از خاطرات تلخ و شیرین خبری تا تنوع فعالیت‌های کاری
کد خبر: 4160988
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰

از خاطرات تلخ و شیرین خبری تا تنوع فعالیت‌های کاری

زوج خبرنگار یاسوجی از دغدغه‌ها و چگونگی ورودشان به عرصه خبر و خبرنگاری و نیز مشکلات پیش رویشان می‌گویند.

حضور خبرنگار ایکنا در منزل زوج خبرنگار یاسوجی به مناسبت روز خبرنگار

 حرف از خبر و خبرنگاری که به میان می‌آید، چالش سختی کار، مزد کم و دغدغه‌مندی برای همگان تداعی می‌شود. هرچه که هست خبر و خبرنگاری فضایی است جذاب و پرچالش که افرادی در آن برای رفع دغدغه‌های خود و جامعه قلم می‌زنند و عرق جبین می‌ریزند.

در این بین هستند افرادی که در این عرصه به‌صورت خانوادگی ورود کرده و فعالیت می‌کنند و جامعه، آنها را به‌عنوان زوج خبری می‌شناسد.یکی از این زوج خبرنگار در استان کهگیلویه‌وبویراحمد و شهر یاسوج زیبا کرمی و اردشیر کیانی هستند زوجی که با بیش از 30 سال سابقه کار خبری و نمایندگی روزنامه‌های متعدد در  این شهر مشغول فعالیت‌اند.این زوج خبرنگار علاوه بر کار خبری، در حوزه تولید و کارآفرینی نیز فعالیت دارند و همین موضوع از آنها زوجی پویا و چابک ساخته و آنها را زبانزد کرده است.

به همین دلایل و به مناسبت 17 مردادماه، خبرنگار ایکنای کهگیلویه‌و‌بویراحمد مصاحبه‌ای با این زوج انجام داده است که با هم می‌خوانیم.

اردشیر کیانی که متولد 1344 در یاسوج و دارای مدرک کارشناسی سینما گرایش کارگردانی است، گفت: اولین بار در مرکز تولیدات رادیویی شبکه دنا جهت گرفتن گزارش به میان مردم و عشایر استان رفتم و با توجه به علاقه‌مندی و کشش ذاتی و فطری به سمت این جریان پویا، کشانده شدم.

وی افزود: بدترین خاطراتم در یکی از این سفرها به میان مردم بی‌بی جان آباد گچساران بود و یک نفر را دیدم که به نقطه‌ای خیره شده است، به نظرم سوژه جالبی آمد، گفتم بهتر است از یک چنین فرد عمیقی که محو تماشای طبیعت بود، گزارش کاملی بگیرم.به سمت وی رفتم، همه تجهیزات آماده ضبط گزارش بود، هرچه به ایشان نزدیک‌تر می‌شدم، هیچ‌گونه واکنشی از خود نشان نمی‌داد، وقتی نزدیک‌تر شدم، متوجه شدم که با یک انسان کر و لال طرفم و حس خیلی بدی به من دست داد و تا مدت‌ها خود را سرزنش می‌کردم.

این فعال رسانه‌ای استان کهگیلویه‌وبویراحمد درخصوص خاطرات خوب عرصه خبر در این مدت فعالیت، اضافه کرد: در هفته‌نامه سابق تابش، ستونی با ادبیات خاص داشتیم که مطالب با مدیران در  لفافه شوخی مطرح می‌شد.در این ستون که با عنوان تذکره‌المدیران شناخته می‌شد، هر هفته با یکی از عزیزان مسئول به طنز، ایرادات وی را نقل می‌کردیم.این ستون یکی از پر مخاطب‌ترین نوشته‌های من در طول کار شد.

کیانی در ادامه درباره فضای مجازی بیان کرد: این فضا محیطی است که متأسفانه بیشتر به شایعات دامن می‌زند و همین امر باعث بروز مشکلات فراوانی در جامعه شده است، برای ورود برخی از افراد به عرصه خبر  کوتاهی صورت گرفته و با هر پدیده‌ای، یک سری از آدم‌ها، بدون هیچ پشتوانه علمی و تجربی وارد این عرصه می‌شوند و این امر باعث شده که صداقت، شجاعت به رک‌گویی که از ویژگی‌های مهم یک خبرنگار است، کمرنگ و بی‌تأثیر شود.

وی تصریح کرد: فراتر از نیاز استان، پایگاه‌های خبری موجود است که به نظر می‌رسد کیفیت را فدای کمیت کرده‌ایم؛ بدون شک خبرنگار بازوی توانمند مدیران اجرایی و دستان پرمهر مردم هستند که برای رساندن این بازار عرضه و تقاضا به همدیگر سه شاخص صداقت، امانت‌داری و شجاعت ضروری است. مدت زیادی از عمرم را در زمان نوجوانی و جوانی در جبهه‌های جنگ به‌ سر بردم و مجروح شیمیایی هستم بدون اینکه درصدی جانبازی داشته باشم، آثار جنگ در روح و روانم هم تأثیر داشته و در حال حاضر از ناحیه کلیه دچار بیماری هستم.ضمناً سابقه مدیریتی زیادی در ادارات داشته‌ام اما در حال حاضر بیکارم.

همچنین، زیبا کرمی، دارای مدرک کارشناسی علوم تربیتی متولد 1347 گچساران دارای 4 فرزند درخصوص بهترین و ماندگارترین هدیه از سوی همسرش، گفت: هدیه‌های مادی زیاد بودند اما ماندگاری هدایای دلی همیشه است، ترانه الهه ناز استاد بنان رو همیشه برام می‌گذاشت و با آن خاطره دارم و حالا فرزندانم را که می‌بینم چون دوست‌شان دارم یادگار عشق ماست و ماندگار؛ البته شعر زیاد برام می‌نوشت و می‌خواند و حالم خوب می‌شد اما اکنون متأسفانه گرفتاری‌ها بسیار هستند و روحیات ما تغییر کرده اما باز هم ترانه‌های عاشقانه همون حس و حال جوانی رو می‌بخشند، البته انسان‌ها با در کنار هم بودن کامل می‌شوند و بر رفتار و سلایق هم تأثیرگذار هستند.ذوق هنری و روابط اجتماعی بالا باعث شده که با آقای کیانی ازدواج کنم.

وی یادآور شد: در سال ۷۴ پس از فراغت از تحصیل با توجه به اینکه همیشه روزنامه، اولین خرید روز  مرحوم پدر و به تبع، ما فرزندان بود و برادرم نیز خبرنگار بود تا حدودی با این عرصه آشنایی داشتم اما پس از آشنایی با همسرم چون نویسنده و شاعر بودند و در مرکز صدا و سیما نیز فعالیت داشتند، باعث تشویق من در نوشتن برنامه‌های سلام بامدادی صدای شبکه دنا و همچنین فعالیت‌های هنری شد، ایشان مسئول حوزه هنری استان بودند و تخصص امور فرهنگی و هنری داشتند با تشویق و پیشنهاد ایشان و احساس نیاز و ضرورت حضور بانوان در جامعه از سال ۱۳۷۷ درخواست صدور مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دادم و پس از ۴ سال در فروردین‌ماه ۸۱  پس از  تحقیق و بررسی‌های لازم موافقت کردند و مجوز هفته‌نامه تابش صادر شد.و اولین پیش شماره تابش را اردیبهشت‌ماه ۸۱ با سردبیری همسرم اردشیر کیانی منتشر کردیم. و در سال ۹۶ نیز مجوز پایگاه خبری تابش آنلاین را گرفتم و تاکنون در حال فعالیت هستیم.

این خبرنگار برجسته استان کهگیلویه‌وبویراحمد اظهار کرد: اگرچه زحمات بسیاری بود اما یکرنگی، صداقت و صمیمیت خستگی از تن همه ما می‌زدود، طوری‌که هنوز یادآوری آن دوران بهترین‌ها را به یادم می‌آورد.بدترین خاطرات آن زمانی بود که بابت نوشتن مقالات سردبیر در نشریه تابش مدیران انتقادناپذیر بجای اصلاح روند کار و یا تأمل در مطالب به شکایت ما روی می‌آوردند و بارها بابت این مهم من و همسرم به دادگستری استان جهت پاسخ‌گویی احضار می‌شدیم. و خاطرات بدی را در ذهن ما و فرزندانمان بجای گذاشت.

کرمی گفت: زوج خبرنگار یا همکار بودن به نظر من مزایای زیادی دارد حداقل بهتر همدیگر را درک می‌کنند  اگرچه گاهی هم اختلاف نظر در نگارش مطالب پیش می‌آید ولی می‌توان با همفکری به نتایج خوبی رسید. ضمن اینکه مشوق اصلی من همسرم بود، چراکه با داشتن شغل‌های مثل معلم حق‌التدریس و مدیر مهدکودک ترجیح دادم این شغل پرزحمت اما پویا را انتخاب و ادامه دهم.  

وی بیان کرد: معایب این کار به نظرم تلاش زیاد و درگیری تمام وقت این کار و نشناختن زمان است با درآمد کم، طوری که بعد از 20 سال فعالیت در این عرصه هنوز با داشتن 4 فرزند جوان و نوجوان اجاره‌نشین هستیم  بدون حقوق ثابت و بیمه در این روزهای سخت اقتصادی.

رئیس سابق خانه مطبوعات استان کهگیلویه‌وبویراحمد تصریح کرد: خانواده و دوستان حرفه خبرنگاری را اگرچه محترم می‌شمارند اما گاهی اوقات با دیدن شرایط و وضعیت زندگی ما معترض می‌شوند.حال و جایگاه خبرنگار در حال حاضر خوب نیست نه تنها در استان ما بلکه همه کشور ناراضی هستند، با قیاس گذشته و حال می‌توان گفت متأسفانه با رونق فضای مجازی، خبرنگاران را با فعالان این عرصه به اشتباه یکی می‌دانند و لذا فضای خوبی نیست و گاهاً به افرادی فرصت‌طلب و حاشیه‌پرداز منسوب می‌کنند در صورتی که خبرنگاران واقعی افرادی هستند‌ که همراه مردم و مسئولان نقش رابطین اقشار مختلف را در جهت توسعه و پیشرفت جامعه دارند نه تخریب که متأسفانه امروزه به دلایل مختلف و بیشترین عامل عدم آگاهی و اطلاعات رسانه‌ای و رسالت خبرنگاری در استان ما را باعث این مهم می‌دانم، چراکه برای ورود به این شغل مهم و ارزشمند فیلتر یا شاخصه و معیاری برای سنجش ورودی نداریم و هر فردی با داشتن مدرک کارشناسی غیر مرتبط بدون تجربه و آموزش‌های لازم و با معرفی نامه‌های گاها سوری می‌توانند به این عرصه ورود یابد، لذا مشکلات زیادی برای جامعه خبری از جمله بی اعتمادی مردم و مسئولان را باعث شود و خبرنگار را شخصیتی متزلزل و معامله‌گر نام ببرند، در صورتی که زمان گذشته حتما نظارت می‌شد و افراد آنالیز می‌شدند و مردم با اعتماد روزنامه و نشریات را مطالعه می‌کردند، چون صداقت بیشتری در گفتار بود.

این زوج خبرنگار با بیان مشکلات و دغدغه‌های خود به‌خوبی شمای کاملی از روند کار خبرنگاری را به ما نشان دادند کسانی که با عشق و علاقه وارد فضای کار خبری شدند ولی هنوز در بند بدیهیات زندگی مانده‌اند هنوز بار مستاجری را به دوش می‌کشند، زوجی که عشق آنها به کار خبر و خبرنگاری باعث شده مشکلات نتواند عشق آنها را به کارشان کم کند.این مسائل نشان می‌دهد که متولیان امر نسبت به رفع مشکلات معیشتی خبرنگاران، همت بیشتری به خرج دهند.

سیده‌مهناز فاطمی‌اصل

انتهای پیام
captcha