دریافت نخستین رتبه بین‌المللی قرآن برای ایران در سال 1401
کد خبر: 4088656
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته

دریافت نخستین رتبه بین‌المللی قرآن برای ایران در سال 1401

دریافت رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی مهم‌ترین خبری قرآنی هفته اول مهرماه 1401 بود. بر همین اساس علیرضا مکاری، موفق شد تا در یک رقابت حضوری، نخستین رتبه مسابقات بین‌المللی قرآن امسال را برای کشورمان به دست بیاورد.

کسب اولین رتبه بین‌المللی قرآنی برای ایران در سال 1401

به گزارش ایکنا، هفته اول مهرماه در تقویم قمری با روزهای پایانی ماه صفر و مناسبت‌های این ماه و نیز هفته دفاع مقدس در تقویم شمسی مصادف شده است. در این هفته علاوه بر انتشار خبرهای متعددی با محوریت مناسبت‌های ذکر شده، خبرهای دیگری نیز در حوزه قرآن کریم منتشر شد که از جمله مهم‌ترین آنها باید به کسب رتبه اول نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی اشاره کرد.

علیرضا مکاری با کسب این رتبه، اولین رتبه بین‌المللی قرآن در سال 1401 را برای کشورمان به دست آورد تا در روزهای آینده که شش قاری و حافظ ایرانی به کشورهای ترکیه، کویت و مالزی اعزام می‌شوند با روحیه بیشتری عازم این کشورها شوند. (البته پیش از این مسابقات سیدجاسم موسوی نیز در مسابقات قرآن که از سوی یکی از شبکه های تلویزیونی کشور عربستان برگزار شده بود رتبه اول را به دست آورد که آن رویداد، رقابت اصلی کشور عربستان در حوزه قرآن کریم نیست.)

آغاز دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مشکات، اعلام زمان برگزاری مرحله نهایی مسابقات قرآن نیروی زمینی سپاه، معرفی نمایندگان دو استان کشور برای حضور در مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف، انتشار جزئیات دو رویداد قرآنی در سطح تهران بزرگ و ... از جمله مهم‌ترین رویدادهای قرآنی اولین هفته مهرماه 1401 بود. در ادامه مروری کوتاه بر این رویدادها داشته‌ایم.

برگزاری انتخابات جمعیت قرآنی استان تهران

یازدهمین مجمع عمومی و هفتمین دوره انتخابات شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران، روز اول مهرماه به صورت حضوری و غیر حضوری در حسینیه بیت‌الزهرا(س) (یادبود مرحوم بهمن جاهی، عضو شورای مرکزی این جمعیت و پیشکسوت قرآنی) برگزار شد. از میان حدود ۳۰۰ عضو فعال، ۲۱۰ نفر به صورت حضوری و غیر حضوری در رأی‌گیری هفتمین دوره انتخابات شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران شرکت کردند که «محمدرضا پورمعین» بیشترین رای را کسب کرد.

افتخار آفرینی قاری ایرانی در کرواسی

علیرضا مُکاری، نماینده کشورمان در بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی اوایل هفته جاری موفق به کسب رتبه اول این مسابقات شد. او پس از کسب رتبه اول این مسابقات، بامداد چهارم مهرماه وارد کشور شد و مورد استقبال مدیران مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و خانواده و دوستان قرار گرفت. رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی با اشاره به اینکه برای من سفر به این کشور قبل از اینکه یک سفر مسابقه‌ای باشد، تبلیغی و ترویجی بود، افزود: حضور ملیت‌ها در این مسابقات به حدی متنوع بود که برای من بیشتر یک سفر تبلیغی بود تا یک مسابقه قرآنی؛ این مسابقات یک تبلیغ فوق‌العاده برای جامعه قرآنی ایران و تشیع است.

دریافت نخستین رتبه بین‌المللی قرآن برای ایران در سال 1401

آغاز فرایند برنامه‌ریزی ستاد راهبری حفظ قرآن در سال 1402

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در ابتدای این هفته با اشاره به اینکه برای اولین بار، قبل از شروع سال جدید، برنامه‌های عملیاتی پیشنهادی حوزه حفظ قرآن کریم از دستگاه‌ها و نهادهای فعال در زمینه حفظ اخذ شده است، گفت: بررسی این برنامه‌ها از نیمه دوم آبان‌ماه آغاز می‌شود. مجیدی‌مهر همچنین اولویت داشتن برنامه‌های ملی (برنامه‌هایی که مخاطبان آن عموم جامعه باشند)، توجه به اقدامات مصوب طرح ملی حفظ، پرهیز از پیشنهاد برنامه‌هایی که جزء وظایف ذاتی دستگاه‌هاست، پرداختن به برنامه‌های تحولی و پربازده و خروجی محور بودن برنامه‌ها را از جمله اصول برنامه‌ریزی برای برنامه‌های عملیاتی ستاد در سال آتی عنوان کرد.

خاطرات رزمندگان دفاع مقدس با قرآن

خبرگزاری قرآن همزمان با هفته دفاع مقدس تلاش کرد تا در سرویس‌های مختلف خبری خود به معرفی چهره‌های کمتر شناخته شده سال های دفاع مقدس و مدافعان میهن بپردازد. از جمله این چهره‌ها که در سرویس خبری فعالیت‌های قرآنی معرفی شد، «احسان جهانبخش بود». چهره‌ای که علاوه بر حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی، فعالیت‌های بیشماری در عرصه قرآنی نیز داشته و دارد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به بیان خاطراتی از آن فعالیت‌ها در سال‌های جنگ تحمیلی و نیز فعالیت‌های فعلی خود در عرصه قرآن پرداخت.

نگاهی به وضعیت وقف قرآنی در کشور

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این هفته با حضور در برنامه افق رادیو قرآن به بیان برخی فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه وقف و به خصوص وقف قرآنی پرداخت. وی با اشاره به راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی وقف، گفت: در این تلویزیون، مخاطب در هر زمانی از شبانه‌روز به محتواهای تولیدشده در حوزه وقف دسترسی دارد. رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه در پاسخ به این سؤال که برای توسعه موقوفات قرآنی در سایر استان‌ها چه باید کرد؟ گفت: در معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه یک بخش برای مشاوره به افرادی که قصد وقف دارند، در نظر گرفته شده است.

گسترش ابعاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی در مساجد کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین کمال‌الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در این هفته و با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری مرحله کشوری جشنواره قرآنی مدهامتان، گفت: قصد داریم با گسترش ابعاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی در مساجد ایران و برخی کشور‌های اسلامی، زمینه‌ساز ارتقای رویکرد‌های قرآنی با محوریت مساجد شویم و در حال تدوین برنامه‌های مختلفی هستیم. مسابقات مدهامّتان پانزدهمین دوره خود را تجربه می‌کند و امسال استان فارس و شهر شیراز دوازدهم مهرماه میزبان مرحله نهایی و کشوری این مسابقات در مسجد زیبای نصیرالملک است.

معرفی نمایندگانی 2 استان برای حضور در مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نفرات راه‌یافته به مرحله مقدماتی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم را در دو استان لرستان و چهارمحال و بختیاری اعلام کرد. اسامی نمایندگان استان هرمزگان نیز طی روزهای آینده اعلام خواهد شد. نمایندگان سایر استان های کشور پیش از این اعلام شده بود و به دلیل فعالیت ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری و هرمزگان در موکب‌های اربعین، مرحله استانی مسابقات در این استان‌ها در تاریخ‌های ۳۰ و ۳۱ شهریورماه برگزار شد و به همین خاطر نمایندگان این استان‌ها با تأخیر نسبت به سایر راه‌یافتگان به مرحله کشوری معرفی شدند.

اجرای طرح فهم معانی آیات قرآن

مجمع بین‌المللی دعوت جهانی قرآن استان قم برای اجرای طرح فراگیری فهم معانی آیات از مربیان علاقه‌مند، دعوت به همکاری می‌کند. این جذب مربیان به منظور اجرای طرح فراگیری دعوت به قرآن در ایران(آموزش روخوانی و روان‌خوانی در وهله نخست) و دوره‌های فهم معانی آیات، تدبر و تأمل در مصحف شریف در تمامی عرصه‌های زندگی در بستر فضای مجازی، به صورت پروژه‌ای انجام خواهد شد.

برگزاری ششمین دوره توانمندسازی مدیران دارالقرآن‌های آموزش و پرورش

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد جدید معاونت پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه گفت: ششمین دوره آموزش و توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن‌ الکریم سراسر کشور اوایل آبان‌ماه با دعوت از ۷۶۵ مدیر دارالقرآن‌ها و کارشناسان قرآن، عترت و نماز ادارات آموزش و پرورش برگزار می‌شود. وی با اشاره به اینکه در رویکرد جدید معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به دنبال توسعه کمی و کیفی فعالیت دارالقرآن‌ها و ایجاد نقش‌‌ها و کارکردهای جدید برای مراکز دارالقرآن‌ها هستیم، اظهار کرد: بنابر این مجموعه‌ای از فعالیت‌ها تبیین شده برای وظایف ۷۶۵ دارالقرآن سراسر کشور در نظر گرفته شده است.

دلایل یکسان نبودن اعزامی‌های مسابقات بین‌المللی قرآن با تعداد رشته‌ها

کریم دولتی، مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن در حاشیه اسقبال از نماینده ایران در مسابقات کرواسی که اوایل هفته جاری و پس از کسب رتبه اول به کشور بازگشت، در گفت وگو با خبرنگار ایکنا به این سوال که چرا به تعداد رشته‌های مسابقات بین‌المللی، قاری و حافظ اعزام نمی‌شود پاسخ داد و گفت: اولین بار که مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی رشته حفظ کل را به تعداد رشته‌های خود اضافه کرد، دوستان ما درباره همین موضوع در سازمان اوقاف و امور خیریه رایزنی کردند اما نظر برگزارکنندگان این بود که از هر کشور یک نماینده حضور داشته باشد. این قانون برای تمام شرکت‌کننده‌ها و کشورهای مختلف اجرا می‌شود. برای مثال مسابقات مالزی برای دعوت از شرکت‌کننده‌ها به توانمندی کشورها نگاه می‌کند و می‌گوید که چون ایران در قرائت قوی‌تر است تنها در این رشته برای ایران دعوتنامه ارسال می‌شود.

جزئیات 2 رویداد قرآنی در بسیج تهران

مسئول امور شعب حفظ قرآن سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در این هفته آخرین جزئیات دهمین دوره جشنواره قرآنی الحافظون را اعلام کرد و گفت: جشنواره قرآنی الحافظون و مرحله مقدماتی بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج در تهران به صورت همزمان و با محوریت مساجد برپا می‌شود. ثبت نام برای حضور در این دو جشنواره از نیمه‌های شهریورماه آغاز شده و تا روز ۱۵ مهرماه ادامه خواهد داشت. تفاوتی که این دوره با ادوار گذشته دارد به بحث مسجدمحور شدن جشنواره بازمی‌گردد. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال بر بحث مسجدمحور شدن فعالیت‌های قرآنی تأکید داشتند، این تصمیم اتخاذ شده است.

انتشار جدول زمانی دوره آمادگی شرکت کنندگان در مسابقات سراسری قرآن

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه روز چهارشنبه هفته جاری جدول زمانبندی دوره آمادگی و ارتقای راه‌یافتگان به مرحله مقدماتی چهل و پنجمین دور مسابقات سراسری قرآن کریم را منتشر کرد. این دوره آمادگی به صورت مجازی و برخط از روز ششم تا هشتم مهرماه ویژه آقایان و از نهم تا یازدهم مهرماه ویژه بانوان برپا می‌شود. حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری این دوره گفت: مخاطبان این دوره نفرات برتر مرحله استانی مسابقات قرآن هستند که بیش از ۲۶۰ نفر در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم در دو بخش بانوان و آقایان برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

انتشار گزارشی از فعالیت‌های اتحادیه موسسات قرآنی در اربعین

در این هفته همچنین شاهد انتشار گزارش اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، از برنامه‌ها و همکاری‌های اتحادیه‌های استانی در برنامه‌های اربعین داخل کشور و عراق بودیم. پیاده روی نمادین جاماندگان اربعین، اجرای برنامه هایی از قبیل مدیجه سرایی و سخنرانی با موضوع اربعین، برپایی موکب در مسیر پیاده روی اربعین، پذیرایی از عزاداران حاضر در پیاده روی اربعین، برگزاری محفل انس با قرآن، برپایی ایستگاه های قرآن بخوان و جایزه بگیر در مسیر پیاده روی و ... از جمله این فعالیت ها بوده است.

آغاز دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مشکات

دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مشکات از روز پنج شنبه هفتم مهرماه در رشته‌های قرائت تقلیدی و حفظ کل با حضور مجازی قاریانی از ۷۳ کشور در فرهنگسرای قرآن آغاز شد. مرحله نهایی این دوره از مسابقات با حضور ۱۵۳ نفر شرکت‌کننده برگزیده در مرحله مقدماتی تا ۱۱ مهرماه با حضور داوران بین‌المللی قرآن کریم در دو بخش بانوان و آقایان در جریان خواهد بود.

آغاز مرحله نهایی مسابقات قرآنی نیروی زمینی سپاه

مرحله نهایی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کارکنان نیروی زمینی سپاه، از روز شنبه نهم مهرماه در دو بخش بانوان و آقایان آغاز می‌شود و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت. این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ قرآن کریم (اجزاء مختلف)، مفاهیم و اذان برگزار می‌شود. در این رویداد مجموعاً ۲۵۷ نفر حضور دارند که شامل ۱۴۴ نفر در بخش کارکنان پایور، ۶۶ نفر در بخش کارکنان وظیفه و ۴۷ نفر نیز در بخش بانوان شاغل در نیروی زمینی سپاه می‌شود.

مسابقات غیرحضوری و مجازی قرآن فرزندان کارکنان شرکت گاز

مسابقات غیرحضوری و مجازی فرزندان کارکنان شرکت گاز هفتم مهرماه در ساختمان شهید سلیمانی مرکز آموزش شرکت ملی گاز در تهران با حضور داوران ممتاز و بین‌المللی در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد.

گردهمایی مدیران عامل تشکل‌های قرآنی کشور در شیراز

گردهمایی مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها ۷ مهرماه در سالن کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر شیراز آغاز به کار کرد. این گردهمایی طی روزهای پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ مهرماه به مدت دو روز برگزار می‌شود.

در این نشست علاوه بر بررسی مسائل و مشکلات مؤسسات قرآنی و ارائه راهکارها و پیشنهادات لازم برای آن و همچنین نشست تخصصی نقش قرآنیان در جهاد تبیین مطرح خواهد شد.

ابتدای این جلسه مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی به مدیران عامل تشکل‌های قرآنی خیر مقدم گفت و در ادامه نشست آموزشی و تخصصی در حوزه مدیریت استراتژیک در خصوص ارتقا مؤسسات قرآنی با سخنرانی حجت‌الاسلام محمد رحمانی، استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد.

در این گردهمایی علاوه بر حضور مدیرعامل و رئیس و اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، برخی از اساتید و سخنرانان کشوری چون حجت‌الاسلام رفیعی، حجت‌الاسلام راجی، رائفی‌پور و ... در خصوص جهاد تبیین سخنرانی خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha