تولید عسل باکیفیت در جهاددانشگاهی کهگیلویه‌وبویراحمد
کد خبر: 4156184
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴

تولید عسل باکیفیت در جهاددانشگاهی کهگیلویه‌وبویراحمد

مدیر مرکز آنالیز، تشخیص کیفی و بسته‌بندی عسل جهاددانشگاهی استان کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: عسل مرکز جهاددانشگاهی براساس نمونه‌برداری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یکی از بهترین عسل‌های باکیفیت استان با میزان شکر صفر درصد و بالاترین میزان فروکتوز در بین تمامی عسل‌های استان را نشان می‌دهد.

مرکز عسل جهاددانشگاهی استان

حمید مرتضوی، مدیر مرکز آنالیز، تشخیص کیفی و بسته‌بندی عسل جهاددانشگاهی استان کهگیلویه‌وبویراحمد در گفت‌وگو با ایکنا از کهگیلویه‌وبویراحمد اظهار کرد: مرکز خدمات تخصصی زنجیره تولید عسل و فرآورده‌های جانبی  از سال 1396 در معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان کهگیلویه‌وبویراحمد با اخذ مجوز از دفتر مرکزی جهاددانشگاهی، پروانه بهره‌برداری از جهاد کشاورزی و پروانه بهداشتی ساخت از دانشگاه علوم پزشکی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: از اهداف مهم این مرکز تحقیق، توسعه و تشخیص کیفی عسل‌های موجود در بازار و شناسایی مناطق مستعد و همچنین رفع مشکلات زنبورداران و تولیدکنندگان است که با ایجاد آزمایشگاه کنترل کیفی، شیمیایی و میکروبی به این هدف دست یافته است. از سوی دیگر این مرکز با شناسایی عسل‌های درجه یک با ویژگی‌های خاص عطر و طعمی به بسته‌بندی عسل بدون فرآیند حرارت‌دهی در وزن‌های مختلف به همراه سیب سلامت با برند دنابیز (DENABEES) کرده است. واژه دنابیز از کلمات «دنا» به معنی کوه دنا و «بیز» در زبان انگلیسی به معنی زنبورهای عسل، گرفته شده است که تداعی کننده زنبورهای کوه دنا است.

مدیر مرکز آنالیز، تشخیص کیفی و بسته‌بندی عسل جهاددانشگاهی استان کهگیلویه‌وبویراحمد در ادامه بیان کرد: آزمون‌های تشخیص کیفی عسل از قبیل ساکارز، نسبت گلوگز به فروکتوز، آنزیم دیاستاز، هیدروکسی متیل فورفورال، پرولین، رطوبت، اسیدیته، pH، ترکیبات فنولی، فلزات سنگین سرب و کادمیم، کپک، مخمر اسموفیل و اسپور کلستریدیوم در مرکز خدمات تخصصی آنالیز، فرآوری و بسته‌بندی عسل انجام می‌گیرد.

مرتضوی تصریح کرد: با توجه به آنکه از طرفی یکی از مشکلات زنبورداران، بازاریابی محصول تولیدی به‌خصوص عسل بوده از طرف دیگر از دغدغه‌های مصرف‌کنندگان، عدم آگاهی از کیفیت عسل خریداری شده می‌باشد، در جهت زمینه‌سازی رفع این معضل، جهاددانشگاهی واحد کهگیلویه‌وبویراحمد با راه‌اندازی واحد آنالیز، فرآوری و بسته‌بندی عسل و فرآورده‌های فرعی زنبور عسل در گام اول با  تأسیس آزمایشگاه تشخیص کیفی و تحقیق و توسعه و همچنین راه‌اندازی پایلوت بسته‌بندی عسل می‌تواند با هدف تولید محصولات سالم و استاندارد عسل در تمامی زمینه‌های تخصصی مربوط به عسل به فعالیت بپردازد. همچنین با انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهش‌های کاربردی محصولات متنوع و باکیفیت موردنیاز بازار داخلی و خارجی را در این زمینه تولید و از این بخش ارزش افزوده ایجاد کند.

وی انجام آزمایشات کنترل کمی و کیفی عسل و فرآورده‌های آن، خدمات مشاوره و آموزشی از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی کاربردی برای زنبورداران استان و برگزاری دوره‌های آموزشی تشخیص کیفیت عسل، بسته‌بندی عسل و فرآورده‌های آن و تولید محصولات نوآورانه و فرآورده‌های جانبی از زنبور عسل را از خدمات مرکز  مطرح کرد.

مدیر مرکز آنالیز، تشخیص کیفی و بسته‌بندی عسل جهاددانشگاهی استان کهگیلویه‌وبویراحمد در ادامه بیانات خویش، اضافه کرد: طی بازدید معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در 21 خرداد 1402 از مرکز زنجیره تولید عسل جهاددانشگاهی یاسوج که به‌صورت سر زده صورت گرفت از عسل‌های بسته‌بندی شده این مرکز نمونه‌برداری انجام گرفت و به آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ارسال شده. نتیجه آنالیز نمونه عسل‌ها، یکی از بهترین عسل‌های باکیفیت استان با میزان شکر صفر درصد و بالاترین میزان فروکتوز در بین تمامی عسل‌های استان را نشان می‌دهد.

یادآور می‌شود، مجوز موافقت کلی این مرکز در سال 1396 صادر شده است و در سال 1397 طی تحقیقات پژوهشی اولین دستاورد خود را در زمینه ثبت اختراع سیستم مانیتورینگ هوشمند کندوی عسل رونمایی کرده است و در سال 1398 با انجام مطالعات و تحقیقات و تدوین طرح توجیهی اقتصادی و پیش‌بینی منابع مالی، فعالیت خود را در جهت تامین مالی از تسهیلات مختلف آغاز کرد و توانست در انتهای همان سال دستگاه‌های پیش‌بینی شده این طرح را خریداری کند و سپس در اوایل سال 1399 شروع به اجرای تغییرات نقشه ساختمان و مکان فیزیکی کرد تا اینکه در مهرماه سال 1399 رسماً فعالیت خود را با اخذ مجوز پروانه بهداشتی سیب سلامت به شماره 10828/44 از دانشگاه علوم پزشکی یاسوج آغاز کرد.

انتهای پیام
captcha