوزه علمیه در عرصه بین‌الملل» منتشر کرده است.

ایرنا

صفحه قرآن و معارف خبرگزاری ایرنا، نیز امروز یک خبر با عنوان «سه شهرستان جنوب کرمان به طرح ملی تلاوت قرآن کریم پیوستند» منتشر کرده است.

مهر

صفحه قرآن و عترت خبرگزاری مهر، دو خبر منتشر کرده است. در بخشی از خبری با عنوان «آزمون مرحله دوم هفدهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به حافظان آغاز شد» می‌خوانیم:  آزمون مرحله دوم حفظ تخصصی شامل آزمون‌های شفاهی از امروز اول شهریور ماه الی ۲۰ شهریور ماه سال جاری در تمامی استان‌ها برگزار می‌شود. در این دوره بر خلاف سنوات گذشته تمامی مراحل آزمون شفاهی شامل: حسن حفظ، صوت و لحن، وقف و ابتدا و تجوید با استفاده از ظرفیت داوران مجاز بومی برگزار می‌شود و این سازمان صرفاً نقش هدایت و نظارت بر آزمون‌ها را بر عهده خواهد داشت. در مجموع تعداد ۱۰۰۷ نفر برای شرکت در مرحله اول آزمون حفظ تخصصی ثبت نام نموده اند که ۳۶۷۳ نفر پس از قبولی در آزمون کتبی موفق به راهیابی به مرحله دوم شده اند. شرکت کنندگان طبق جدول زمانبندی و مطابق با حوزه‌های امتحانی تعیین شده در استان خود می‌توانند در آزمون‌ها شرکت نمایند.
 
شرکت کنندگان در سه مقطع ۱۰ جز، ۲۰ جز و کل قرآن کریم آزمون خواهند داد و در صورت کسب حد نصاب و نمره قبولی، گواهینامه معتبر مدرک حفظ تخصصی را دریافت خواهد کرد.همچنین کسانی که حد نصاب برای مرحله سوم (معادل فوق لیسانس) را کسب نمایند می‌توانند در آزمون مربوطه که به صورت متمرکز از سوی سازمان دارالقرآن الکریم برگزار خواهد شد شرکت نمایند. زمان آزمون مرحله سوم نیز پس از اعلام نتایج آزمون مرحله دوم اعلام خواهد شد. گفتنی است که آزمون‌های تخصصی طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم، مصوبه شماره ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و توسط سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می‌شود.
 
«پیامبر (ص) برای حفظ قرآن و دقیق بیان کردن آن خیلی دغدغه داشت» عنوان یک خبر دیگر این صفحه در روز جاری است.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز دو خبر با عناوین«کتاب «جهاد نظامی بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)» منتشر شد» و «چند نکته مهم پیرامون تدابیر سیاسی «امام سجاد(ع)» و فضایل نهفته در صحیفه سجادیه» منتشر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

چهار خبر صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز شامل «یکی از بزرگ‌ترین وقف‌های مادی پس از انقلاب به ثبت رسید»، «طرح نظارت بر فضا‌های اقامه نماز در راه‌های مواصلاتی کشور اجرایی شد»، «منفورترین مردم نزد خداوند چه کسى است؟» و «نقش مهم امام سجاد(ع) در اشاعه پیام واقعه کربلا» هستند.
 
انتهای پیام
captcha