راهکارهای حفظ دستاوردهای مکتب اربعین در جامعه
کد خبر: 4086997
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱

راهکارهای حفظ دستاوردهای مکتب اربعین در جامعه

رئیس اداره تبلیغات اسلامی فردیس بر نقش رسانه‌ها برای حفظ دستاوردهای مکتب اربعین تأکید کرد و گفت: همکاری رسانه‌ها، مطبوعات و صداوسیما، و هم‌سویی تبلیغات با نیازهای مخاطبان در این عرصه بسیار تأثیرگذار است.

اربعین حسینی

حجت‌الاسلام سیدحسن حسینی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی فردیس در گفت‌وگو با ایکنا از البرز بر ضرورت پیاده‌سازی ارزش‌های مکتب اربعین در جامعه تأکید کرد و گفت: بعد از پایان مراسم اربعین حسینی شرکت‌کنندگان این مراسم هر یک با درس‌ها و تجربه‌هایی که از این سفر معنوی گرفتند، به‌دنبال پیاده‌سازی رفتارهای اربعینی هستند، رفتارهایی از جنس ایثار، گذشت، همدلی و تعاون.

وی با اشاره به اینکه آیین‌های حسینی در طول تاریخ نقش بسزایی در حیات شیعه داشتند و به نوعی می‌توان از آن به رستاخیز حسینی تعبیر کرد، افزود: از ابعاد مختلفی می‌توان اربعین امام حسین(ع) را مورد مطالعه قرار داد چون این اتفاق بزرگ از منظر فرهنگی، اجتماعی، روانشناختی و تربیتی تأثیر بسیاری در جامعه دارد.

این مسئول بیان کرد: از مهم‌ترین آثار تربیتی فردی تزکیه و تذهیب نفس، ایجاد آرامش درونی، خودباوری، صبر و پایداری، افزایش مهر و محبت اهل بیت(ع)، تقویت دین‌داری و افزایش تعامل و از خودگذشتگی است.

حسینی تصریح کرد: تقویت روحیه جمع‌گرایی در این فضای نابسامان غرب که به شدت فردگرایی است از جمله مهم‌ترین پیامدهای اجتماعی پدیده مراسم اربعین است. ایجاد همبستگی، تألیف قلوب، تقویت روحیه اخوت و برادری در میان اقشار مختلف با تمام تمایزهای قومی، ملی و تحصیلی و افزایش ارتباطات و مناسبات انسانی بر پایه محبت، صمیمیت، ایثار و انفاق از جمله پیامدهای اجتماعی راهپیمایی اربعین حسینی است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی فردیس گفت: حرکت بزرگ راهپیمایی اربعین، دارای تأثیرات اجتماعی و سیاسی است که قدرت نرم و هویت شیعی را در سایه وحدت تبیین می‌کند. به عبارت دیگر اربعین حسینی نمایشگاهی از قدرت سیاسی شیعه و محبین سیدالشهدا(ع)، حول شخصیت امام حسین(ع) است، چراکه اربعین اولین نقطه آغازین بعد از عاشوراست که به بازخوانی آزادگی، عزت‌طلبی و ذلت‌گریزی می‌پردازد.

وی بیان کرد: در واقع اربعین حسینی تجلی یک فرهنگ متعالی است که اغلب مذاهب اسلامی و حتی ادیان مختلف مسیحی، ایزدی و صائبی از کشورهای مختلف در آن حضور دارند. در این مراسم شاهد امنیت‌سازی، ارتقای وحدت بین مسلمانان و ایجاد تصویر حقیقی از شیعه در عرصه جهانی به همراه همگرایی اسلامی هستیم.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه برای نهادینه‌ شدن فرهنگ مکتب اربعین نیازمند تأمین زیرساخت هستیم، گفت: در این راستا باید براساس آیات و روایات به موضوع آگاهی‌بخشی بین مردم بپردازیم و نسبت به برکات این سفر معنوی کار کنیم. 

وی اضافه کرد: ترویج فرهنگ مکتب اربعین با تکریم از کسانی که این فضا را ایجاد کردند، امکان‌پذیر است. مقام معظم رهبری هر سال با دست‌اندرکاران مواکب و هیئت‌ها دیدار می‌کند و از آنها تشکر می‌کنند. همچنین استفاده از مکانیزم تشویق برای کسانی که در این راهپیمایی شرکت کردند از دیگر اقداماتی است که می‌توان در این راستا انجام داد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی فردیس اظهار کرد: البته نباید فراموش کنیم برای نهادینه‌ کردن مکتب اربعین ابتدا باید از خانواده آغاز کرد، چراکه خانواده نخستین و مؤثرترین محیط تربیتی برای فرزندان است. در کشور عراق کودکان نسل در نسل از اجداد و پدر و مادر خود تکریم زائران امام حسین(ع) را فرا گرفتند. نهادهایی مثل مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در نهایدنه‌ کردن دستاوردهای مکتب اربعین بسیار مؤثر هستند.

وی همچنین بر نقش رسانه‌ها برای تحقق این مهم تأکید کرد و گفت: همکاری رسانه‌ها، مطبوعات و صداوسیما و هم‌سویی تبلیغات با نیازهای مخاطبان در این عرصه بسیار تأثیرگذار است تا دستاوردهای اربعین در طول سال نیز در جامعه جاری و ساری باشد و فقط به ایام اربعین حسینی محدود نشود.

انتهای پیام
captcha