پرداخت مساوی یارانه به همه مردم عادلانه نیست
کد خبر: 1348882
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴
وزیر امور اقتصادی و دارایی:

پرداخت مساوی یارانه به همه مردم عادلانه نیست

گروه اقتصاد: پرداخت مساوی یارانه به همه مردم عادلانه نیست و دولت در پی این است که در عین حال که صاحبان درآمدهای بالا نیازی به دریافت این یارانه نداشته باشند، طبقات متوسط از این منابع برخوردار شوند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)،  جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی صبح امروز دوشنبه 9 دی‌ماه در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.



علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارائی در این جلسه اظهار کرد: ارائه سبد کالایی هیچ ارتباطی به مرحله اول یا دوم هدفمندی ندارد و پرداخت جداگانه‌ای است که دولت تصمیم دارد به دلیل اهمیت آن در تغذیه سالم در اختیار خانوارها قرار دهد.



تامین تنها 1000 میلیارد تومان، از محل منابع  پیش‌بینی شده هدفمندی یارانه‌ها



وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به اینکه اجرای هدفمندی با مشکلات جدی مواجه است، اظهار کرد: در حال حاضر دو برابر افزایش حامل‌های انرژی یارانه نقدی پرداخت می‌شود و از 3500 میلیارد تومان یارانه نقدی که ماهانه پرداخت می‌شود، تنها 1000 میلیارد تومان آن از محل منابع قابل پیش‌بینی از محل بودجه حاصل می‌شود و این در حالی‌ است که جهت‌گیری کل طرح‌های عمرانی تا پایان سال به گونه‌ای است که تنها 10000 میلیارد تومان به اجرای طرح‌های عمرانی اختصاص خواهد یافت. این میزان یارانه نقدی 4 برابر طرح‌های عمرانی بوده و از 28 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی یارانه‌ها باید تنها نیمی صرف خانوارها می‌شد در حالی‌که در حال حاضر 42 هزار میلیارد تومان به پرداخت یارانه نقدی اختصاص داده می‌شود.



وزیر امور اقتصادی با بیان اینکه هدفمندسازی یارانه‌ها با مشکلات مواجه است، ادامه داد: گروه‌های کاری مدتی است که تشکیل شده‌اند و نحوه اجرای صحیح هدفمندی یارانه‌ها در حال بررسی‌های کارشناسی بوده تا بسته‌های سیاستی خود را در این زمینه ارائه دهند.



پرداخت‌های نقدی به گروه‌های فقیر جامعه ادامه پیدا خواهد کرد



طیب‌نیا با تاکید بر اینکه پرداخت‌های نقدی به گروه‌های فقیر جامعه ادامه پیدا خواهد کرد، تصریح کرد: از سوی دیگر، پرداخت مساوی به همه مردم با اصل عدالت سازگار نیست و دولت به دنبال آن است که در عین حال که کسانی که از درآمدهای بالا برخوردارند نیازی به دریافت این یارانه نداشته باشند، طبقات متوسط از این منابع برخوردار شوند. طرح ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه با استفاده از تجارب فاز اول به گونه‌‌ای ارائه خواهد شد که مشکلات اجرایی آن همانند فاز اول نباشد.



وزیر امور اقتصادی درباره خوش‌بینانه بودن لایحه بودجه 93 نیز گفت: در برآورد منابع لایحه یا قانون بودجه 93 تلاش همه همکاران پیش‌بینی واقع‌بینانه است و مجموع همه همکاران در سازمان امور مالیاتی و گمرک موارد نهایی لایحه بودجه را براساس مدل‌هایی که وجود دارد، پیش‌بینی کرده‌اند و دولت در تلاش است تا براساس خوش‌بینی مذاکرات عمل نکند و در برآورد منابع و درآمد به صورت کاملا واقع‌بینانه عمل شود.



سهم بانک مسکن از تامین مالی افزایش می‌یابد



وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره شرایط بانک مسکن نیز گفت: حساب بانک مسکن را باید از طرح مسکن مهر تفکیک کرد و این طرح از نظر شیوه منابع مالی که از منابع پایه پولی بانک مرکزی استفاده می‌کند با انتقادهای جدی مواجه‌اند، اما این طرح هیچ ارتباطی به بانک مسکن به عنوان یک بانک اقتصادی ندارد. براساس آمار موجود، یک سوم کل واحدهای مسکونی کشور با استفاده از تسهیلات بانک مسکن تامین مالی شده است و سود مالی مناسب دارد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره طرح پرداخت 50 درصدی بهای مسکن توسط این بانک اظهار کرد: جزئیات طرح پرداخت بهای 50 درصدی بهای مسکن هنوز مورد بررسی واقع نشده، اما وزارت امور اقتصادی و دارایی بر این هدف است که سهم بانک مسکن در تامین مالی افزایش یابد. در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده تا بانک مسکن با افزایش سرمایه مواجه شود و این بانک جزء بانک‌های موفق کشور است.



وی در پایان اظهار کرد: در پیش‌بینی درآمدهای نفتی نیز تلاش شده تا درآمدهای نفتی مطابق در آمدهای سال جاری ادامه یابد  و در خصوص اصلاح حامل‌های انرژی اینکه، مردم باید از سیاست‌های دولت برای بلندمدت آگاهی داشته باشند و یکی از اصولی که در طراحی طرح دولت بر ای هدفمندی مدنظر بوده این است که امکان پیش‌بینی قیمت حامل‌ها بر اساس یک برنامه 5 ساله مشخص باشد تا بتوانند بر آن اساس برنامه‌ریزی کنند.



استفاده بیشتر از منابع بانک توسعه اسلامی از برنامه‌های اتاق ایران



پس از طیب‌نیا، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران و سخنگوی شورای گفت‌و‌گو در جمع خبرنگاران گفت: تقاضایی که از وزارت اقتصاد در این جلسه داشتیم، این بود که از ریاست شورا درخواست کردیم که تدبیری اندیشیده شود تا فاصله بین ابلاغ مصوبات و اجرای آن کاهش پیدا کند و همچنین دولت و سازمان‌های مربوطه به اجرای این مصوبات توجه لازم را داشته باشند.



شافعی خاطرنشان کرد: در وزارت اقتصاد، کمیته‌ای برای بررسی موانع تولید تشکیل شده که تاکنون نیز اقدامات موثر و کارسازی در این زمینه انجام داده‌اند و مواردی را که دبیرخانه شورای گفت وگو در این زمینه به آنها ارجاع داده بود، مورد توجه قرار گرفته است. یکی دیگر از مواردی که در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت تخصیص کالاهای مورد نیاز واحدهای تولیدی بود که با اخذ حقوق گمرکی و تغییر آن طی چند روز گذشته این کار و ترخیص کالاها مورد توجه وزارت اقتصاد قرار گرفته و روند ترخیص تسریع شده است.



وی با بیان اینکه استفاده بیشتر از منابع بانک توسعه اسلامی در نشست امروز شورای گفت‌وگو مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، ادامه داد: تلاش ما این است تا درصد بیشتری از منابع این بانک را به منظور تامین مالی پروژه‌ها در اختیار بگیریم. همچنین بحث بررسی مسائل و مشکلات اتاق تعاون نیز از موضوعات مورد بررسی در این جلسه بود.



پیش‌بینی اتفاقات مثبت در زمینه مقابله با ویژه‌خواری



شافعی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به نامه ابلاغی رئیس جمهور به معاون اول مبنی بر مقابله با ویژه خواران، به نظر می‌رسد در آینده نزدیک شاهد اتفاقات مثبتی در زمینه مقابله با مفاسد اقتصادی به خصوص در زمینه مواجهه با ویژه‌خواران باشیم.

captcha