فلسفه حجاب تأمین امنیت روانی و جسمی جامعه است
کد خبر: 4089782
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹
حجت‌الاسلام داودی:

فلسفه حجاب تأمین امنیت روانی و جسمی جامعه است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه حجاب برای حفظ سلامت جامعه و برخورد انسانی با زن تشریع شده است، گفت: حاکمیت‌ها در ایام کرونا وارد عمل شده و اگر فردی در محیط اجتماعی پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کرد، از خدمات اجتماعی محروم می‌شد، لذا حاکمیت در حوزه حجاب هم مسئولیت دارد.

سعید داودیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید داودی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز 12 مهرماه در سلسله جلسات «عرفی یا شرعی‌بودن حکم حجاب»، گفت: یکی از نظریات در عرصه اجتماعی، نظریه پنجره شکسته است که می‌گوید اگر خانه‌ای یک شیشه شکسته داشته باشد و صاحبخانه آن را درست نکند، بعد از مدتی بقیه شیشه‌های آن هم توسط دیگران مورد اصابت قرار خواهد گرفت زیرا برخی تصور می‌کنند کسی در خانه نیست و می‌توان این کار را کرد بنابراین برای تأمین امنیت باید پنجره شکسته تعمیر شود یا اتومبیلی که مدت مدیدی در کنار خیابان باشد بعد از مدتی کم‌کم همه اجزای آن را می‌برند و ماشین مشتی ممدعلی تحویل خواهند داد؛ در سیاست جنائی اسلام هم این بحث مطرح است که باید با جرائم خرد مبارزه شود تا جرایم کلان در جامعه افزایش پیدا نکند بنابراین با تکدی‌گری مبارزه می‌کنند.

داودی اضافه کرد: اسلام، حجاب را مشخص کرده و خلاف آن گناه یا جرم است و هر جرمی یک جریمه و کیفر دارد، آیت‌الله معرفت فرموده است: حجاب حکمی نیست که فقط در راستای منفعت زنان و ارتقای حقوق اجتماعی آن‌ها تشریع شده باشد بلکه حجاب برای سلامت جامعه تشریع شده تا دچار انحراف و فساد نشود؛ شهید مطهری هم فرموده اینکه گفته شود در کشورهای غربی حجاب نیست و مشکل آن‌ها حل شده، سخن و ادعا و یاوه‌ای بیش نیست، در آنجا هم نظارت فراوان پلیس و دوربین‌هاست که شرایط را کنترل می‌کند.

وی اضافه کرد: قرآن کریم سیاستی تدریجی از نداشتن خضوع در گفتار تا سخن گفتن از وراء حجاب و ... را تبیین فرموده است؛ حتی فرموده زنانی که امید به نکاح ندارند و جذابیت جنسی ندارند، می‌توانند حجاب نداشته باشند ولی همان‌ها هم نباید طوری بیرون بیایند که جلب توجه کنند، بنابراین حجاب برای حفظ سلامت جامعه و برخورد انسانی با زن و نه به نگاه جاذبه جنسی و کالایی به زن تشریع شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: آیا با توجه به آسیب‌های بیان شده حاکمیت وظیفه دارد یا خیر؟ کشورهای دنیا چند سال درگیر کرونا بودند، همه حاکمیت‌ها به نحوی وارد این موضوع شدند اگر فرد در خانه خود محدودیت‌های کرونایی را رعایت نمی‌کرد، کسی کاری با آن‌ها نداشت ولی اگر در محیط اجتماعی رعایت نمی‌کردند جریمه شده و از خدمات اجتماعی محروم می‌شدند؛ آیا وقتی بدحجابی و بی‌حجابی، اینقدر آفت برای خانواده‌ها و جامعه دارد، آیا حاکمیت در این عرصه مسئول نیست؟ اگر رها شود، همان سرنوشت پنجره شکسته رخ می‌دهد و معلوم نیست تا کجا پیش می‌رود.

حجاب عامل تأمین امنیت جامعه است

وی با تأکید بر اینکه حکومت در مورد سلامت روحی و روانی جامعه مسئول است و باید دخالت کند، افزود: مسئله پاکی جامعه از آلودگی‌های دامن برای خداوند بسیار مهم است و قرآن بهره‌مندی جنسی را محدود به خانواده کرده است ضمن اینکه جاذبه جنسی خیلی با جاذبه‌های دیگر تفاوت دارد؛ لذا فرموده است «به زنا نزدیک نشوید»، مفسران گفته‌اند این تعبیر خیلی رساتر از تعبیر «زنا نکنید» است.

حجت‌الاسلام داودی ادامه داد: اینکه فرموده به زنا نزدیک نشوید زیرا زنا مقدماتی از جمله چشم‌چرانی، بدحجابی، بی حجابی و ... دارد به همین دلیل فرموده است که زنان و مردان مؤمن از نگاه به نامحرم پرهیز کنند و قوانین و کتب و فیلم و آثار هنری نادرست هم مقدمه برای زناست. در مقررات دینی گاهی تقوا ضامن برخی گناهان است؛ مثلاً گفته نشده خلوت کردن با وسیله دزدی و قتل نفس و شرابخواری حرام است زیرا تقوا کافی است تا انسان با آلت قتاله کسی را نکشد، ولی در مسئله جنسیت، این ضمانت برداشته شده و حتی خلوت با وسیله بی‌عفتی ممنوع است و به همین دلیل خلوت با زن اجنبیه ممنوع است و اگر نماز با اجنبیه بخواند، اشکال دارد.

اقسام بدحجاب‌ها

وی بیان کرد: کسانی که مراعات حجاب را نمی‌کنند چند قسم هستند؛ اول اینکه ممکن است حکم حجاب را ندانند یعنی مشکل معرفتی دارند؛ برخی مشکل عملی و سهل‌انگاری دارند مثلاً می‌گویند شما متدینین غیبت می‌کنید و ما هم به این گناه مبتلا هستیم؛ برخی چون اعتراض دارند اقدام به بدحجابی می‌کنند و گروهی هم حساب‌شده و با برنامه کار می‌کنند و سازمان‌یافته است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تأکید کرد: به هر حال حکومت حق دارد در این مسئله دخالت کند ولی نحوه برخورد گاهی با یک تذکر است و گاهی با آموزش دادن و آگاهی‌بخشی؛ البته با فساد سازمان‌یافته هم باید برخورد قاطع شود.

وی با اشاره به معیار در برخورد با بدحجابی، تصریح کرد: کسانی که به صورت جیغ و واضح بخواهند جامعه را آلوده کنند و آرامش روانی را بگیرند، باید با آن‌ها برخورد شود؛ حالا ممکن است کسی بدحجاب باشد و نه بی حجاب و زننده و زشت وارد عرصه اجتماع شود.

انتهای پیام
captcha