نشست کمیته دانشگاهی قرارگاه جمعیت در کهگیلویه‌وبویراحمد برگزار شد
کد خبر: 4159399
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

نشست کمیته دانشگاهی قرارگاه جمعیت در کهگیلویه‌وبویراحمد برگزار شد

چهارمین نشست کمیته دانشگاهی قرارگاه جوانی جمعیت در سال‌جاری با حضور مسئولان و سایر کارگروه‌های مرتبط در مرکز بهداشت کهگیلویه‌وبویراحمد برگزار شد.

قرارگاه جوانی  جمعیت

به گزارش ایکنا از کهگیلویه‌وبویراحمد، سعید جاودان‌سیرت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد امروز، 9 مردادماه در نشست چهارمین کمیته دانشگاهی قرارگاه جمعیت سال‌جاری استان، گفت: روش‌ها و پارامترهای مختلفی برای تشویق خانواده و زوج‌های جوان به فرزندآوری وجود دارد که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه فرزندآوری در اولویت برنامه‌های دولت و نظام است، اظهار کرد: جمعیت کشور در حال پیر شدن است بنابراین نیاز است اقدامات اساسی‌تری برای فرزندآوری و جوانی جمعیت انجام شود.یکی از راه‌های فرزندآوری تشویق جوانان به ازدواج است، متأسفانه سن ازدواج میان جوان‌ها بالا رفته که با ترویج ازدواج آسان جوانان تشویق به تشکیل زندگی مشترک می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه‌و‌بویراحمد با اشاره به آمار بالای طلاق، تصریح کرد: با جلوگیری از طلاق میان زوج‌ها می‌توان آنها را تشویق به فرزندآوری کرد.از دیگر مواردی که در افزایش جمعیت نقش دارد این است که مراقبت‌های لازم از زنان باردار صورت گیرد .

جاودان‌سیرت بیان کرد: نباید از آموزش گروه‌های هدف و همچنین آموزش پزشکان، بهورزان و مراقبان سلامت غافل شویم، همکاری سایر ارگان‌ها در افزایش جمعیت بی‌تأثیر نیست.زمانی جوانی جمعیت و فرزندآوری محقق می‌شود که مطالب علمی بیان و علمی هم تصمیم‌گیری شوند.

وی با اشاره به استمرار روش‌های تشویق و ترغیب زنان به فرزندآوری، اضافه کرد: لازم است با استفاده از ظرفیت صدا و سیما و رسانه‌ها زوجین را از تصمیم به سقط جنین عمدی منصرف کنیم و راه‌های انجام سقط های جنایی و عمدی را پیدا و با انجام اینگونه سقط‌ها با همکاری قوه قضایی و دیگر ارگان‌های مرتبط مقابله کنیم.

همچنین، محمد ملک‌‌زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه‌وبویراحمد نیز در این نشست گفت: یکی از روش‌های مؤثر در افزایش فرزندآوری کاهش سقط جنین است که براساس اطلاعات سامانه سیب سال گذشته در استان یک هزار و ۱۰۱ سقط جنین قانونی انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سقط‌ها به سه گروه خودبه‌خودی، پزشکی و جنایی دسته‌بندی می‌شوند، اظهار کرد: در سه ماهه سال‌جاری در استان نیز ۲۶۹ مورد سقط جنین در سامانه سیب ثبت شده است.از آمار دقیق سقط‌های عمدی و خودخواسته اطلاعات موثقی در دست نیست و انتظار می‌رود که آمار سقط جنین از این تعداد ثبت شده بیشتر باشد.

انتهای پیام
captcha