اگر کرامت را به کسی بازگرداندیم، کار خدایی کرده‌ایم
کد خبر: 4144432
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
تولیت آستان قدس رضوی:

اگر کرامت را به کسی بازگرداندیم، کار خدایی کرده‌ایم

تولیت آستان قدس رضوی گفت: کرامت یک ودیعه الهی است و خداوند این امتیاز را به بندگان خود عنایت کرده است و اگر کرامت را به کسی بازگرداندیم، کار خدایی کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، امروز، هشتم خردادماه، در مراسم آغاز بهره‌برداری از ۱۴ طرح ملی و استانی بنیاد کرامت رضوی به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان اظهار کرد: خداوند در قرآن مجید به یک صفت و شاخص بندگان خود را امتیاز داده و آن، کرامت است. بر این اساس اگر فضیلتی مهم‌تر و ارزشمندتر از کرامت بود، خداوند بندگان خود را به آن فضیلت متصف می‌کرد.

وی با بیان اینکه از منظر دینی کرامت سرمنشأ دیگر فضیلت‌هاست، گفت: جامعه اگر کرامت داشته باشد، ذلت و حقارت را نمی‌پذیرد. انسانی اگر دارای کرامت باشد نه گناه می‌کند و نه ذلت را می‌پذیرد. آن‌هایی که آدمیان را زیر ضربات استثمار و استعمار خود قرار داده‌اند، ابتدا کرامت انسانی را از ایشان گرفته‌اند و سپس توانسته‌اند بر ایشان مسلط شوند. هیچ سلطه‌گری قدرت نفوذ و سلطه بر یک جامعه دارای کرامت را پیدا نمی‌کند.

مروی اضافه کرد: فرعون مصداق بارز به ذلت کشاندن مردم خود بود و تا جایی پیش رفت که ادعای خدایی کرد و همه این‌ها با زور و شمشیر هم نبود. آن سلاحی که برای فرعون کارساز بود، این بود که کرامت انسان‌ها را از ایشان گرفت.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: فرعون با شمشیر و سرنیزه مردم را مطیع خود نکرد، بلکه با خفت ایشان، آن‌ها را مطیع ساخت. زمانی که چنین شد، مردم فاقد کرامت و مطیع فرعون شدند. تمام مستکبران عالم و همین کشورهای اروپایی متمدن و به ظاهر خیلی پاکیزه، در تاریخ خود و امروزشان سرشار از خیانت، آدم‌کشی و نسل‌کشی هستند.

مروی بیان کرد: این‌ها در آفریقا برای به بردگی وادار کردن مردم که امروز هم آن را به شکلی دیگر دنبال می‌کنند، از یک سلاح استفاده می‌کردند و سلاح‌شان این بود که به مردم آفریقا می‌گفتند شما سیاه هستید، حقیر هستید و ما باید شما را اداره کنیم و آن‌ها از همین طریق توانستند میلیون‌ها آفریقایی را به خدمت بگیرند، اگر هم کسی سرکشی می‌کرد، به بی‌رحمانه‌ترین وضع او را می‌کشتند.

وی با بیان اینکه در دوره رضاخان نیز می‌خواستند ما را به تمدن برسانند، اظهار کرد: باطن سخن آنان این بود که ایرانی‌ها هیچ هویتی ندارند و اگر قرار است به تمدن برسیم، باید هویت فرنگی را به تن کنیم و این فقط برای استثمار بود.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: باید توجه کرد که ریشه فضیلت‌ها کرامت انسان‌هاست. امام راحل نیز بر همین موضوع تأکید کرد که انقلاب توانست شخصیت مردم را به خودشان بازگرداند و به آن‌ها هویت بخشد.

مروی با اشاره به ایام دهه کرامت بیان کرد: فعالیت‌هایی که در این دهه انجام می‌شود، باید تجلی کرامت انسانی باشد. باید توجه کرد کسی که به زندان رفته یا کسی که تهی‌دست شده، روح و کرامت انسانی‌اش مخدوش شده است، بنابراین پیش از هر چیز باید کرامت وی را به او بازگردانیم. کرامت یک ودیعه الهی است و خداوند این امتیاز را به بندگان خود عنایت کرده است و اگر کرامت را به کسی بازگرداندیم، کار خدایی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما وظیفه خود می‌دانیم که از تمام امکانات آستان قدس رضوی برای رفع محرومیت از مناطق مختلف خصوصاً مردم سیستان و بلوچستان استفاده و در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم. این یک قدم کوچک است و امیدوارم منشأ اقدامات بسیار بزرگ‌تر و مؤثرتر در مناطق مختلف باشد.

تولیت آستان قدس رضوی در خصوص آزادی زندانیان در استان فارس نیز گفت: این اقدام با ارزش و انسانی به نام حضرت رضا(ع) صورت گرفته و مزد همه دست‌اندرکاران آن را حضرت رضا(ع) عنایت می‌کند، البته ما به این مقدار که هر سال تعدادی زندانی آزاد کنیم، بسنده نخواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha