ضرورت شناسایی انواع فداکاری و شناساندن آن به جامعه
کد خبر: 4144493
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳
قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد:

ضرورت شناسایی انواع فداکاری و شناساندن آن به جامعه

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بر ضرورت شناسایی انواع فداکاری و شناساندن آن به جامعه تأکید کرد و گفت: یکی از دلایلی که ما نسبت به کشورهای مدرن‌تر در حوزه دسترسی به خدمات سلامت و واکسن، آمار مرگ و میر کمتری داشتیم، سازوکار تفکر فداکارانه و ایثارگرایانه بود.

به گزارش ایکنا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، امروز 8 خرداد در دوازدهمین آئین اعطای تندیس ملی فداکاری اظهار کرد: مسئولان کشور طی یک دهه، تلاش خود را معطوف کردند که مفهوم ایثارگری و فداکاری را در کشور گسترش داده و آن را به عنوان نماد متعالی به جامعه معرفی کنند.

وی افزود: قدرت فرهنگ ایثار و الگوگیری از ایثارگران باعث افزایش همبستگی اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی جامعه می‌شود. زمانی که مردم می‌آموزند که برای فرهنگ و جامعه ازخودگذشتگی کنند و برای جامعه از وقت و مال و جان خود سرمایه‌گذاری کنند، این‌ مسئله باعث ایجاد همبستگی اجتماعی و افزایش اعتماد آحاد جامعه نسبت به یکدیگر می‌شود. 

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: با افزایش حس فداکاری در جامعه حس اعتماد، ایجاد نشاط و خیال راحت در جامعه ایجاد می‌شود و اگر کسی دچار نقص و کمکی شد، احساس می‌کند که کسی هست که به داد او برسد. در دنیای غیر بروکراتیک قدیم که سازمان بیمه‌ای به صورت امروزی نداشتیم و ساختار اجتماعی ما براساس قبایل و ایلات شکل گرفته بود، این سلسله جامعه بود که داد و ستد می‌کرد یعنی مجموعه‌ اقوام در روند زندگی مادی و معنوی و یا در بحران‌ها از هم حمایت می‌کردند و روزی‌دهنده و روزی‌گیرنده بودند. 

وی تصریح کرد: اندک اندک این ‌نظام اجتماعی تغییر کرده و طبقه متوسط و شهرنشین ایجاد شده و توسعه یافت و دولت‌ها قدرتمند شده و ساختارهای اداری ایجاد شد و بشر مجبور شد تا برای نهادسازی موضوع حمایت به فکر جایگزین باشد. این فکر جایگزینی به ساختارهای گسترده تبدیل شد و کم کم وظایفی که مردم انجام می‌دادند به نهاد اداری تبدیل شد. در گذشته همه خانواده‌ها بر خود فرض می‌دانستند که از سالمندان حمایت می‌کردند اما وقتی این نظام از هم‌ پاشید، مجبور شدند برای این قضیه نهاد اداری تأسیس کنند؛ البته در جوامع مانند ایران این درهم‌تنیدگی اشکالاتی ایجاد کرده است که در این زمینه وجود ازخودگذشتگی و ایثار جبران‌کننده این تناقضات است. 

وی ادامه داد: البته این‌ مفهوم در جامعه دینی ما مفهومی الهی است. انسان امروز در جامعه دینی ما به این فکر می‌کند که این فداکاری را برای کسب رضایت الهی انجام می‌دهد و خریدار رفتار او خداوند است. البته نوع فداکاری‌ها متفاوت است اما تمامی جوامع انسانی چه جوامع مادی و چه جوامع الهی و معنوی به عنصر ایثار و فداکاری برای حفظ جامعه نیازمند هستند. در دوران کرونا مشکلات فراوانی برای جامعه ایجاد شد اما ازخودگذشتگی و فداکاری بسیاری از پزشکان و جهادگران و خدمتگزاران باعث شد تا به خوبی از این بحران عبور کنیم‌. نه تنها کادر سلامت ما میدان را خالی نکرد بلکه تعداد زیادی از افراد جامعه نیز به ایشان پیوستند تا به بیماران و پزشکان خدمت و یاری کنند. 

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث شد ما نسبت به کشورهای مدرن‌تر در حوزه دسترسی به خدمات سلامت و واکسن، آمار مرگ و میر کمتری داشته باشیم، سازوکار تفکر فداکارانه و ایثارگرایانه بود؛ چراکه روحیه ایثار و فداکاری در جوامع سنتی بیشتر از جوامع صنعتی بود. در کشور ما زمانی که زلزله رخ می‌دهد، این‌ حادثه به نمود حضور ملی آحاد مردم در حمایت از همنوع خود تبدیل می‌شود. روحیه فداکاری باعث می‌شود که همبستگی اجتماعی باقی بماند که در اوج این روحیه شهدا قرار دارند. زمانی که فردی جان خود را فدای وطن و هموطنان خود می‌کند، در اوج قله ایثار قرار دارد. مقام معظم رهبری می فرمایند که بررسی سبک زندگی شهدا برای جامعه الهام‌بخش بوده و به جامعه روحیه می‌دهد. 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثار گران گفت: مسئله ایثار و فداکاری مسئله جاری و ساری در جامعه است و یکی از قله‌های آن نیز ایثار اجتماعی است که این‌ آئین نیز به پاسداشت ایثار اجتماعی برگزار می‌شود. تا زمانی که قلب مردم ما نسبت به هم مهربان و فداکار است، این‌ جامعه رشد و نمو پیدا می‌کند. اميدواريم از همه ظرفیت‌ها برای گسترش این فرهنگ استفاده کنیم. باید موضوع ایثار و فداکاری در رسانه‌های مختلف بررسی و نسبت به آن‌ها تبلیغ شود. امروز باید انواع فداکاری شناسایی شده و به جامعه شناسانده شود‌.

همچنین، حجت‌الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز طی سخنانی بیان کرد: این آئین موجب نشان دادن الگوهایی است که برای رسیدن به مقصد بدان نیاز داریم. شهدا و عزیزانی ‌که حماسه آفریدند الگوهایی هستند که بدان‌ها نیازمندیم. 

وی افزود: یکی از وظایف ما نشان دادن حرکت و همت عمومی برای حل مسائل جامعه و بی تفاوت نبودن نسبت به آسیب‌ها است. در حوادث مختلف اجتماعی کشور و نیز بلایای طبیعی بسیاری از دانشجویان در صحنه حاضر بودند و حضور این‌ها گره‌گشای مشکلات بوده است. 

رستمی بیان کرد: این جهاد و تلاش محصول نگاه همراه با غیرت و مروتی است که در درون جامعه ما نهادینه شده است. فداکاری الگویی است که اسلام و قرآن به ما می‌آموزد، انسانی که در بند وظایف سازمانی نیست بلکه این‌ها حداقل‌هایی است که او همگی را پشت سر گذاشته و مانند حاج قاسم سلیمانی در دوران پیری به فکر کودکان ستم دیده از داعش و ... بود. 

وی‌ تصریح کرد: دانشجویانی که در مناطق محروم کشور و در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و ... حضور دارند، برآمده از فرهنگ درونی ایثار و فداکاری در جامعه ایرانی هستند. برخلاف غرب که برگرفته ار تفکر لیبرالیسم است، مکتب ایرانی و اسلامی ما به فداکاری ارزش داده و برای ایثار و ازخودگذشتگی احترام ویژه قائل است.

در پایان این مراسم با حضور مسئولان حاضر در جلسه از برگزیدگان دوازدهمین آئین اعطای ملی فداکاری به دانشجویان ایران با اعطای تندیس این آئین تجلیل شد‌.

برای دریافت اسامی برگزیدگان این آیین اینجا کلیک کنید!

انتهای پیام
captcha