از آشنایی تا سفر به مناطق محروم زوج خبرنگار دهدشتی
کد خبر: 3989205
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
به بهانه روز خبرنگار؛

از آشنایی تا سفر به مناطق محروم زوج خبرنگار دهدشتی

قصه زندگی زوج خبرنگار دهدشتی به خوبی، سختی‌ها و چالش‌های پیش روی جامعه خبرنگاری و دغدغه‌های آنها را نشان می‌دهد، دغدغه‌هایی که با سفر به مناطق محروم به قلم می‌نشیند تا شاید تلنگری برای برخی مسئولان در حمایت از جامعه نیازمند باشد.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، خبرنگاری از جمله شغل‌های سخت و پرچالشی است که خیلی‌ها از بیرون گود، خبر از سختی‌ها و البته جذابیت‌های آن ندارند، حکایت خبرنگاری حکایت تلاش، جدیت، پیگیری و دغدغه‌مندی است و البته نگاه‌های متفاوت و گاها دور از انصاف برخی مردم به این شغل پرچالش است، خبرنگارانی که با کمترین حقوق و مزایا با قلم خود گره‌گشای مشکلات ریز و درشت بوده و هستند.

به همین جهت و به‌مناسبت 17مردادماه، روز خبرنگار سوژه گزارش ما زوج خبرنگار دهدشتی هستند؛ زوجی که علاقه آنها به کار خبری و تلاش آنها برای گذران زندگی زبانزد همکاران و آشنایان است.

حسین خدمتی، خبرنگار خبرگزاری ایرنا متولد 30 شهریورماه 1365 از سال 90 تاکنون به‌صورت رابط خبری در این خبرگزاری مشغول فعالیت است، وی در کنار کار خبر، شغل  آزاد نیز دارد.

وی با بیان اینکه اگر خبرنگار نمی‌شدم، دوست داشتم معلم ‌شوم، در مورد توسعه شهرستان و دغدغه‌هایش می‌گوید: با توجه به ظرفیت شهرستان در زمینه کشاورزی، گردشگری و معادن زیاد، نبود راه ارتباطی مناسبت باعث عدم توسعه شهرستان شده است. در این مدت که کار خبری می‌کنم متوجه شده‌ام برای توسعه و رونق کهگیلویه حضور سرمایه‌گذاران با همکاری و همراهی مسئولان ضروری است.

این خبرنگار بهترین تیتر خود را «چرخ‌هایی برای نچرخیدن» حکایت روستای پرمعلول استان بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: روستای بی‌منجگان که دارای بیش از 60 خانوار معلول است و به روستای معلول کهگیلویه شهرت دارد و در این روستا نه خبری از ویلچر برای معلولان بود و نه راه ارتباطی مناسب که با انتشار این گزارش از راه ارتباطی مطلوب برخوردار شدند و برای برخی خانوارهای بی‌بضاعت ویلچر تهیه شد.

خدمتی همچنین تیتر «شب‌های تاریک سرزمین مهتاب» مربوط به روستای دلی مهتاب از توابع بخش چاروسا که برق نداشتند و با این گزارش روستا از نعمت برق برخوردار شده است، را از دیگر تیترهای خوب خود می‌داند.

این فعال رسانه‌ای کهگیلویه بهترین خاطره کار خبری خود را، تهیه ویلچر برای چند خانواده معلول در روستای بی‌منجگان دانست و گفت: بعد از انتشار تیتر «یک ویلچر برای 4 نفر»، مسئولان در هفته بهزیستی یک ویلچر برای چهار نفر برده بودند. بعد از تهیه این گزارش، خیران زیادی از کشور و حتی خارج از کشور با تأمین یک دستگاه ویلچر برقی برای این خانوار چهار معلولی تهیه و ارسال کردند.

وی افزود: همچنین برای تهیه گزارش به منطقه دلی آجم رفته بودیم که بخشدار دیشموک مانع از ورود ما شد، ولی با گزارشی که با عنوان «آجم سرزمینی محروم و فراموش شده» در ایرنا منتشر شد بعد از چندین سال گویا بنیاد علوی برای محرومیت‌زدایی وارد کار شده است.
 

افق کاری خبرنگاران مجهول است

 
خدمتی در مورد آینده و افق کار خبری نیز اظهار کرد: تا زمانی که خبرنگار به لحاظ مالی و آینده شغلی تأمین نباشد و دولت ابزارهای حمایتی لازم را برای تقویت کار خبرنگاران و استقلال آنها به کار نبرد، افق کار خبرنگار مجهول است و زمانی یک خبرنگار موفق است که شغل‌شان تنها کار خبری باشد متأسفانه خبرنگاران به علت نبود بیمه و درآمد ثابت چندشغله هستند.

خبرنگار فعال در کهگیلویه از نحوه ورود خود به کار خبری، گفت: یک روز با پسرخاله‌ام که بیمار پیوندی بود برای پیگیری مشکلاتش به دفتر خبرگزاری ایرنا مراجعه کردم و آقای حسینی، رئیس سابق دفتر ایرنا برای راه‌اندازی نمایندگی خبرگزاری ایرنا در کهگیلویه پیشنهاد همکاری داد و باعث شد من به حوزه خبر ورود کنم.

خدمتی الگوی خاصی در میان خبرنگاران برای خود ندارد، اما از خبرنگاری که با جسارت، بدون ترس و چشم‌داشتی انتقاد منصفانه دارد، خوشش می‌آید.

وی گفت: بهترین خبرنگار خبرنگاری است که با مردم‌داری، شجاعت و قلمش برای بیان مشکلات و خدمات دولت و نظام وامدار هیچ گروهی نباشد.
 
خدمتی در مورد رسانه‌ای بودن مدیران کهگیلویه و تمایل آنها به کار خبری، می‌گوید: به نظر من مدیر رسانه‌ای در شهرستان وجود ندارند اگر هم باشد انگشت شمارند و سواد رسانه‌ای ندارند و رسانه را یک ابزار برای رشد خود می‌دانند.

در ادامه سراغ همسر حسین خدمتی می‌رویم و سؤالات‌مان را از این بانوی خبرنگار می‌پرسیم.

طوبی غلامی، متولد یکم فروردین‌ماه 1367 هستم و از سال 1398 با سایت امید دنا شروع به کار کردم و اکنون خبرنگار سایت بلادشاپور هستم و در کنار کار خبر، کارها و فعالیت‌های بیمه‌ای (کارشناس بیمه) انجام می‌دهم، چراکه معتقدم درآمد خبرنگاری کفایت گذران زندگی را نمی‌کند.
 
وی در مورد بهترین تیتر خود می‌گوید: بهترین گزارشی که کار کردم، در مورد حسین پناهی، نویسنده و شاعر کهگیلویه‌وبویراحمدی با تیتر «رفتنی که فراموش شد» بود که در خبرگزاری ایرنا نیز منتشر شد.
 

صداقت؛ معیار انتخاب همسر

 
غلامی درباره معیارهای خود در انتخاب همسر، بیان کرد: صداقت و بی‌ریا بودن حسین باعث شده تا به ایشان جواب مثبت دهم و در سال 1397 اقدام به ازدواج کنیم. بهترین کادویی که از همسرم گرفتم، یک عروسک بود که به‌مناسبت سالروز تولدم هدیه گرفتم.

این بانوی رسانه‌ای درباره خاطرات مشترک کاری خود با همسرش نیز می‌گوید: معرف ما و بانی این ازدواج یکی از بانوان خبرنگار بود. خاطرات تلخ و شیرین زیادی را در زندگی زناشویی با هم تجربه کردیم که بهترین تجربیات کاری و خبری در سفر به مناطق محروم دیشموک بوده، ضمن اینکه این سفرها باعث انگیزه بیشتر در ارائه گزارش و خبر شده است.

قصه زندگی این زوج خبرنگار به خوبی سختی‌ها و چالش‌های پیش روی جامعه خبرنگاری و دغدغه‌های آنها را نشان می‌دهد، دغدغه‌هایی چون مسکن که تاکنون برای رفع آن از سوی متولیان چاره‌ای اندیشیده نشده است. جا دارد که در دولت جدید برای خبرنگاران به‌خصوص زوج‌های خبرنگار فکری اساسی شود.

گزارش از سیده‌مهناز خزیر
انتهای پیام
captcha