وظیفه حوزه تبدیل معارف دینی به سبک زندگی است
کد خبر: 4088986
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
زهرا راستی:

وظیفه حوزه تبدیل معارف دینی به سبک زندگی است

زهرا راستی، عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران، گفت: از عرصه‌های مورد نیاز جامعه این است که معارف دینی در حوزه تبدیل به سبک زندگی و وارد بطن زندگی مردم شوند و یکی از برترین سربازان این عرصه، طلاب حوزه علمیه اعم از خواهران و برادران هستند.

زهرا راستی

به گزارش ایکنا، زهرا راستی، عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران 9 مهرماه در آئین مشترک آغاز سال تحصیلی حوزه خواهران و جامعة‌الزهرا(س) که در مرکز مدیریت حوزه خواهران در قم برگزار شد، گفت: امام علی(ع) در حکمت 147 بیانات گهرباری در مورد طالب علم و علم‌آموزی مطرح کرده و خطاب به کمیل فرمودند؛ با ظرفیت‌ترین قلوب، بهترین قلب‌هاست، در این سینه علم فراوانی است که کاش حاملانی برای درک و دریافت آن وجود داشت.

وی با بیان اینکه حضرت در ادامه چهار گروه افراد را برشمرده‌اند، افزود: طبق فرمایش امام علی(ع)، گروه اول کسانی که باهوش هستند و زود مطلب را می‌آموزند ولی امین نیستند، گروه دوم تابع و تسلیم در برابر حق هستند ولی بصیرتی به انواع حق ندارند و اولین شبهه‌ای که با آن روبرو شوند به تردید می‌افتند، گروه دیگر گروهی که دنبال لذت هستند و گروهی هم دنبال ثروت‌طلبی هستند و اینها هیچکدام صاحب علم نیستند و علم با موت چنین حاملانی می‌میرد.

وی ادامه داد: گروه پنجمی هم مطرح کرده‌اند و آنان کسانی هستند که حجت‌ها و بینات الهی را گرفته و حفظ می‌کنند و به کسانی مانند خودشان می‌سپارند و به ودیعه می‌گذارند؛ علم، حقیقت بصیرت را برای آنها فراهم می‌کند و با آنچه دیگران سخت و مشقت‌بار می‌دانند به نرمی و راحتی برخورد می‌کنند.

راستی اضافه کرد: ویژگی‌های دیگری هم توسط امام(ع) برای این گروه شمرده شده از جمله باظرفیت بودن یعنی طالب علم باید احاطه به علم داشته باشد و ظرفیت خود را بالا ببرد، وسعت دید و خشیت و ورع الهی داشته باشد و در برابر شبهات مصون باشد، تعلق به قدرت و ثروت و لذت نداشته باشد، در برابر مسئولیت‌ها بی‌قرار و خستگی‌ناپذیر باشد و شهامت داشته باشد. حضرت(ع) فرمودند که تعداد اینها کم است ولی بالاترین منزلت و قدر را در پیشگاه الهی دارند. حضرت اشتیاق خود را به دیدن چنین افرادی ابراز کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه جامعه امروز با مشکلات فراوانی در عرصه‌های مختلف از جمله بین‌المللی مواجه است، اضافه کرد: امروز به صورت ملموس می‌بینیم که ارزش‌های دینی مورد حمله قرار می‌گیرند و مردم مورد هجوم فکری و فرهنگی هستند و شاهد گسست فرهنگی و تبلیغات سوء، بی وقفه و مداوم از سوی همه قبیله کفر و شرک هستیم.

دعوت به توحید و نفی طاغوت؛ رسالت انبیا

راستی در ادامه بیان کرد: انبیای الهی آمدند تا بر محور توحید و لااله الا الله رستگاری و فلاح را برای جامعه به ارمغان بیاورند و به تعبیر قرآن کریم رسالت انبیا، دعوت به توحید و پرهیز از طاغوت است و در تمام دوره زندگانی ائمه اطهار(ع) خط جهاد و مبارزه برای تحقق توحید دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: اهداف ائمه(ع) تبیین اسلام ناب و تفسیر صحیح قرآن و تصویر روشن از معرفت اسلامی و تبیین مسئله ولایت و حاکمیت دینی و سیاسی در جامعه است. همچنین تلاش مستمر برای تشکیل حکومت اسلامی از دیگر اهداف انبیا و اولیای الهی بوده است تا حکومت جهانی به دست بندگان صالح خداوند برسد.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران بیان کرد: انقلاب اسلامی هم در این راستا به رهبری امام خمینی(ره) شکل گرفت و امام فرمودند انقلاب ما انفجار نور بود و کانون نشر این نور، حوزه علمیه است و حوزویان به عنوان سربازان این نظام باید در این زمینه فعالیت و تلاشی خستگی‌ناپذیر برای تحقق اهداف این انقلاب داشته باشند.

وی افزود: این خط جهاد و مبارزه باید توسط حوزه‌های علمیه ادامه یابد، جهاد به معنای اینکه ما تلاش همه جانبه و وسیع و مثمر ثمر خود را باید برای تحقق این اهداف به کار بگیریم. جهاد یک روش نیست بلکه همه زندگی ماست؛ ان الحیاة عقیده و جهاد.

وی اضافه کرد: حوزویان باید دنبال زمینه‌سازی حکومت جهانی امام مهدی(عج) باشند و این تحقق جهانی نیازمند آن است که عرصه‌های علمی تمدن نوین اسلامی تولید و فراهم شود.

راستی بیان کرد: خواهران حوزوی هم در این مسیر وظیفه بزرگی برعهده دارند؛ اینکه پیامبر(ص) فرمودند: «کسی که به امور مسلمین اهتمام نداشته باشد مسلمان نیست» اطلاق دارد و زنان را هم شامل می‌شود و ما خواهران و استادان حوزه، حتما مخاطب این بیان شریف حضرت هستیم و برای داشتن اهتمام به امور مسلمین وظایفی داریم.

راستی بیان کرد: در همین فتنه اخیر از یکی از احکام ضروری در باب زنان شروع کردند و خود زنان محور فتنه قرار گرفتند و خواهران طلبه وظیفه دارند با تخلق به اخلاق الهی، تهذیب نفس و پیمودن عرصه‌های علمی جامعه را به سمت دینداری تقویت کنند.

اقدامات انجام‌نشده در عرصه فقه زنان

عضو شورای سیاستگذاری حوزه خواهران با بیان اینکه برخی از وظایف ما حالت شعاری پیدا کرده است ولی واقعا جزء وظایف ماست، تصریح کرد: اولین وظیفه؛ تولید علم و بسط مرزهای دانش و استخراج نگاه نظام‌مند و دقیق به دین است، اگر از پنجره فقه که بنیاد و بنای حوزه است، به مسئله نگاه کنیم باز اقدامات زیادی انجام نشده و باید فعالیت‌ها در این زمینه را سرعت ببخشیم.

وی با بیان اینکه مسائل روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، تربیت و اقتصاد و ... هم نیازمند نگاه جامع دین است، گفت: از دیگر عرصه‌های مورد نیاز این است که معارف دینی در حوزه تبدیل به سبک زندگی دینی شده و وارد بطن زندگی مردم شوند و یکی از برترین سربازان این عرصه، طلاب حوزه علمیه اعم از خواهران و برادران هستند.

راستی تصریح کرد: پاسداشت سنگرهای دینی نیازمند آن است که آموزه‌های دینی وارد بطن زندگی و سبک زندگی مردم شود. باید برای تبلیغ آموزه‌های دینی در محله و منطقه و شهر و خانه برنامه‌ریزی کنیم و هر استادی بعد از آموزش، باید برای پیاده‌شدن آموخته‌ها در زندگی شخصی و خانوادگی و جامعه به طلبه کمک کند. طلبه باید مجهز و مسلط به مسائل اجتماعی باشد تا در برابر فتنه‌ها، ساکت نباشیم.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه خواهران اضافه کرد: یکی دیگر از نیازها توجه به روش‌های جدید تبلیغ و متناسب با نیازهای جامعه است و نباید از این مسیر هراس داشته باشیم زیرا خداوند فرموده است که مبلغان راستین دین، از هیچ کسی هراس ندارند و فقط از خدا می‌ترسند. باید سری به فضای مجازی بزنیم، در این صورت موضوعات و عرصه‌های کاری بیشتری فراروی ما باز خواهد شد و بهتر می‌دانیم که عمده شبهات فکری مردم در چه مواردی است.

راستی تصریح کرد: امروز واجبات و فروعات دینی همه در معرض شبهه قرار گرفته‌اند و سؤالاتی در ذهن مردم در این موضوعات مانند ولایت، رهبری جامعه، تربیت کودک و نسل آینده و... وجود دارد و اینها همه عرصه تبلیغ ماست و لازمه این کار آن است که به خوبی یاد بگیریم و دنبال نحوه اجرای صحیح آن باشیم. البته تبلیغ چهره به چهره نقش اصلی دارد و حوزه باید با برنامه مشخصی به این سمت برود و حداقل اینکه هر طلبه چند نفر را مورد تبلیغ خود قرار دهد.

طلاب آتش‌ به‌ اختیار عمل کنند

وی اضافه کرد: نباید منتظر فراهم‌شدن زمینه و فعالیت برای خدمت‌رسانی باشیم؛ زمانی حوزویان به تبلیغ دین پرداختند که هیچ زمینه و امکاناتی برای آنان فراهم نشده بود و وظیفه دینی خود را به بهترین وجه به ثمر رساندند و امروز هم حوزویان باید آتش‌ به‌ اختیار عمل کنند و البته مسئولان درونی حوزه و بیرونی وظایفی در این عرصه دارند که باید به آن عمل کنند. 

 

انتهای پیام
captcha