دولت کشت محصولات کشاورزی آب‌بر را محدود کند
کد خبر: 4144798
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
برگزاری اولین مناظره از مرحله یک‌چهارم نهایی با گزاره؛

دولت کشت محصولات کشاورزی آب‌بر را محدود کند

در اولین مناظره از مرحله یک‌چهارم نهایی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران این‌گونه مطرح شد که با توجه به وضعیت نگران‌کننده منابع زیرزمینی آب در کشور، دولت باید کشت محصولات کشاورزی آب‌بر را محدود کند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، مرحله یک‌چهارم نهایی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با حضور شش تیم برنده از مرحله مقدماتی، روز سه‌شنبه، 9 خردادماه از سوی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

اولین مناظره در این مرحله با گزاره «با توجه به وضعیت نگران کننده منابع زیرزمینی آب در کشور، دولت باید کشت محصولات کشاورزی آب‌بر را محدود کند» با حضور دو تیم موافق با نام «شهید دیالمه» متشکل از امیرمحمد تفاوت و عابده آقاجانپور از استان مازندران و گروه مخالف با نام «آفتاب» متشکل از محمدصادق تفکری بافقی و سعید رنجبر بافقی از دانشگاه اصفهان برگزار شد.

در این مناظره رز فضلی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی، روح الله نصرتی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران و آرش حیدری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و فرهنگ از اعضای داوران هیئت‌علمی این مرحله حضور داشتند و به داوری پرداختند.

همچنین، یکی از بخش‌های داوری، مربوط به انتخاب سخنران برتر است که از سوی لیلا سنگی در کلیه مناظرات این دوره داوری خواهد شد.

داوران دانشجویی این مسابقه نیز متشکل از ماهشید وزیری عضو تیم قهرمان نهمین دوره مسابقات ملی مناظرات، هانیه روشن منش، عضو تیم قهرمان اولین دوره مسابقات و آقای میلاد طهرانی، عضو تیم قهرمان دوره دهم مسابقات بودند.

در ابتدای این مناظره اعضای گروه شهید دیالمه به عنوان گروه موافق با گزاره مطرح شده به ارائه طرح پرداخته و عنوان کردند: به بخش اول گزاره با استناد به آمار می‌توان پاسخ داد. طبق آمار رسمی کشورهایی که تا ۴۰ درصد منابع آبی زیرزمینی خود را استفاده می‌کنند وضعیت خوبی دارند. کشورهایی که تا ۶۰ درصد استفاده می‌کنند وضعیت خطرآفرین دارند. کشورهایی که بین ۶۰ تا ۸۰ درصد استفاده می‌کنند، بحرانی اند و کشورهای با مصرف بالای ۸۰ درصد وضعیت فوق بحرانی دارند که ایران بالای ۸۸ درصد از منابع آبی زیرزمینی را خود استفاده می‌کند.

این گروه ادامه داد: در شرایط فوق بحرانی کوتاه‌ترین و سریع‌ترین راهکار  استفاده می‌شود. اصلی ترین راهکار کوتاه‌مدت که در کشورهای توسعه‌یافته اتخاد شده چیست؟ در کشورهایی که شرایط تنش آبی داشتند کشاورزی آب‌بر را محدود کردند. مخالفین این طرح عقیده دارند که با این کار به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌شود و واردات زیاد می‌شود، درحالیکه با جایگزین کردن محصولات غیرآب‌بر و از طریق حمایت‌های دولتی و کشت فراسرزمینی مشکلات این طرح را می‌توان حل کرد.

در ادامه، گروه آفتاب به عنوان گروه مخالف با گزاره مطرح شده به ارائه طرح پرداخت: منطقه در گزاره مشخص نشده و بسیار کلی است. همچنین گزاره نگفته است که چند گیاه و کدام گیاهان محدود شوند؟ تا کجا این سیاست باید اعمال شود و دولت تا چه اندازه حق دخالت در این مسئله را دارد؟ مثل استان مازندران یا یزد و چهارمحال بختیاری راهکارهای متفاوتی را نسبت به بحران آب در پیش می‌گیرند. 

گروه موافق در پاسخ به گروه مخالف گفت: گزاره می‌گوید اگر بخواهیم منابع زیرزمینی را ذخیره کنیم باید حق کشت محصولات آب‌بر را از کشاورزان بگیریم. در حالیکه که کشاورزان در حجم بیشتری محصولات کم آب‌بر را به جای حجم کم محصولات آب‌بر جایگزین می‌کنند و این مساله را حل نمی‌کند. چه ارتباط منطقی بین بخش اول و دوم گزاره وجود دارد که نتیجه داشته باشد؟ ما باید برداشت آب‌های زیرزمینی را مدیریت کنیم و ورود و خروج چرخه آب‌برابر شود.

گروه شهید دیالمه در دفاع اول خود ادامه داد: کشورهایی مثل ترکیه که آن‌ها هم بحران آب دارند، از نظریه آب مجازی که  توسط کارشناسان مطرح شده است استفاده می‌کنند.

گروه آفتاب نیز در دفاع اول خود بیان کرد: دوستان کشورهای توسعه یافته را با ایران مقایسه می‌کنند‌ درحالیکه ما باید بهره‌وری خود را در کشاورزی با اصلاح روش‌های آبیاری، اصلاح بذرها و اصلاح خاک و آفت‌کشی افزایش دهیم.  

گروه دیالمه در دفاعیه دوم خود با اشاره به راهکار بلندمدت گروه مقابل برای حل مسال بیان کرد: انگلیس کشور مرطوبی است و کشت آب‌بر را محدود کرده است درحالیکه ما کشوری کویری هستیم و می‌گوییم نباید محدود کرد. این راهکاری که دوستان ارائه می‌دهند راهکارهای بلندمدت هست که حداقل بین ۱۵ تا ۲۰ سال زمان می‌برد و ما تا الان زمان دیگری برای منابع نداریم.

انتهای پیام
captcha