اجرای طرح ملی «مساجد، پایگاه قرآنی» در کانون‌های کهگیلویه‌وبویراحمد
کد خبر: 4139347
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸

اجرای طرح ملی «مساجد، پایگاه قرآنی» در کانون‌های کهگیلویه‌وبویراحمد

سرپرست ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه‌وبویراحمد از اجرای طرح ملی «مساجد، پایگاه قرآنی» در این کانون‌ها خبر داد.

طرح ملی «مساجد، پایگاه قرآنی»

به گزارش ایکنا از کهگیلویه‌وبویراحمد، به نقل از روابط عمومی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان، کریم لایقی‌اصل، سرپرست ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه‌وبویراحمد روز گذشته، 17 اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امروز مساجد با توجه به نرم‌افزار فکری و فرهنگی اصیل اسلامی که برگرفته از قرآن است، می‌توانند در میدان هجمه جنگ ترکیبی دشمن نوجوانان و جوانان را با زلال معارف اسلامی آشنا و با تلاشی از جنس «جهاد تبیین» شبهات و هجمه‌های دشمنان را خنثی و نسل جوان را برای نقش‌آفرینی در مسیر انقلاب آماده کنند.

وی تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه ترویج فعالیت‌های قرآنی، قرار گرفتن تلاوت در خدمت تأثیرگذاری بر مستمع، انس با قرآن کریم به‌عنوان مقدمه‌ای برای تخلق و عمل به قرآن، ترویج معارف قرآنی و حرکت به سمت فهم قرآن، ترویج سبک زندگی قرآنی و عمل به دستورات الهی و هم‌افزایی ظرفیت‌های قرآنی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را از جمله اهداف این طرح اعلام کرد.

سرپرست ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه‌وبویراحمد مخاطبان طرح ملی «مسجد، پایگاه قرآنی» را کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد دانست و افزود: در این طرح اولویت با کانون‌های مجری طرح تلاوت نور، حضور در دوره‌های آموزشی قرآنی برگزار شده از سوی ستاد، حضور فعال در مسابقات قرآنی مدهامتان و همچنین کانون‌هایی که تمایل و آمادگی خود نسبت به اجرای طرح را اظهار کرده باشند، است.

لایقی‌اصل با اشاره به مختصات برنامه طرح ملی «مسجد، پایگاه قرآنی»، بیان کرد: مخاطبین طرح عموم مردم، مدت اجرا ۴۵ الی ۶۰ دقیقه و در قالب نشست یا محفل با موضوع تلاوت قرآن کریم خواهد بود.

وی شاخص‌های اصلی ارزیابی کانون‌ها را در این طرح ملی، برگزاری منظم جلسات طبق گزارش ثبت شده در سامانه، بارگذاری مستندات با کیفیت در سامانه، سطح کیفی برگزاری جلسات تلاوت و با دعوت از قاری، نظم در برنامه ریزی و غیره، تعداد مخاطبان طرح و تبلیغات اطلاع رسانی طرح ذکر کرد.

سرپرست ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه‌وبویراحمد با تأکید بر ضرورت ارتباط مساجد قرآنی با یکدیگر در این راستا، اضافه کرد: در راستای گام‌های اجرایی برنامه، ارتباط کانون‌های مجری طرح با یکدیگر، هم‌افزایی و به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌های مادی و معنوی کانون‌های همجوار، اجرای برنامه‌های مشترک شامل مسابقات قرآن، محافل قرآنی، هیئت قرآنی و کلاس‌های آموزشی و همچنین ثبت گزارش اقدامات مشترک توسط کانون میزبان به همراه اسامی کانون‌های همکار در فرم فعالیت‌های شبکه ای سامانه «بچه‌های مسجد» یک ضرورت است.

لایقی‌اصل به برنامه‌های مکمل از جمله برگزاری کلاس‌های آموزشی اشاره کرد و یادآور شد: روخوانی، روانخوانی، فصیح خوانی، تجوید از جمله تجوید سطح مقدماتی و تجوید سطح عالی، صوت و لحن، آموزش مفاهیم و همچنین آموزش تفسیر قرآن باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به ارزیابی و سطح‌بندی کانون‌های مجری این طرح ملی، تصریح کرد: به‌منظور شناسایی کانون‌های برتر این طرح، عملکرد کانون‌ها و گزارش‌های ثبت شده در سامانه «بچه‌های مسجد» مورد رصد و ارزیابی قرار گرفته و کانون‌هایی که عملکرد بهتری از نظر کمی و کیفی داشته باشند طبق جدول ارائه شده از مرکز، به‌عنوان کانون‌های برتر معرفی خواهند شد.

سرپرست ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه‌وبویراحمد ضمن بیان وظایف کانون‌ها در راستای اجرای مطلوب طرح ملی «مساجد، پایگاه قرآنی»، بیان کرد: هماهنگی با امام جماعت مسجد و هیئت امنا، ارتباط با کانون‌های همجوار جهت اجرای برنامه‌های مشترک و به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌ها، برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی منظم و مؤثر جهت حضور عموم مردم، جذب منابع مردمی جهت اجرای برنامه‌ها، مستندسازی و ثبت گزارش فعالیت‌ها در سامانه یک ضرورت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha