زمانی برای گفت‌وگوی داور و متسابقان قرآنی در نظر گرفته شود
کد خبر: 4082104
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸

زمانی برای گفت‌وگوی داور و متسابقان قرآنی در نظر گرفته شود

بهره‌گیری از تجربیات سال‌های گذشته، تشکیل کارگروه‌ها و جلسات پیش از برگزاری مسابقات، ایجاد فرصت گفت‌وگو میان داوران و متسابقان از جمله نکات مشترکی است که داوران مسابقات قرآن اوقاف خوزستان در برگزاری هرچه بهتر مسابقات در آینده بر آن تأکید داشتند.

مسابقات قرآن اوقاف خوزستانمرحله استانی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف خوزستان در رشته‌های «آوایی» شامل ترتیل، تحقیق و حفظ قرآن کریم و «مقامات دینی» شامل اذان، دعاخوانی و تواشیح طی روزهای 7 و 8 شهریور در دو بخش آقایان و بانوان برگزار و نتایج آن اعلام شد. متن زیر گفت‌وگوی ایکنای خوزستان، با سه تن از داوران این مسابقات در بخش آقایان است: 

معتز آقایی، داور بخش صحت حفظ مسابقات استانی اوقاف در خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: سطح فنی متسابقان در این مسابقات آن‌طور که باید و شاید رضایت‌بخش نبود. در رشته‌های حفظ 5 جزء‏، 10 جزء و حتی 20 جزء رقابت‌ها چندان قوی نبود، شاید دلیل این موضوع به دوران کرونا و تعطیلی مسابقات به صورت حضوری و شاید به تعطیلی جلسات آموزش حضوری و مؤسسات قرآنی برگردد که در مدت شیوع کرونا ارتباط عمیقی با حافظان نداشتند. بخشی از این مسئله هم به خود متسابقان مربوط می‌شود که افت کردند و تمرین نداشتند.

وی اظهار کرد: در رشته حفظ کل شرکت‌کنندگان نسبتاً خوب بودند، اما عالی نبودند. توقع داشتم متسابقان رشته حفظ درخشان‌تر و قوی‌تر در مسابقات حضور پیدا کنند.

این داور مسابقات با تصریح به اینکه کیفیت اجرای مسابقات متوسط بود، افزود: برنامه‌ریزی مسابقات با توجه به تعداد بالای شرکت‌کنندگان در خوزستان باید دقیق‌تر و ظریفتر از این انجام شد. داوری مسابقات با حضور شصت، هفتاد نفر در یک روز، خستگی داور و خستگی متسابق را در پی دارد. ای کاش برنامه‌ریزی به نحوی بود که می‌توانستیم دو روز در خدمت متسابقان باشیم.

آقایی ادامه داد: مسابقات نفس‌گیر بود و داوران فرصت استراحت نداشتند. توصیه ما این است برای برگزاری مسابقات اوقاف که سالی یک بار برگزار می‌شود جلسات منظم و منسجمی برگزار شود. از سایر نهادها دعوت شود، به ویژه اینکه خوزستان میزبان مرحله کشوری این مسابقات است. تنها اوقاف برگزارکننده این رویداد نیست، شاید بهتر باشد با تدبیر و هم فکری سایر نهادها برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود.

در شأن قرآن و اهل بیت(ع) انجام وظیفه کنیم

صالح اطهری‌فرد، داور لحن مسابقات استانی اوقاف در خوزستان نیز درباره مسابقات ضمن قدردانی از اوقاف که مجری این رویداد قرآنی بود، گفت: در اینکه آن‌طور باید و شاید در شأن قرآن و اهل بیت(ع) انجام وظیفه کنیم، قاصر هستیم، اما باید سعی کنیم با حداکثر توان خود یک کار خوب و بی‌نقص در راستای فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) انجام دهیم.

وی تأکید کرد: به نظر می‎‌رسد بعد از سال‌های بسیاری که اوقاف، این مسابقات را در همه بخش‌ها چه استانی، چه کشوری و حتی بین المللی برگزار کرده است، باید از تجربیاتی که در این سال‌ها داشته بهتر استفاده کند و کار کم نقص‌تری ارائه دهد.

اطهری‌فرد افزود: چهل و پنج سال است که این مسابقات در سطح کشور برگزار می‌شود. مثلاً می‌شد به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که مجبور نباشیم در یک روز، دوازده ساعت داوری انجام دهیم. ذهن و گوش انسان خسته می‌شود و فرصتی باقی نمی‌ماند که بخواهیم با شرکت‌کنندگان صحبتی داشته باشیم و انتقال تجربه‌ای صورت گیرد. بالاخره آنها سؤالاتی دارند که باید به آنها جوابگو باشیم.

این داور مسابقات قرآنی اظهار کرد: وقتی این زمان برای گفت‌وگوی داور و متسابق در نظر گرفته نشود، بعد از مسابقه و بعد از ۱۲ ساعت داوری که ذهن ما خسته است، اگر سؤالی از ما پرسیده شود، شادابی و نشاطی را که باید در مواجهه با شرکت‌کنندگان داشته باشیم، ممکن است نتوانیم نشان دهیم و حیف است که بعد از زحماتی که کشیده شده است خاطره خوشی در این برنامه شکل نگیرد. طوری برنامه‌ریزی شود که دو یا سه ساعت فرصت برای گفتگو متسابقان با داوران فراهم باشد. 

وی خاطرنشان کرد: تعداد متسابقان بالا بود‎، گرچه با درخواست مسئولان مسابقات در استان ظرفیت افرایش یافته بود. این موضوع یک نقصی ایجاد کرده بود و آن این بود که برخی تلاوت‌ها ضعیف بود‏، به نحوی که در حد مسابقات استانی نبودند. گرچه در بین متسابقان، خوش‌خوان‌هایی هم بودند که نیاز به کسب تجربه بیشتر دارند. سطح مسابقات از نظر قرائت، متوسط بود.

اطهری‌فرد با بیان اینکه در این میان، تعداد نسبتاً بالای حفاظ باعث خوشحالی بود، افزود: چندین سال است که رهبر معظم انقلاب بر این موضوع تأکید می‌کنند. یک نکته دیگر که در همه مسابقات نه تنها در خوزستان، می‌بینیم این است که بچه‌ها برای شرکت در مسابقات کم‌انگیزه شدند. این مسئله می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما اگر بخواهیم در یک عبارت دلیل آن را بیان کنیم، موضوع به «بزرگداشت قهرمانان قرآنی» بر می‌گردد. ما باید این قهرمانان را نه فقط به لحاظ مادی، بلکه از نظر معنوی تکریم کنیم تا حداقل جوان یا نوجوانی می‌خواهد آنها را الگوی خود قرار دهد، جایگاه معنوی آنها را ببیند. این جایگاه شکل نگرفته است و این به ضرر آینده قرآنی کشور است.

این داور مسابقات قرآن یک عامل دیگر در تقویت انگیزه شرکت‌کنندگان را افزایش سطح جوایز دانست و تصریح کرد: گاهی هدایا در سطحی است که اگر داده نشود محترمانه‌تر است و گاهی این جوایز با فاصله یکی دو ماه از مسابقات داده می‌شود. برای مبتدی‌ها جوایز مادی، مؤثر است. این موضوع خاص خوزستان نیست و حتی در مسابقات کشوری و بین‌المللی هم آن‌طور که شایسته است جایزه نمی‌دهیم.

زمان داوری مسابقات طولانی نباشد

محسن شیروانی، داور بخش صوت این مسابقات با بیان اینکه این مسابقات، تجربه اول داوری من در مسابقات استانی اوقاف است، گفت: کیفیت برگزاری مسابقات خوب و رضایت‌بخش بود.

وی اظهار کرد:‌ زمان داوری مسابقات قدری به طول انجامید و احساس می‌کنم برنامه‌ریزان ارزیابی دقیقی از این موضوع نداشتند که برای اجرای این تعداد متسابق چه قدر زمان لازم است که این باعث خستگی شد.

به گفته شیروانی، سطح متسابقان خوب بود. در رشته تحقیق سطح قرائت‌ها نسبت به ترتیل و حفظ بالاتر بود.

انتهای پیام
captcha