تحولات منطقه نشئت‌ گرفته از پایمردی و ایستادگی ملت ایران است
کد خبر: 1385004
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
فؤاد ایزدی:

تحولات منطقه نشئت‌ گرفته از پایمردی و ایستادگی ملت ایران است

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: تحولات منطقه به ویژه در جهان اسلام نشئت گرفته از پایمردی و ایستادگی و در نهایت پیروزی انقلاب اسلامی بوده که در برابر استکبار و طاغوت ایستادگی کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی، فؤاد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: معتقدم نقش ایران در تحولات منطقه و هندسه جدید جهانی نقشی موثر و بی‌بدیل است.
وی افزود: ایران اسلامی نخستین کشوری بود که در آن شاهد حرکتی عظیم بودیم و این حرکت بعدها با عنوان بیداری اسلامی مشهور شد و در واقع ایران اسلامی پیشرو این حرکت است.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان وجه تمایز جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با دیگر کشورها افزود: جمهوری اسلامی ایران در جریان انقلاب اسلامی حکومتی ایجاد کرد که هم مردم‌سالار بود و هم بر پایه‌های موازین اسلامی تشکیل شد و بسیاری از مردم خواهان چنین حکومتی هستند.
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه حرکت عظیم جمهوری اسلامی ایران در جریان پیروزی انقلاب اسلامی تبعات بسیاری در دیگر کشورها داشت، گفت: کشورهایی که به نوعی مستقیم و یا غیرمستقیم شاه را حمایت می‌کردند، متوجه این مسئله شدند که در حکومتی نظیر جمهوری اسلامی نمی‌شود نفوذ کرد و با وجود چنین حکومتی نمی‌توانند به منافع خود رسیده و حرکتی بر ضد و مخالف اسلام شکل دهند.
وی با اشاره به تاثیرات انقلاب اسلامی در کشورهای مسلمان گفت: فروپاشی بلوک شرق در افغانستان نمونه بارزی از تاثیرات انقلاب اسلامی در کشورهای اسلامی بوده که با تکیه بر آنها می‌توان گفت انقلاب اسلامی در تحول قدرت جهانی و هندسه جدید جهانی که مقام معظم رهبری از آن یاد کرده‌اند، تاثیر بسزایی داشته است.
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تصریح کرد: در تحولات جهانی 35 ساله گذشته جمهوری اسلامی ایران نقشی تعیین‌کننده و اساسی داشته و باید گفت تحولات منطقه به ویژه در جهان اسلام نشئت گرفته از پایمردی و ایستادگی و در نهایت پیروزی انقلاب اسلامی بوده که در برابر استکبار و طاغوت ایستادگی کرد.
ایزدی اظهار کرد: هندسه جدید جهانی و تحول قدرت سبب شده است که امروز دنیا در وضعیتی قرار بگیرد که مردم آن مانند دهه‌های پیش حاضر نیستند از حقوق خود بگذرند و ملت‌ها بر احقاق حقوق خود تاکید دارند.
وی با بیان اینکه برگزاری اجلاس‌ها و همایش‌هایی در مسیر بیداری و روشنگری و آگاهی‌بخشی به جوامع مسلمان در عصر حاضر مسئله‌ای مهم است، افزود: امروز جهان در پیچی تاریخی قرار گرفته و عبور به سلامت از این دوره گذار نیازمند آگاهی است و برگزاری همایش‌ در این مسیر می‌تواند کمکی اساسی برای رسیدن به اهداف بلند تحول قدرت جهانی باشد.

captcha