تولید دانش دینی به زبان بین‌الملل؛ مهمترین دغدغه پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع)
کد خبر: 4105096
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵
/نمایشگاه پژوهش و فناوری /

تولید دانش دینی به زبان بین‌الملل؛ مهمترین دغدغه پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع)

رئیس پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع) در جامعةالمصطفی العالمیه خراسان با بیان اینکه مهمترین دغدغه این پژوهشکده تولید دانش دینی به زبان بین‌الملل است، گفت: در واقع اقتضائات و پارادایم‌های کشورهای مختلف با جمهوری اسلامی در حوزه تولید علم متفاوت است از این‌رو رعایت کردن این پارادایم‌ها در حوزه تولید علم در کشورهای مختلف نیز ضروری است.

روح‌الله سعیدی فاضل، رئیس پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع) وابسته به جامعةالمصطفی العالمیه  در خراسانحجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله سعیدی فاضل، رئیس پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع) وابسته به جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان، با حضور در غرفه خبرگزاری ایکنا در نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی، اظهار کرد: جامعة‌المصطفی یک حوزه علمیه بین‌المللی است که در 70 کشور دنیا نمایندگی دارد و بیش از 400 رشته آموزشی را در این نمایندگی پوشش می‌دهد که با این تعداد رشته در حقیقت بیشترین رشته‌ها در بین دانشگاه‌های کشور در جامعةالمصطفی متمرکز است.

وی بیان کرد: پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع) و پژوهشگاه جامعةالمصطفی دو رکن پژوهشی جامعةالمصطفی هستند که پژوهشگاه آن در قم و پژوهشکده آن نیز در مشهد مستقر هستند، البته این دو مرکز هر یک گروه‌های مستقلی دارند و به‌صورت مستقل نیز فعالیت می‌کنند.

رئیس پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع) در جامعةالمصطفی در خراسان اظهار کرد: پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع) در مشهد زیرمجموعه مستقیم جامعةالمصطفی در خراسان است که بیش از 3000 طلبه خواهر و برادر از کشورها و قاره‌های مختلف را پذیرش کرده است.

سعیدی ‌فاضل تصریح کرد: این پژوهشکده علاوه بر اینکه بیش از 10 سال است که فعالیت دارد و فعالیت‌های پژوهشی مختلفی در آن انجام شده و می‌شود، تاکنون سه گروه علمی نیز در این پژوهشکده وجود داشت که امسال در هفته پژوهش به پنج گروه مطالعات تطبیقی اسلام و ادیان، مطالعات آینده‌پژوهی فکری و فرهنگی جهان، حکمت و فرهنگ رضوی، فلسفه دین و چالش‌های جهانی معاصر و مطالعات تمدن نوین اسلامی ارتقا پیدا می‌کند.

چاپ بیش از 80 طرح پژوهشی در پژوهشکده

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 25 پژوهشگر در این پژوهشکده در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: تاکنون بیش از 80 طرح پژوهشی توسط پژوهشگران این پژوهشکده به چاپ رسیده است، همچنین با توجه به اینکه عمده فعالیت‌های این پژوهشکده حوزه بین‌الملل است، بر همین اساس طرح‌هایی که به چاپ می‌رسند نیز به زبان‌های مختلف انگلیسی، آفریقایی، عربی، اردو، ترکی و فرانسه هستند.

رئیس پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع) در جامعةالمصطفی العالمیه خراسان با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی در این نمایندگی بیان کرد: با توجه به اینکه حوزه فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم عمدتاً حوزه بین‌المللی است، بر همین اساس مباحث‌ مطالعات منطقه‌ای و آینده‌پژوهی در کشورهای مختلف را نیز مورد توجه قرار داده‌ایم، برای نمونه وضعیت مطالعات اسلامی در کشورهای مختلف تحت عنوان «نشست‌ها و کارگاه‌های پژوهشی» پیگیری می‌شود.

سعیدی‌ فاضل گفت: کرسی‌های علمی ترویجی متعددی در نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان و همچنین طراحی کرسی‌های تخصصی و نظریه‌پردازی هم برگزار شده و با توجه به اینکه در حوزه‌های علمیه کمتر به این ساختارها توجه شده، با ورود جدی که به این حوزه داشته‌ایم، خوشبختانه این فضا هم اشباع شده و افرادی در حال فعالیت هستند.

وی اظهار کرد: اقدام دیگری که توسط این پژوهشکده صورت گرفته این است که امسال همایش بین‌المللی «تبلیغ جهانی دین؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و تجارب در عرصه بین‌الملل» با حضور اندیشمندانی از کشورهای مختلف همراه با بیش از 20 پیش‌نشست علمی ـ تخصصی در کشورهای مختلف با حضور اعضای هیئت علمی، کمیته علمی و کمیته اجرای بین‌المللی برگزار و بیش از 2000 مقاله نیز به دبیرخانه این همایش ارسال شد.

رئیس پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع) در جامعةالمصطفی العالمیه خراسان اضافه کرد: در حقیقت هدف از برگزاری این همایش طراحی یک الگوی مناسب در حوزه تبلیغ جهانی دین بود که خوشبختانه این کار با حضور شخصیت‌های برجسته دینی به سرانجام رسید.

سعیدی ‌فاضل دغدغه مهم این پژوهشکده را تولید دانش در حوزه دین به زبان بین‌الملل بیان کرد و افزود: در واقع اقتضائات و پارادایم‌های کشورهای مختلف با جمهوری اسلامی در حوزه تولید علم کاملاً متفاوت است، چرا که اگر در جمهوری اسلامی بخواهیم تولید علم دینی داشته باشیم پارادایم‌های کاملاً متفاوتی با آفریقا و آمریکا دارد که باید آنها را مورد توجه قرار داد، از این‌رو رعایت کردن این پارادایم‌ها و روش‌های علمی در حوزه تولید علم در کشورهای مختلف نیز ضروری است و باید شناخت کافی از چنین فضایی داشته باشیم و متناسب با آن فضا تولید علم را انجام دهیم.

تربیت پژوهشگران دینی و شناسایی نیازهای داخلی سایر کشورها

وی ادامه داد: دغدغه دیگر در این پژوهشکده تربیت پژوهشگران دینی در حوزه بین‌الملل است و این در حالی است که با توجه به اهمیت چنین موضوعی عمدتاً در کشورهای آفریقایی و آسیایی در حوزه‌های دینی متأسفانه چیزی به‌عنوان پژوهش ندیده‌ایم و این دقیقاً همان کاری است که جامعةالمصطفی به آن ورود پیدا کرده و فعالیت‌های علمی لازم را انجام داده است.

رئیس پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع) در جامعةالمصطفی العالمیه خراسان افزود: خوشبختانه در همین راستا تقریباً بیش از 7000 جلد کتاب به زبان‌های بین‌المللی چاپ و ترجمه شده‌ که این اقدام برای جامعةالمصطفی یک اتفاق بسیار بزرگ و مهم محسوب می‌شود.

سعیدی‌ فاضل گفت: اما دغدغه دیگر در این پژوهشکده، شناسایی نیازهای داخلی کشورهایی است که طلبه‌های ما در آنجا در حال فعالیت هستند، بدین‌ ترتیب که در ابتدا نیازهای داخلی آنها شناسایی، سپس اولویت‌سنجی و در نهایت هم وارد کار می‌شوند و اقدامات لازم در این راستا انجام می‌شود.

روح‌الله سعیدی فاضل، رئیس پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع) وابسته به جامعةالمصطفی العالمیه  در خراسان در غرفه خبرگزاری ایکنا در نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی

انتهای پیام
captcha