حمایت از سینما وظیفه دولت و نقش‌آفرینی سهم سینماگران است
کد خبر: 4144691
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
وزیر ارشاد:

حمایت از سینما وظیفه دولت و نقش‌آفرینی سهم سینماگران است

محمدمهدی اسماعیلی گفت: تسهیلگری و حمایت از سینما وظیفه ما و نقش‌آفرینی هرچه گسترده‌تر سهم اهالی سینماست.

به گزارش ایکنا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس با حضور گسترده هنرمندان این حوزه، مدیران سینمایی و چهره‌های فرهنگی و هنری شامگاه دوشنبه 8 خرداد در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در این برنامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک ایام دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) گفت: هیچ هنری نظیر سینما برای ثبت لحظه‌های تاریخی و افتخارآفرین برای مردم ایران مؤثر نیست. این مراسم درواقع جلسه وفاق و هم‌اندیشی اهالی هنر و سینماست و به آن بیش از گذشته نیاز داریم. بی‌شک همه سینماگران ایرانی دلشان برای عظمت و عزت ایران می‌تپد و به افتخارات ایران هم می‌بالند. ایران و تاریخ پرافتخارش برای همه اهالی فرهنگ و هنر غرورآفرین است و باید همه برای ثبت آن کنار هم باشیم. ما انواع دیدگاه و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم و از آن استقبال می‌کنیم.

وزیر ارشاد ادامه داد: اساساً پایایی هنر به این تنوع دیدگاه‌هاست و باید هم‌افزایی و حرکت روبه‌جلو ایجاد کند. توقف سم مهلک سینمای ایران است. ما در دولت مردمی همه تلاش خود را برای اعتلای سینما به کار می‌بندیم. تسهیلگری و حمایت وظیفه ماست و نقش‌آفرینی هرچه گسترده‌تر سهم شماست. به این تقسیم نقش قائل هستیم و افتخار می‌کنیم. ما حمایت می‌کنیم و شما نیز قدرت آفرینش هنری خود را در تاریخ و حافظه مردم ایران ماندگار می‌کنید. برای همه لحظات درخشانی که برای مردم خلق کردید، باز هم از شما تشکر می‌کنم.

نکوداشت‌ها و تجلیل‌ها

بخش دوم تقدیرها در نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس به برگزاری نکوداشت زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور اختصاص یافت. احمد میرعلایی و احمد نجفی به دعوت محمود گبرلو به روی سن آمدند و ابوالقاسم طالبی نیز برای اهدای لوح تقدیر به همسر زنده‌یاد حمید آخوندی تهیه‌کننده فقید سینمای انقلاب و دفاع مقدس به روی سن آمد. همچنین از خانواده زنده‌یاد رحیم رحیمی پور فیلمساز فقید دعوت شد تا برای دریافت یادبودی به روی سن بیایند.

مسعود ده‌نمکی، مصطفی رزاق‌کریمی، محمد حمیدی مقدم، مهدی آذرپندار، محمدیاشار نادری مدیرعامل بنیاد روایت فتح در بخش بعدی گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس برای تقدیر از شش فیلمساز سینمای کوتاه و مستند به حضور روی سن دعوت شدند. در این بخش ویدئوکلیپی شامل پلان‌هایی از فیلم‌های کوتاه ساخته شده در حوزه انقلاب و دفاع مقدس نمایش داده شد.

 

محمد علیزاده برای کارگردانی فیلم کوتاه «شریف»، مرتضی علیزاده برای کارگرانی فیلم کوتاه «خوانا بنویسید» و مجتبی اسپنانی برای کارگردانی فیلم کوتاه «لیلا» مورد تقدیر قرار گرفتند. سینماگرانی همچون مرتضی شعبانی و ساسان فلاح فر و امیرحسین نوروزی نیز در بخش تقدیر از سینمای مستند لوح سپاس خود را دریافت کردند.

تقدیر از تولیدات سینمایی سال 1401

در این بخش از تهیه‌کنندگان و کارگردانان 7 فیلم سینمایی حوزه انقلاب و دفاع مقدس که در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشتند، تقدیر شد. محمدعلی باشه‌آهنگر کارگردان و حامد حسینی تهیه‌کننده «سینما متروپل»، لیلی عاج کارگردان و جلیل شعبانی تهیه‌کننده فیلم «سرهنگ ثریا»، حامد عنقا تهیه‌کننده فیلم سینمایی «غریب»، حمید زرگرنژاد کارگردان و ابراهیم اصغری تهیه‌کننده «شماره 10»، مهرداد خوشبخت کارگردان وسعید سعدی تهیه‌کننده فیلم «گل‌های باوارده»، محمدعلی عسگری کارگردان و داوود صبوری تهیه‌کننده فیلم «اتاقک گلی»، هادی محمدپور کارگردان و مهدی عظیمی و اباذر جوکار تهیه‌کنندگان «های پاور» در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش یادمان نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس یاد زنده‌یاد حبیب اله کاسه ساز تهیه‌کننده فقید سینمای ایران، رسول ملاقلی‌پور و رسول احدی گرامی داشته شد.

اهدای درجه یک هنری به چند چهره شاخص

در بخش بعدی این مراسم محمد خزاعی، حمیدرضا جعفریان، محمود اسلامی، پرویز شیخ طادی، مسعود جعفری جوزانی برای اهدای نشان‌های درجه یک هنری به 5 سینماگر برجسته و پیشکسوت روی سن آمدند. مینو غزنوی صداپیشه پیشکسوت، آرش قاسمی صداگذار بیش از 100 فیلم سینمایی، محمدرضا شرف‌الدین فیلمساز پیشکسوت، مجتبی راعی سینماگر باسابقه و محمدرضا شجاعی طراح صحنه پرکار سینمای ایران در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام
captcha