مؤسسه «هفت آسمان معرفت»؛ از تمرکز بر تفسیر قرآن تا اشتغال‌زایی
کد خبر: 4086690
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹

مؤسسه «هفت آسمان معرفت»؛ از تمرکز بر تفسیر قرآن تا اشتغال‌زایی

«هفت آسمان معرفت» مجموعه‌ای کم‌نظیر در میان مؤسسات قرآنی به‌شمار می‌رود، چراکه حوزه فعالیت خود را بر ترجمه و تفسیر قرآن متمرکز کرده و با الگوگیری از مساجد قدیم که هزینه فعالیت‌های خود را به‌طور غیرمستقیم تأمین می‌کردند، مجموعه‌ای اقتصادی راه‌اندازی کرده است.

ولی‌الله جعفری مدیر مؤسسه هفت آسمان معرفت

«اولین همایش بزرگی که در شاهین‌شهر برگزار کردیم، وقتی روی سن قرار گرفتم، دیدم اکثر جمعیت حاضر در سالن، به لحاظ حجاب و پوشش در سطح متوسطی قرار دارند و این باعث خوشحالی من بود که توانسته‌ایم افراد را به قرآن و مفاهیم زیبای آن جذب کنیم.» این‌ها بخشی از سخنان ولی‌الله جعفری، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی هفت آسمان معرفت است که از هشت سال گذشته، طرح جامع مطالعاتی صفای دل را راه‌اندازی کرده، طرحی که تاکنون 17 هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند.

جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنای اصفهان، هفت آسمان معرفت را مجموعه‌ای معرفی کرد که با محوریت ترجمه و تفسیر قرآن فعالیت می‌کند و گفت: مؤسسات قرآنی معمولاً در حوزه روخوانی، قرائت، حفظ و ترجمه فعال هستند، ولی ویژگی مؤسسه هفت آسمان معرفت، فعالیت در حوزه‌ای متفاوت یعنی ترجمه و تفسیر است. هشت سال پیش، طرح مطالعاتی تفسیر و ترجمه قرآن با 30 نفر شروع و به مرور زمان، مخاطب این طرح بیشتر شد و ما نیز به تبع افزایش مخاطب، به برنامه‌ها تنوع دادیم. در حال حاضر نیز 10 برنامه در 6 عنوان تفسیری برای مخاطبان اجرا می‌شود و در هر ترم، حدود چهار هزار نفر مشغول مطالعات تفسیری می‌شوند.

وی با بیان اینکه چهار هزار و 590 نفر در ترم جاری این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: این طرح از ترجمه قرآن آغاز می‌شود و تا تفسیر قرآن، از سطح مبتدی تا پیشرفته ادامه پیدا می‌کند. از کودکان هفت ساله تا بزرگسالان 50 ساله در این طرح مطالعاتی شرکت دارند و طرح مطابق با شرایط مخاطب انعطاف پیدا می‌کند.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی هفت آسمان معرفت تأکید کرد: فعالیت‌های قرآنی همواره بر حفظ و قرائت متمرکز بوده است، ولی ما در طرح صفای دل، در پی ایجاد یک موج مطالعاتی معارف قرآنی در کشور هستیم تا مردم بدانند قرآن چه می‌خواهد بگوید.

عضویت اساتید حوزه و دانشگاه در طرح جامع صفای دل

وی ادامه داد: اولین ویژگی این طرح، غیرحضوری بودن آن است، در زمانه فعلی که فعالیت‌ها به‌صورت دورکاری و مجازی انجام می‌شود، روش آموزش غیرحضوری جواب داده است. رایگان بودن و تنوع برنامه‌ها نیز از دیگر ویژگی‌های این طرح به‌شمار می‌رود که برای افراد بی‌سواد، کم‌سواد و دارای تحصیلات عالیه طرح‌ریزی شده است. نزدیک به 200 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه عضو طرح صفای دل هستند که مطابق با سطح تحصیلات خود، تفسیرهای قرآن را مطالعه می‌کنند. ویژگی دیگر این طرح، وجود پشتیبان‌هاست که طرح مطالعاتی مخاطبان را پیگیری و پشتیبانی می‌کنند و مخاطبان نیز باید گزارش مطالعات خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند که این کار در فضای قرآنی، بی‌نظیر یا کم‌نظیر است.

جعفری اضافه کرد: طرح جامع صفای دل محدود به شهر اصفهان نیست، تقریباً همه شهرستان‌های اصفهان و اغلب شهرهای کشور تحت پوشش این طرح هستند و هر روز عضوگیری در آن بیشتر می‌شود. طرح صفای دل از شاهین‌شهر، نجف‌آباد، داران، قم، تهران، مشهد، زاهدان، سیستان و بلوچستان، اهواز و شیراز تا روستاهای کرمان، روستای پشت‌کوه لردگان و روستای توحید ایلام را دربر می‌گیرد و بدون ایجاد شعبه‌ای از مؤسسه در این شهرها و به‌صورت مدیریت از شهر اصفهان اجرا می‌شود، جالب اینکه این طرح بیش از اصفهان در دیگر شهرها شناخته شده است. تعدادی از اتباع فارسی‌زبان کشورهای هند، پاکستان، هندوستان و افغانستان نیز در طرح صفای دل عضو هستند و در آینده نیز برای چندزبانه شدن طرح برنامه داریم، ولی در حال حاضر، فقط به زبان فارسی اجرا می‌شود.

«با قرآن بزرگ شو»؛ طرح جامع تفسیری برای کودکان

وی با بیان اینکه فرستادن کودکان به بیرون از منزل در ایام تابستان کار درستی نیست، گفت: برنامه «با قرآن بزرگ شو» که پس از بررسی و مطالعات کارشناسی برای گروه سنی هفت تا 10 سال برنامه‌ریزی شده، شامل 40 قصه قرآنی است که مادر آن‍ها را می‌خواند، برای کودک تعریف و او را تشویق می‌کند که داستان را برایش بازگو کند. به این ترتیب، هم مطالعات قرآنی مادر و هم ارتباط او با کودک تقویت می‌شود، ضمن اینکه واکنش‌ها به این طرح بسیار خوب بوده است. در واقع، کودک با برنامه «با قرآن بزرگ شو» وارد طرح جامع تفسیری می‌شود و بعد از طرح قصه‌های قرآنی 1 و 2 و طرح تلاوت، به سطوح بالاتر مطالعاتی می‌رسد. در حال حاضر نیز حدود 700 نفر از کودکان در این طرح عضو هستند.

مدیر مؤسسه هفت آسمان معرفت در توضیح روند این طرح، بیان کرد: قصه‌های قرآنی 1 برای کودکان هفت سال، قصه‌های قرآنی 2 برای کودکان 8 تا 10 سال، طرح تلاوت برای کودکان 11 تا 14 سال، درس‌هایی از قرآن 1 تا 3 (تفسیر حجت‌الاسلام قرائتی)، تفسیر نور و تفسیر نمونه از آیت‌الله جوادی آملی در قالب برنامه تسنیم 1 و 2 اجرا می‌شود. هر ترم، 11 هفته طول می‌کشد و در واقع، کودک هفت ساله وقتی وارد طرح می‌شود، در 27 سالگی از آن خارج می‌شود.

وی به همایش‌های قرآنی مؤسسه اشاره کرد و گفت: این همایش‌ها هر 6 ماه، با حضور شرکت‌کنندگان و فارغ‌التحصیلان طرح‌ها برگزار و ضمن تشویق و انگیزه‌بخشی به اعضا، جوایزی نیز به برگزیدگان اهدا می‌شود. در آخرین همایشی که برگزار شد، 400 نفر بدون قرعه‌کشی هدیه دریافت کردند و بهمن‌ماه سال گذشته نیز 220 نفر در قالب پنج گروه به‌صورت رایگان به مشهد مقدس مشرف شدند.

مسابقه‌ای با محوریت آیات پرکاربرد قرآن

جعفری تصریح کرد: مقام معظم رهبری چند سال پیش در جایی فرمودند: کاش همان‌طور که مردم ضرب‌المثل‌ها را در گفت‌وگوها و محاورات به‌کار می‌برند، آیات کاربردی قرآن را نیز به‌طور روزمره به‌کار ببندند. پیرو این فرمایش، در مؤسسه هفت آسمان معرفت با استخراج آیات پرکاربرد قرآن، مسابقه‌ای با عنوان «آدرس» با محوریت 600 آیه کاربردی قرآن در موضوعات اجتماعی، اقتصادی، عبادی و... برگزار کردیم، به این ترتیب که در چند مرحله، محتوای آماده‌ای که شامل آیات و ترجمه آنهاست، به شرکت‌کننده تحویل و مسابقه به‌صورت حفظ آیات برگزار می‌شود. در واقع، هدف و رویکرد این مسابقه، خارج کردن حفظ قرآن از حالت تخصصی و محدود، ورود آیات کاربردی قرآن به زندگی فردی و اجتماعی و ارتباط بدنه جامعه با قرآن است.

وی با بیان اینکه آماده کمک به مؤسسات قرآنی برای پیاده‌سازی طرح مطالعاتی معارف قرآن هستیم، گفت: مؤسسه هفت‌ آسمان معرفت در بخش‌های پژوهش، آموزش و رسانه فعال است که بخش آموزش، طرح صفای دل را اجرا می‌کند، بخش رسانه، کار رسانه‌ای با محوریت قرآن را به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌دهد و بخش پژوهش ضمن آماده‌سازی محتوای مورد نیاز طرح تفسیر قرآن، تألیف کتاب را نیز در دستورکار دارد که اخیراً کتاب ـ سالنامه قرآنی و چندمنظوره هفت آسمان را طراحی و تألیف کرده که به‌زودی چاپ خواهد شد. این سالنامه بر اساس تقویم قمری و همراه با نکات قرآنی طراحی شده است و تاریخ انقضا ندارد.

مدیر مؤسسه هفت آسمان معرفت بیان کرد: ما با الگوگیری از فعالیت مساجد قدیم که با طرح‌هایی مثل وقف مغازه، هزینه فعالیت مسجد را به‌طور غیرمستقیم تأمین می‌کردند و نیز الگوهای فعالیت اقتصادی در خارج از کشور، مجموعه‌ای اقتصادی راه‌اندازی کردیم که در کنار اشتغال‌زایی برای چند نفر، هزینه فعالیت‌های قرآنی مؤسسه هفت آسمان را تأمین می‌کند؛ به این ترتیب، فعالیت خیر به‌صورت مداوم و مستمر انجام می‌شود.

گفت‌وگو از پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha