پرستار محجبه و طراحی روسری برای کادر درمان آمریکا
کد خبر: 4139509
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷

پرستار محجبه و طراحی روسری برای کادر درمان آمریکا

ماجرای هلال ابراهیم، پرستار مسلمان 28 ساله و حضورش در دنیای طراحی لباس پوشیده از یک اتفاق در بیمارستان شروع شد. این حادثه آغاز تحقق رؤیای او برای دسترسی بیشتر زنان مسلمان به حجاب از همه فرهنگ‌ها بود، اکنون طرح‌های او جزو اولین حجاب‌هایی است که در بازار مد پوشیده ایالات متحده به فروش می‌رسد.

به گزارش ایکنا، یکی حوزه‌هایی که زنان کارآفرین مسلمان در آن به موفقیت‌های بسیار خوبی رسیده‌اند،‌ حوزه مد و به خصوص مد اسلامی یا پوشیده است.

مد یکی از صنایعی است که در دنیای امروز و با توجه به نزدیکتر شدن ارتباطات انسانی، صنعتی بزرگ و تأثیرگذار شناخته می‌شود. براساس گزارش Zippa،  ارزش صنعت مد جهانی در سال 2022 به 1.7 تریلیون دلار رسیده است. بازار مد در سال 2017 نرخ رشد 5.46 درصدی داشت که پیش بینی می‌شد تا سال 2020 به 6.2 درصد برسد.

مد در همه کشورهای جهان صنعت بزرگ شناخته می‌شود و برای مثال ارزش صنعت مد ایالات متحده تقریباً 343.70 میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود بازار مد در ایالات متحده تا سال 2027 سالانه 1.96 درصد رشد کند. این در حالی است که صنعت مد 2 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی(GDP) را تشکیل می‌دهد.

حوزه صنعت مد پوشیده و مد اسلامی به دلیل جمعیت بالای مسلمانان بازار بسیار پرسودی برای تولیدکنندگان و طراحان است. بر اساس گزارش وضعیت اقتصاد جهانی اسلامی 2020 ـ 21، ارزش صنعت مد پوشیده 277 میلیارد دلار است و تخمین زده می‌شود تا سال 2024 به 311 میلیارد دلار برسد.

این بازار باعث شده که زنان کارآفرین بسیاری شانس خود را در این بازار امتحان کنند و با تأسیس تولیدی‌ و طراحی لباس‌های مناسب زنان مسلمان در بازار مد وارد شوند.  

یک ماجرای به ظاهر ساده

ماجرای هلال ابراهیم(Hilal Ibrahim)، بانوی پرستار مسلمان 28 ساله و حضورش در دنیای طراحی لباس از یک اتفاق در بیمارستان شروع شد.

CNN‌ در گزارشی که در سال 2020 در مورد این بانوی محجبه اهل مینه‌سوتا منتشر کرد این اتفاق را این گونه توضیح داد: ابراهیم در یک شیفت بیمارستان متوجه شد که خون بیمار، یونیفورم او را آلوده کرده است. بیمارستان برای او لباس‌ اضافی تهیه کرد، اما چون حجابش هم کثیف شده بود، چاره‌ای جز رفتن به خانه نداشت.

H&H، برندی که با یک اتفاق متولد شد

این تنها یک حادثه در بیش از 10 سال کار داوطلبانه ابراهیم در خدمات بهداشتی پارک نیکولت، در زادگاهش مینیاپولیس بود که الهام‌بخش او برای طراحی روسری‌هایی شد که نیازهای منحصر به فرد صنعت مراقبت‌های بهداشتی را برآورده می‌کند.

ابراهیم به CNN گفت: «نتوانستم روسری مناسبی پیدا کنم که مقرون به صرفه باشد، جنس خوبی داشته و همچنین زیبا باشد. هیچ کس آن را تولید نمی‌کرد، بنابراین مجبور شدم دست به کار شوم.»

این کارآفرین وقتی در بیمارستان کار می‌کرد، دید که وقتی یک بیمار یا کارمند نیاز به تعویض حجاب دارد، تنها گزینه بدل برای او ملحفه سفید بیمارستانی است.

هنگامی که کووید-19 شیوع پیدا کرد، ابراهیم گفت که همکارانش در بیمارستان می‌ترسیدند حجابی که در اطراف بیماران می‌پوشیدند، ویروس را به خانواده‌هایشان منتقل کند.

وی تصریح کرد: علاوه بر استرس عاطفی و جسمی، متخصصان بهداشت و درمان مسلمان باید فکر کنند که آیا ویروس را با خود به خانه می‌آورم؟

برند جدیدی متولد شد

ابراهیم پیش از اینکه وارد بیمارستان شود در دبیرستان به فکر تهیه و تولید حجاب‌های مناسب برای زنان مسلمان بود. هلال ابراهیم در دبیرستان شروع به رؤیای دسترسی بیشتر به حجاب برای زنان از همه فرهنگ‌ها کرد و اکنون طرح‌های زیبا و شیک او به‌عنوان برخی از اولین حجاب‌هایی که در بازار بزرگ مد در ایالات متحده به فروش می‌رسد، در دسترس است.

این زن 28 ساله شرکت خود با نام «هنا و حجاب‌ها»(Henna and Hijabs) یا H&H را در سال 2017 بنیان نهاد تا کاری را انجام دهد که از دیگران برنیامده بود: «طراحی و تولید حجابی برای همه با استفاده از مواد پایدار و قابل دسترس.»

در جولای 2021 حجاب طراحی و تولید شده ابراهیم در 16 فروشگاه Nordstrom در سراسر آمریکای شمالی به فروش رسید که قیمت آنها از 45 دلار شروع می‌شد.

ابراهیم به CNN گفت که حجاب در خرده‌فروشی مفهوم جدیدی است و زنان و دختران جوان مجبور بودند به خرید روسری‌هایی وادار شوند که ممکن است برای آنها خیلی نازک یا خیلی کوچک باشد.

در وب‌سایت هنا و حجاب‌ها در مورد دغدغه‌های اخلاقی ابراهیم در مورد حجاب آمده است: H&H با اعتقاد به زیبایی اخلاقی شروع کرد. ما می‌دانستیم که می‌توانیم حجاب طراحی کنیم در حالی که از نظر اخلاقی هم در قبال مردم و هم در برابر محیط‌ زیست مسئولیت داریم. هلال به عنوان یک زن مسلمان که حجاب دارد، تمام موقعیت‌های چند وجهی زنان مسلمان در جوامع ما و در سراسر جهان را می‌شناسد. می‌دانیم که دسترسی به حجاب مناسب، تمیز و ارگانیک برای ما چه معنایی دارد. به همین دلیل است که H&H به ارائه گزینه‌هایی اختصاص دارد که قبلاً در فضای مد و زیبایی وجود نداشت.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: هنا و حجاب با هدف رفع کمبود دسترسی زنان مسلمان برای یافتن حجاب‌های پایدار و مد روز راه‌اندازی شد. این موضوع به زنان در جامعه مراقبت‌های بهداشتی نیز کشیده شد که برای یافتن روسری‌های ساخته‌شده از مواد متناسب با محیط کارشان نیز تلاش می‌کردند. در سال 2018، شرکت ما توانست محصولی نوآورانه را طراحی و ایجاد کند: «اولین حجاب بهداشتی تا کنون». این امر باعث ایجاد همکاری بین برند و HealthPartners در نوامبر 2019 شد. این همکاری، HealthPartners را به عنوان اولین بیمارستان در ایالات متحده معرفی کرد که حجاب بیمارستانی را به پزشکان و شاغلان مسلمان بخش سلامت ارائه می‌دهد.

H&H، برندی که با یک اتفاق متولد شد

این بانوی محجبه در مورد انگیزه خود گفته است: «می‌خواهم زنان جوان و زنان رنگین‌پوست، و نه فقط زنان مسلمان، بدانند که این حجاب نماد این است که می‌توانند هر کاری را که می‌خواهند انجام دهند. توانمندسازی زنان یکی از اهداف اصلی من است و چیزی که من را در این راه مصمم حفظ می‌کند پیام‌هایی از زنان جوان است که به من می‌گویند از کاری که انجام داده‌ام سپاسگزار هستند.»

ابراهیم تصریح می‌کند: به ما یاد داده‌اند که فروتن و مهربان، اما از درون و بیرون هم زیبا باشیم. گاهی جامعه به ما می‌گوید که ما نمی‌توانیم با حجاب، زیبا باشیم. می‌خواهم به همه بانوان محجبه بگویم: «شما زیبا هستید، زیرا حجاب دارید، شما نیازی به تغییر شخصیت خود ندارید تا در آن جا بیفتید.»

انتهای پیام
captcha