iqna

حکم نگهداری انگور در ظرف چیست
زلال احکام؛

حکم نگهداری انگور در ظرف چیست

اگر انگور یا آب انگور با تخمیر به «شراب» تبدیل شود، حرام و نجس می‌شود، ولی حکم انگوری که بعد از چند ماه در ظرف مانده چیست؟
آیت‌الله ضیاءآبادی در بیمارستان بستری شد

آیت‌الله ضیاءآبادی در بیمارستان بستری شد

آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی، از مفسرین قرآن و اساتید اخلاق، به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده است.
چهار عرصه معرفت‌شناختی آینده‌پژوهی در قرآن کریم
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تشریح کرد:

چهار عرصه معرفت‌شناختی آینده‌پژوهی در قرآن کریم

حجت‌الاسلام بهروزی‌لک ضمن تشریح چهار عرصه معرفت‌شناختی آینده‌پژوهی در قرآن کریم، اظهار کرد: در مبانی معرفت‌شناختی آینده‌پژوهی اسلامی دو سطح داریم که شامل سطح کلان و خُرد است. در سطح خُرد باید وارد قلمروها شویم تا روشن شود در کجا می‌توانیم اقدام به آینده‌پژوهی کنیم. اما سطح کلان در مواردی همانند آینده‌پژوهی اکتشافی کاربرد دارد.
قرآن در سبک و ساختار سرمشق تربیتی است / اثرگذاری تفسیر در اصلاح رفتار و فکر
اسعدی بیان کرد:

قرآن در سبک و ساختار سرمشق تربیتی است / اثرگذاری تفسیر در اصلاح رفتار و فکر

نویسنده کتاب «تفسیر تربیتی قرآن؛ چیستی و مؤلفه‌های آن» با بیان اینکه قرآن کریم هم در سبک و ساختار بیان و هم درون‌مایه و محتوا، منبع و سرمشق مهمی برای مربیان و متربیان است، گفت: فقط از آیه وقایه می‌توان چندین اصل، مبنا و روش تربیتی را استخراج کرد. تفسیر تربیتی با هدف اثرگذاری بر مخاطب برای اصلاح رفتار و فکر او نوشته می‌‌شود و از این رو باید به ابزارهایی مانند قصص، شعر، داستان و تمثیل توجه شود.
تکریم و حمایت از دانش‌پژوهان جایگاه ویژه‌ای در آیات و روایات دارد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

تکریم و حمایت از دانش‌پژوهان جایگاه ویژه‌ای در آیات و روایات دارد

غلامی ضمن تقدیر از اقدامات خیرّین در محیط‌های دانشگاهی اظهار کرد: حمایت از دانشجویان که قشر فرهیخته ما و جوانان آینده‌ساز هستند، تکریم آنها، فراهم کردم شرایط مناسب برای زیست آنان در محیط دانشگاه و شکل‌گیری شخصیت علمی و دانشگاهی آنها سرمایه‌گذاری ارزشمندی است که در نزد خداوند و آیات و احادیث جایگاه ویژه‌ای دارد.
ارائه شخصیت متوازن از شهید صدر در کتاب «نا»
حجت‌الاسلام رهدار بیان کرد:

ارائه شخصیت متوازن از شهید صدر در کتاب «نا»

استاد حوزه علمیه گفت: کتاب «نا» آمیخته‌ای از نبوغ و هوش شهید است و با نسبتی، نبوغ و هوش شهید را بیان کرده و در مجموع، شخصیت متوازن و دوست‌داشتنی از شهیدصدر در این اثر ارائه شده است.
تقریب در نگاه سیدمرتضی / عالمی که قرآن را به عنوان منبع فقه و کلام به رسمیت‌ شناخت
رئیس انجمن کلام حوزه بیان کرد:

تقریب در نگاه سیدمرتضی / عالمی که قرآن را به عنوان منبع فقه و کلام به رسمیت‌ شناخت

رئیس انجمن کلام حوزه گفت: سیدمرتضی معتقد است تقریب مذاهب به معنای پوشاندن حقایق و بی‌توجهی به مبانی فکری نیست، اما از سوی دیگر ایشان معتقد است که ما با بقیه مذاهب اسلامی، یک جامعه و امت هستیم و نباید تندروی وجود داشته باشد.
نشست بررسی «ادله له و علیه تناسخ» برگزار می‌شود

نشست بررسی «ادله له و علیه تناسخ» برگزار می‌شود

نشست «ادله له و علیه تناسخ» هشتم بهمن‌ماه ازسوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
نقش بی‌بدیل خیرین در افزایش نوآوری در محیط‌های علمی و دانشگاهی
در نشست «خیرین آموزش عالی کشور» بیان شد:

نقش بی‌بدیل خیرین در افزایش نوآوری در محیط‌های علمی و دانشگاهی

در نشست «خیرین آموزش عالی کشور» مطرح شد که حضور خیرین سرمایه بزرگی برای دانشگاه است و نوآوری را در دانشگاه‌ها پر معناتر، جدی‌تر و قابل فهم‌تر کرده است؛ با حضور خیرین آموزش‌های جدیدی به دانشجویان می‌دهیم و مشارکت اجتماعی و افزایش مسئولیت آنها را شاهد هستیم.
گذری بر پساانسان‌گرایی و بسط بیودیجیتال

گذری بر پساانسان‌گرایی و بسط بیودیجیتال

با گذشت چهار دهه از بینش اولیه هاراوی درباره پساانسان‌گرایی گذشته، تحولات در میان دوران پسادیجیتال که در آن روابط میان فیزیک و زیست‌شناسی مبهم و آشفته است، رسانه‌های جدید و قدیمی، انسان‌گرایی و پسا انسان‌گرایی، سرمایه‌داری مبتنی بر دانش و سرمایه‌داری زیستی ـ اطلاعاتی جای گرفته است. در این مرحله از توسعه تفکر انسان، چالش دیجیتال به خوبی شناخته شده است.
چرا آیات‌الاحکام به 500 آیه محدود می‌شود؟ / توسعه آیات فقهی با نگرش جوانحی
حجت‌الاسلام قمرزاده:

چرا آیات‌الاحکام به 500 آیه محدود می‌شود؟ / توسعه آیات فقهی با نگرش جوانحی

مدیر گروه پژوهشی فقه قرآن و حدیث مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: جای سؤال است که چگونه آیات فقهی را منحصر به 500 آیه می‌کنیم؟ اگر دایره فقه‌القرآن را فقط به احکام عملی منحصر نکنیم و آن را به سمت احکام اعتقادی قلبی و جوانحی ببریم، آیات زیادی خواهیم داشت که احکام شرعی مانند حرمت شرک و حرمت سوء ظن به خداوند را به ما می‌دهد.
هدایت در گرو تأمین خشنودی خداوند است

هدایت در گرو تأمین خشنودی خداوند است

آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد با اشاره به عوامل هدایت به صراط مستقیم بیان کرد: یکی از این عوامل هدایت، تبعیت و تأمین خشنودی خداوند است که در آیه «يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» نیز به آن اشاره شده است.
نقش مدیریت پژوهش در حوزه کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی بررسی می‌شود
با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی؛

نقش مدیریت پژوهش در حوزه کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی بررسی می‌شود

نهمین نشست تخصصی «کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی» با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی در موضوع «نقش مدیریت پژوهش در حوزه کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی» برگزار می‌شود.
انسان باید محرم قرآن شود تا آن را بفهمد / بطون قرآن و لایه‌های چندگانه انسان
غلامرضا اعوانی در گفت‌وگو ایکنا:

انسان باید محرم قرآن شود تا آن را بفهمد / بطون قرآن و لایه‌های چندگانه انسان

غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار فلسفه، علت ذوبطن بودن قرآن را وجود لایه‌های چندگانه در انسان دانست و گفت: انسان باید به قرآن محرم شود و این محرمیت نیز مراتبی دارد. هر چقدر این مراتب بیشتر شود، معنای قرآن برای انسان روشن‌تر خواهد شد، تا جایی که در مورد رسول خدا(ص) آمده است: «کانَ خُلقُهُ القُرآن». در حقیقت پیامبر(ص) خودش قرآن بود و اگر خُلقش و خودش قرآن نبود، اصلاً قرآن برای او نازل نمی‌شد.
سنجش انگاره «این‌همانی وحی و تجربه دینی» سروش در بوته نقد
یادداشت/

سنجش انگاره «این‌همانی وحی و تجربه دینی» سروش در بوته نقد

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) در مطلبی به نقد سنجش انگاره «این‌همانی وحی و تجربه دینی» سروش پرداخت و تاکید کرد: چهار تفاوت میان وحی و تجربه دینی وجود دارد: وحی فعل خداست، اما تجربه دینی همگانی است. تجربه دینی در اثر تلقینات فرد به وجود می‌آید ولی وحی از حقایق عینی سخن می‌گوید. یقینی که از وحی برمی‌خیزد قابل استناد و فرابشری است، ولی تجربه دینی به درد دیگران نمی‌خورد.
عقلانیت مدرن غربی ثمره تداوم اندیشه اعتزال است / آفات نگرش عرفی به دین
حجت‌الاسلام جوادی آملی:

عقلانیت مدرن غربی ثمره تداوم اندیشه اعتزال است / آفات نگرش عرفی به دین

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر اندیشه معتزله تداوم داشت به عقلانیت مدرن غربی ختم می‌شد، گفت: خوانش‌هایی عرفی بی‌توجه به علم انحراف‌ها، خیانت‌ها و جنایاتی را برای بشر به همراه می‌آورد، لذا دانشمندان اسلامی، دین را از دست بشر عادی نجات دادند تا حوزه عرفی دروغین به دین نچسبد.
آیا امام معصوم در نماز اشتباه می‌کند
پاسخ به یک شبهه؛

آیا امام معصوم در نماز اشتباه می‌کند

روایات معدودی در بین انبوه روایات شیعه وجود دارد که مضمون آن‌ها این است که امام سهو انجام داده و خطا کرده است، ولی عصمت ائمه اطهار(ع) مورد اتفاق علمای شیعه بوده و هم روایات زیادی دال بر آن است و هم ادله عقلی آن را تایید می‌کند؛ بر این اساس روایاتی که دال بر سهو یا خطای امام است را حمل بر مقام تقیه کرده و نمی‌پذیریم.
روش درست پژوهش درباره سيره پيامبر(ص)

روش درست پژوهش درباره سيره پيامبر(ص)

شناخت خوب منابع عربی، روايات مختلف سيره، ادب عرب و شناختی درست و مستند درباره تاريخ جزيرة العرب قبل از اسلام و منابع داخلی و خارجی ديگر به شرط آنکه با شيوه‌های درست تحقيق تاريخی بازخوانی شوند، ما را به شناختی کم‌وبيش قابل اعتماد و قابل توجه از سيره رهنمون خواهند کرد.
یادداشت
گفتگو
گزارش