فرهنگ برخاسته از ایمان، کیفیت اقتصاد را مدیریت می‌کند
کد خبر: 1405666
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
شیخ انصاری:

فرهنگ برخاسته از ایمان، کیفیت اقتصاد را مدیریت می‌کند

گروه سیاسی: رئیس مجتمع دینی اهل تسنن امام شافعی اوز با بیان اینکه فرهنگ نوع و کیفیت اقتصاد را تعیین می‌کند، گفت: برای داشتن اقتصاد مشروع باید زیربنای آن یک فرهنگ قوی، سالم و برخاسته از ایمان و اعتقاد باشد.

شیخ محمدصالح انصاری، رئیس مجتمع دینی اهل تسنن امام شافعی اوز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری سال به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» عنوان کرد: در این نامگذاری 4 اصل اساسی مورد توجه قرار گرفته است که باید برای تفهیم این نام به این 4 اصل توجه شود.
وی به رابطه فرهنگ و اقتصاد اشاره کرد و افزود: فرهنگ نوع، چگونگی و کیفیت اقتصاد را تعیین می‌کند؛ در حقیقت اقتصاد می‌تواند مشروع یا غیرمشروع باشد و برای اینکه اقتصاد ما اقتصاد مشروعی باشد که مصلحت جامعه را نیز تضمین کند باید زیربنای آن یک فرهنگ قوی، سالم و برخاسته از ایمان و اعتقاد باشد.

شیخ انصاری عنوان کرد: وقتی فرهنگی برخاسته از ایمان و اعتقاد باشد، قطعاً می‌تواند نوع و کیفیت اقتصاد را مدیریت کند اما این حرکت مبارک بدون مشارکت مردم و عزم و اراده قوی آنان تحقق نخواهد شد.

نهادینه کردن فرهنگ صحیح در جامعه برعهده علماست
رئیس مجتمع دینی امام شافعی اوز ادامه داد: حال این 3 اصل فرهنگ صحیح، اقتصاد سالم همراه با مشارکت و عزم مردمی قطعاً نیاز به مدیریت دارد که با یک مدیریت صحیح بتوان این سه اصل را مورد توجه و عنایت و بهره‌برداری قرار دارد و آنچنان که شایسته این سه اصل است، اهداف محقق شود.
وی با اشاره به نقش علمای شیعه و سنی در تحقق این نام ابراز کرد: وظیفه‌ای که بر دوش علماست سنگین‌تر از هر وظیفه‌ای است؛ زیرا هر انسان متخصصی می‌تواند مدیریت را به دست گیرد و مردم نیز می‌توانند با مشارکت و عزم راسخ همراه با مشوقاتی در این زمینه وارد میدان شوند؛ اقتصاد چیزی است که همه مردم آن را می‌پسندند زیرا منافع همه را تضمین می‌کند اما آن فرهنگ صحیح را چه کسی می‌تواند نهادینه کند؛ لذا نهادینه کردن فرهنگ صحیح در جامعه به عهده علماست.

امنیت اخلاقی و اجتماعی قطعاً نیاز به کار زیربنایی دارد
شیخ انصاری تأکید کرد: نهادینه کردن فرهنگی که بتواند جامعه را به سمت و سویی پیش ببرد که یک اقتصاد سالم و پویا داشته باشد و در سایه آن اقتصاد پویا و سالم، امنیت وجود داشته باشد به خصوص امنیت اخلاقی و اجتماعی قطعاً نیاز به کار زیربنایی دارد و این کار زیربنایی ممکن نیست انجام شود مگر با تعلیم و تربیت و بهترین تعلیم و تربیت آن است که از قرآن اخذ شده باشد و این تنها از عهده علما بر می‌آید.
رئیس مجتمع دینی امام شافعی اوز در ادامه سخنان خود با اشاره به مؤلفه‌های مدیریت جهادی ابراز کرد: در مدیریت جهادی کسانی باید حضور یابند که دارای تخصص و تعهد باشند آن هم تخصص و تعهدی که منافع مردم و جامعه را کاملاً مورد توجه قرار دهند.
وی ادامه داد:‌ آنچه که در اینجا به عنوان یک پایه مهم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اخلاص در کار است؛ اخلاصی که جلوگیری از عجز و ناتوانی می‌کند و دلسردی‌ها را می‌زداید.
شیخ انصاری اضافه کرد: اخلاصی که به شخص و مدیران اجازه سوء استفاده‌های شخصی را نخواهد داد، اخلاصی است که انسان را با فداکاری و ایثار در میدان نگه می‌دارد تا بتواند مدیریت صحیح را از خود ارائه دهد.

captcha